HVRB toch oranje auto`s ???

Auteur Topic: HVRB toch oranje auto`s ???  (gelezen 11148 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Arthur

• Junior gebruiker
  • **
    • www.oov-support.nl
Reactie #10 Gepost op: 4 augustus 2008, 12:49:28
De HVRB probeert zoveel mogelijk de kleuren van de nieuwe huisstijl van de reddingsbrigade, namelijk Rood/Geel te volgen. vandaar ook rode voertuigen en gele boten. voor afbeeldingen hiervan kun je ondermeer kijken op http://post5.hvrb.nl/

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 4 augustus 2008, 15:45:13
;D ;D ;D ;D Het zal wel aan mij liggen, maar de huisstijl rood en geel is alleen voor de kleding. Voor voertuigen en vaartuigen is de kleur oranje (Ral 2009) gekozen. Kijk maar naar de foto's van voertuigen van de RB Zandvoort, de bond zelf (heb mooie foto's gezien van twee oranje VC's) etc. Wij rijden in Culemborg ook in een rode brandweerauto, maar dat is niet omdat wij "de huisstijl van de bond" willen volgen.

Dus of de conclusie is onjuist, of de HVRB bepaalt zelf welke kleuren er voor boten worden gehanteerd.

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 4 augustus 2008, 15:53:24
Nee, dat is een voorganger :)

Dit is het nieuwe model, maar dan dus in brandweerkleuren:

Die zijn kort te zien op de site van post 5.

Arthur

• Junior gebruiker
  • **
    • www.oov-support.nl
Reactie #13 Gepost op: 4 augustus 2008, 16:21:42
tja, er is gekozen om de internationale kleuren rood/geel over te nemen voor de reddingsbrigades. Posten en kleding zijn al doorgevoerd. De bond had bij de aanvraag voor striping echter nog niet geanticipeerd op de niewe kleuren en zit dus nu met de oude kleuren oranje/blauw voor alleen de voertuigen. Deze zullen over een aantal jaar wel alsnog overgaan op de nieuwe kleuren. Ik vermoed rode voertuigen met geel/witte striping.

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 4 augustus 2008, 16:51:29
Praten over vermoedens is niet altijd even gewenst.

De voorkeur voor de kleur oranje met blauw/witte striping stond al vast voor de keuze van de rood/gele kleding etc.

Op een bijeenkomst in Den Haag (ik weet al niet meer wanneer het geweest is, 2000???) over verscheidenheid en eenheid in reddingsbrigadevoertuigen is de oranje kleur Ral 2009 met de blauw/witte striping al gepresenteerd. Deze setting is meegenomen naar de onderhandelingen met BZK over striping en kleuren.

Door de ontwikkelingen (of juist de vertraging daarin) is destijds gekozen voor een tussenoplossing (de golfjes).  Uiteindelijk is de eerder voorgestelde kleur en striping het huidige uiterlijk geworden van redingsbrigadevoertuigen (en vaartuigen). Gezien de financiele consquenties zal daar de komende jaren geen verandering in komen.

Arthur

• Junior gebruiker
  • **
    • www.oov-support.nl
Reactie #15 Gepost op: 4 augustus 2008, 17:49:56
Zoals je juist schetst loopt de invoering van een gezamelijke uitstraling en kleurstelling weer achter de feiten aan. Dit was al zo met de "golfjes"striping en dat gebeurd nu weer met de kleurstelling. Het is dus jammer om een kleurstelling in te voeren als deze eigenlijk al gewijzigd is. In plaats van halsstarrig aan het verouderde ontwerp vast te houden zou het anticiperen op de nieuwe ontwikkelingen een betere investering zijn. Het zou de levenskansen van een dergelijke ingrijpende onderneming in ieder geval aanzienlijk verbeteren.

Los daarvan ben ik wat verbaasd over de uiting "niet gewenst"??

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 4 augustus 2008, 17:57:17
Er staat "niet altijd even gewenst"..... en niet "niet gewenst". Het is niet zozeer een afwijzing van je opmerking, maar er zijn mensen op dit forum die de laatste dagen erg alert zijn op mensen die woorden als "vermoed ik" of "denk ik".

Eigenlijk is de kleurstelling en de striping een eis van BZK. Daar heb je als partner in de hulpverlening weinig over te zeggen.

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 4 augustus 2008, 18:19:02
tja, er is gekozen om de internationale kleuren rood/geel over te nemen voor de reddingsbrigades. Posten en kleding zijn al doorgevoerd. De bond had bij de aanvraag voor striping echter nog niet geanticipeerd op de niewe kleuren en zit dus nu met de oude kleuren oranje/blauw voor alleen de voertuigen. Deze zullen over een aantal jaar wel alsnog overgaan op de nieuwe kleuren. Ik vermoed rode voertuigen met geel/witte striping.

