HVRB toch oranje auto`s ???

Auteur Topic: HVRB toch oranje auto`s ???  (gelezen 11167 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #30 Gepost op: 6 augustus 2008, 11:36:09
Volgens de hoogtekaart ligt Apeldoorn tussen de 15 en 25 meter boven NAP...... :)

Maar pal naast Apeldoorn ligt wel een gebied met een overstromingsrisico (van de IJssel, red.), waarbij de diepte kan oplopen tot 5 meter  :)
(bron: www.risicokaart.nl)

Maar misschien dat de reddingsbrigade wel breder kan worden ingezet. Apeldoorn heeft veel bos wat voor ambulances niet altijd even goed bereikbaar is. Een reddingsbrigade kan hierin bijvoorbeeld prima uitkomst bieden als first responder (4x4 voertuig, geschikt voor brandcard, medisch onderlegd personeel).
Of misschien ter ondersteuning van de brandweer, zoals Culemborg (tbv verzorging) en IJmuiden (tbv transport van personen en kleine materialen in duingebied) dat doen.
Dan kan je als gemeenteraad bijna geen nee meer zeggen >:D

Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe ver de betreffende vrijwilligers willen gaan (zo moet een alarmploeg worden opgezet en moet men misschien meer tijd steken in het opleiden en oefenen).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #31 Gepost op: 6 augustus 2008, 21:56:14
Zeker Rob, daar ben ik het mee eens. Laat onverlet dat je ergens moet beginnen met de uniformiteit. En de trekkende voertuigen zijn bij mijn weten nog steeds onderwerp van gesprek met BZK.

Luc


Arthur

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
    • www.oov-support.nl
Reactie #32 Gepost op: 6 augustus 2008, 23:12:39
Voor een ieder die de moeite neemt om voorliggende correspondentie terug te lezen, kan allen maar stellen dat de bond achter de feiten aan loopt (dit gaat trouwens niet alleen op voor de verouderde kleurstelling van de voertuigen maar ook voor bijv. een regionale indeling die afwijkt van de veiligheidsregio's) De actualiteit heeft de moeizame besprekingen met BZK ingehaald. Eerst de friese flag striping en nu de oranje/blauw kleuren. Over 5 a 10 jaar komen we uit bij witte voertuigen met rood/gele striping. Het zou de bond sieren om zich pro-actiever op te stellen en realiseerbare doelen te stellen. Als zij dit niet doen zullen de veiligheidsregio's de regie op de hulpverlening tot zich nemen en mag  de bond het opleidings- en de  zwemverenigingstaak op zich nemen. De wijze waarop de bond haar hulpverleningstaak na 1995 heeft ingevuld heeft geeft daar op dit moment in ieder geval alle aanleiding toe.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #33 Gepost op: 6 augustus 2008, 23:27:12
Voor een ieder die de moeite neemt om voorliggende correspondentie terug te lezen, kan allen maar stellen dat de bond achter de feiten aan loopt (dit gaat trouwens niet alleen op voor de verouderde kleurstelling van de voertuigen maar ook voor bijv. een regionale indeling die afwijkt van de veiligheidsregio's) De actualiteit heeft de moeizame besprekingen met BZK ingehaald. Eerst de friese flag striping en nu de oranje/blauw kleuren. Over 5 a 10 jaar komen we uit bij witte voertuigen met rood/gele striping. Het zou de bond sieren om zich pro-actiever op te stellen en realiseerbare doelen te stellen. Als zij dit niet doen zullen de veiligheidsregio's de regie op de hulpverlening tot zich nemen en mag  de bond het opleidings- en de  zwemverenigingstaak op zich nemen. De wijze waarop de bond haar hulpverleningstaak na 1995 heeft ingevuld heeft geeft daar op dit moment in ieder geval alle aanleiding toe.
Vanwaar deze botte opmerkingen? :(


