Bedoel je daar nou jezelf mee? Je profileert jezelf naar mijn weten niet als berger, maar toch heb je wel zaken bij de bergers, net als vandaag op de meander? Zelf vlieg je ook als een dolle op elke melding van een bootje met motorstoring af. Hoe zit dat dan?
Ik was vandaag een dagje met de Meander mee ja, hartstikke gaaf op het Markermeer nu, gewoon ruim 40 knopen over deze zeetjes. Ik heb genoten.
Weinig slepen en bergen eigenlijk, alleen de Cobra -een andere bot van JSH heeft een schuit naar binnen gesjord, Muiden in terwijl wij iemand uit het water haalden die achter zijn maat aanzwom, die de zeilboot waarin ze zaten net weer overeindgekregen had. Prompt sloeg ie weer om. Zeilboot en opvarenden op het strand van Muiderberg gezet. Wij hebben ook nog even het Block afgezocht naar een omgeslagen zeilbootje wat gemeld werd door de sluismeester van Almere haven. Bleek dat de sluismeester van het Block zich Almere Haven noemde. Zette even iedereen op het verkeerde been.
Daarna geassisteert bij een surfer met de arm uit de kom voor Huizen. Bergers kunnen ook (helpen bij het) redden!
Andersom als wij net terug zijn van de Gay Parade en er ligt een bayliner bijna op de dijk bij Pampus Haven gaan we terug om ´m ff op te halen. Dat is dus wat anders als alleen motorpech. Dat deden we op verzoek van de Meander, die lag net aan de pomp. Gezellig samen met de Ronduit van RB Naarden in hun haventje gelegd.
Wij werken nauw samen met de berger JSH, dat gaat hartstikke leuk. Eigenlijk kun je niet zonder elkaar.
We hebben een bestuursbesluit dat er niet aan boten die vast of met motorpech liggen getrokken mag worden als er geen gevaar dreigt en helemaal niet als er een berger in de gelegenheid is de klus te klaren. Voor sommige enthousiaste schippers is dat misschien nog even wennen, maar we houden zo ook nog meer geld over voor het echte werk, want die vrijwillige bijdragen gaan toch meestal naar een andere klub.
De echte berger vind ik BTS en mamoet enzo. Bij de Almere is Menno nog ter plaatse geweest, maar ivm olie in het schip mocht er niet meer gepompt worden is het verhaal dat ik gehoord heb.
Nu heeft tegenwoordig de meander olieschermen aan boord, kun je toch gewoon (olie) pompen. Ik vraag me trouwens af wat er met die olie gebeurt als een schip zinkt omdat je niet mag pompen vanwege deze olie...
Henk