Dit is inderdaad niet juist. Met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is inderdaad de oranje basiskleur met blauw-witte striping afgesproken. Daar is wel degelijk bewust over nagedacht; oranje was al de meest gebruikte kleur voor voer- en vaartuigen door reddingsbrigades, valt op op het strand en geeft een eigen identiteit ten opzichte van het rood-wit-geel van brandweer, politie en GHOR. De eerste RedNed-striping ("golfjes"/"friese vlag") was bedoeld als start van een landelijk herkenbare uniformiteit van materieel van reddingsbrigades. Toen BZK zag dat dit succesvol werd, zijn ze alsnog akkoord gegaan met de BZK-striping. Dit is het resultaat van maanden- zo niet jarenlange - voorbereidingsgesprekken tussen Reddingsbrigade Nederland en het ministerie, en dat werpt dus steeds meer zijn vruchten af.

Overigens wordt de kleurcombinatie rood-geel ook internationaal niet op materieel toegepast, in Engeland zijn de voertuigen van de RNLI op het strand bijvoorbeeld wit.

Discussie's over wat duidelijker is of niet zullen altijd wel blijven bestaan. Zo hebben diverse onderzoeken aangetoond dat geel op zich meer opvalt dan rood, maar is toch voor rood gekozen omdat de burger dit nu eenmaal identificeert met de brandweer. En zo is er door Reddingsbrigade Nederland en het ministerie gezamenlijk gekozen om oranje te handhaven.

LucDietz

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 5 augustus 2008, 21:07:46
Ik was destijds secretaris van de HVRB toen het convenant met de brandweer gesloten werd en de gang naar rode auto's ingezet werd. Tot veel verdriet van veel HVRB'ers was het 1) de enige mogelijkheid vijf voertuigen te behouden op het strand (combinatie brandweer) en 2) de enige mogelijkheid was om met optische en geluidssignalen te rijden. Die twee redenen zijn bij mijn weten overeind gebleven.

Als bestuurslid van de KNBRD was ik verantwoordelijk voor de uitstraling en het nieuwe logo. Tevens mede verantwoordelijk voor de nieuwe striping. We hebben bewust gekozen voor oranje om naast brandweer, politie en ambulance, een eigen kleur te kiezen. Verkeer en Waterstaat heeft dat twee jaar geleden al omarmt door de kleur oranje op te nemen in de eisen om vrijstelling voor wegenbelasting te krijgen. Ongeveer een jaar later werd dit doorgezet door BZK en als basiskleur voor de striping te kiezen. De kledingkleurstelling van de bond heeft daar nimmer een rol in gespeeld en is, zoals Simon terecht opmerkt, geldt deze kleurstelling internationaal ook alleen voor kleding. Zo heeft de Duitse DLRG witte voertuigen met een rode band. We hebben met de kleurkeuze puur onderscheid willen aanbrengen t.o.v. de andere hulpdiensten van wie we in een aantal opzichten wezenlijk (willen) verschillen en daarmee bijdragen aan een sterke eigen identiteit.

Wie denkt dat Den Haag op dit punt een voorloper is, heeft het mis. Er zijn op dit moment al tientallen reddingsbrigadevoertuigen oranje en velen ook al in de nieuwe officiele striping. Daarover ontvangt de bond veel lof van zowel eigen leden als van collega-hulpverleners.  Het aantal brigades dat in (oude) brandweervoertuigen rijdt, slinkt snel. Voor de HVRB zijn eigenlijk ook de twee redenen om voor rood te kiezen - zoals bovenaan weergegeven - vervallen. Oranje is immers een erkende hulpverleningskleur met bijbehorende striping en kan dus in de winter ook prima door de brandweer als materiaal- en personeelsvoertuig gebruikt worden.

Luc

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 6 augustus 2008, 08:22:21
Het is alleen jammer dat er een schril contrast ontstaat tussen (goedgesubsidieerde) reddingsbrigades die zich één of meedere oranje voertuigen kunnen veroorloven en reddingsbrigades met een reddingseenheid die (helaas) van een burgervoertuig als trekkend voertuig afhankelijk zijn.

Zolang daar geen oplossing voor is, kan ik me goed voorstellen dat er reddingsbrigades zijn die in (oude) brandweervoertuigen rijden. En zolang die oplossing uitblijft, is er een grote kans dat er ook rode trekkende voertuigen blijven rondrijden.