Golfjes plakken op een auto is leuk. Maar als je weet dat deze er later weer af moet, waarom dan? Zeker als je de auto niet spuit maar plakt. Nu moet er dus twee keer een compleet voertuig van top tot teen beplakt worden.
Ho ho, misschien dat ik daar niet helemaal duidelijk in ben geweest. Ik heb hier alleen mijn beeld van de gang van zaken binnen de KNBRD geprobeerd weer te geven. Dat is overigens niet helemaal mijn persoonlijke mening.
Toen de "golfjes"-striping uitkwam was dus bekend dat de wens eigenlijk de BZK-striping was, dat daar nog over onderhandeld werd en dat er een nieuw logo aan zou komen.
Eerlijk gezegd zou ik als lokale brigade zelf daarom geen voertuig van golfjes-striping hebben voorzien, maar wel geheel oranje. Ook oranje met opschriften "reddingsbrigade" werd/wordt door verschillende brigades gebruikt.
Er is overigens ook gezocht naar een compensatie-mogelijkheid voor het omstickeren, door bijv. een sponsor, maar dat is helaas niet gelukt.
Maar of het nu oranje, rood, wit of geel is, als het allemaal maar uniform is en een gezamenlijke keuze is. En volgens mij is dat ook zo, maar zullen er altijd andere meningen zijn. En dat mag natuurlijk.
Verder merk ik dat keuzes, en de trajecten daaraan voorafgaand, beter en transparanter gecommuniceerd moeten worden. Daar hebben we allemaal een rol in, die niet eenvoudig is. De KNBRD heeft als enig direct middel de website en de digitale nieuwsbrief. Vanwege de kosten is een eigen magazine gesneuveld, hoewel we wel ideeën hebben om dat weer op te starten. Maar ja, we missen een bestuurslid om dit te trekken en te promoten op hoog niveau.
De andere communicatielijn is ook een lastige: de KNBRD maakt gebruik van commissies met werkgroepen waarin experts vanuit brigades gevraagd worden mee te denken en te werken. Dat zouden we moeten zien als vertegenwoordigers die communiceren met een achterban, maar dat is in de praktijk volgens mij niet zo.
De volgende lijn is net zo lastig: de KNBRD communiceert met rayoncommissies en besturen van lokale brigades. Maar hoe communiceren die het verder? En hoe komt eventuele feedback terug?
Maar nu raak ik teveel on-topic, want dit gaat niet over communicatie, hoewel ik wel merk dat het daarop telkens misloopt. En ook ik vindt dat dit verbeterd moet worden, en daarom neem ik deel aan de commissie Communicatie. En daar zoeken we ook nog steeds meer leden voor (we zijn nu maar met z'n drietjes incl beroepskracht Landelijk Bureau)...