Ik was destijds secretaris van de HVRB toen het convenant met de brandweer gesloten werd en de gang naar rode auto's ingezet werd. Tot veel verdriet van veel HVRB'ers was het 1) de enige mogelijkheid vijf voertuigen te behouden op het strand (combinatie brandweer) en 2) de enige mogelijkheid was om met optische en geluidssignalen te rijden. Die twee redenen zijn bij mijn weten overeind gebleven.
Als bestuurslid van de KNBRD was ik verantwoordelijk voor de uitstraling en het nieuwe logo. Tevens mede verantwoordelijk voor de nieuwe striping. We hebben bewust gekozen voor oranje om naast brandweer, politie en ambulance, een eigen kleur te kiezen. Verkeer en Waterstaat heeft dat twee jaar geleden al omarmt door de kleur oranje op te nemen in de eisen om vrijstelling voor wegenbelasting te krijgen. Ongeveer een jaar later werd dit doorgezet door BZK en als basiskleur voor de striping te kiezen. De kledingkleurstelling van de bond heeft daar nimmer een rol in gespeeld en is, zoals Simon terecht opmerkt, geldt deze kleurstelling internationaal ook alleen voor kleding. Zo heeft de Duitse DLRG witte voertuigen met een rode band. We hebben met de kleurkeuze puur onderscheid willen aanbrengen t.o.v. de andere hulpdiensten van wie we in een aantal opzichten wezenlijk (willen) verschillen en daarmee bijdragen aan een sterke eigen identiteit.
Wie denkt dat Den Haag op dit punt een voorloper is, heeft het mis. Er zijn op dit moment al tientallen reddingsbrigadevoertuigen oranje en velen ook al in de nieuwe officiele striping. Daarover ontvangt de bond veel lof van zowel eigen leden als van collega-hulpverleners. Het aantal brigades dat in (oude) brandweervoertuigen rijdt, slinkt snel. Voor de HVRB zijn eigenlijk ook de twee redenen om voor rood te kiezen - zoals bovenaan weergegeven - vervallen. Oranje is immers een erkende hulpverleningskleur met bijbehorende striping en kan dus in de winter ook prima door de brandweer als materiaal- en personeelsvoertuig gebruikt worden.
Luc