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #34 Gepost op: 7 augustus 2008, 00:02:09
Inderdaad Muistroom. Dit klink als een redelijk zuur antwoord van een HVRB'er. In ieder geval iemand die zich niet verdiept heeft in alle ontwikkelingen die de afgelopen twee jaar in gang gezet zijn. En alsof de voorliggende correspondentie de lezer een natuurgetrouw beeld geeft van alles wat er achter de schermen gebeurt. En dan weet ik dat vanuit het landelijk bureau twee pilots gedraaid worden waarvoor de budgetten ook aan IJmuiden toegekend zijn. De eerste regio kon snel van start gaan en geschiedt in goede samenwerking met de KNRM. De tweede regio, die er prat op gaat in alles zo voorop te lopen, is pas maanden later van start gegaan. En dat ligt niet aan de bond kan ik je met enig recht van spreken zeggen.

Hoe dan ook moet iedere brigade doen wat hem goed lijkt. Aan het einde van dit jaar wordt de balans door de bond met BZK opgemaakt voor welke variant uit de pilots gekozen wordt. Vervolgens wordt de boel uitgerold onderweg naar een nieuw convenant in 2010. En beste Arthur, als je je collega brigadelid van Post 4 eens vaker zou spreken, zou je weten dat de nieuwe structuur van de Regionale Voorziening Reddingsbrigades wel degelijk 1 op 1 aansluit bij de veiligheidsregio's. Het bewijs hiervan leveren de twee pilotregio's.

Er valt nog een boel te verbeteren in brigadeland, maar dat realiseren brigades solo in ieder geval niet en dan helpt het geweldig wanneer iedereen constructief de verbeteringen opzoekt en daar gezamenlijk voor gaat. BZK heeft daarvoor besloten met de bond als centraal aanspreekpunt voor de reddingsbrigades de regionale verankering in te zetten. Daar kun je je als individuele brigade of brigadelid tegen verzetten, maar dan voer je uiteindelijke een achterhoedegevecht.

Als Haaglanden zo eensgezind en overtuigend voor rode voertuigen gekozen zou hebben, dan zou dat wel in de hele regio doorgevoerd zijn.... Het badinerende over de Friese Vlag kan ergens begrijpen, maar het ter discussie stellen van een door BZK aangewezen striping hebben we eerder bij het politiekorps Amsterdam Amstelland gezien. Ook zij rijden nu keurig in het gelid. Toe Arthur, verdiep je in de materie en ken de feiten en laat je hart op de post niet teveel rood kleuren.

Luc


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #35 Gepost op: 7 augustus 2008, 03:33:29
Mee eens Luc.....


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #36 Gepost op: 7 augustus 2008, 08:18:32
Eerst de friese flag striping en nu de oranje/blauw kleuren. Over 5 a 10 jaar komen we uit bij witte voertuigen met rood/gele striping.

Het lijkt erop dat je denkt dat dit een evolutie is. Dat is niet zo. Van begin af aan is de - onderzochte en uitvoerig besproken - keuze van de KNBRD geweest om één uniforme huisstijl te ontwikkelen, voor kleding en materiaal. Daarbij is enerzijds gekeken naar internationale afspraken, en anderzijds nationale, maar natuurlijk ook de lokale wensen. En die lokale wensen vroegen ook om een nationale/internationale afstemming. Dat is niet alleen in commissies, maar ook tijdens algemene ledenvergaderingen besproken en besloten.

Internationale afspraken zijn er alleen gemaakt voor wat betreft de kleding, de bekende rood/gele combinatie.
Voor wat betreft materiaal zijn er geen internationale afspraken. Wel qua uitrusting (posten, vaartuigen, persoonlijke uitrusting), maar niet qua huisstijl. Daarop heb ik zelf de - moeizaam werkende - site van de ILSF nog eens bekeken.

Dus dan kan je naar nationale afspraken kijken. Daarbij is van begin af aan toegewerkt - en onderhandeld met BZK - naar een herkenbare huisstijl die niet verward met de bestaande hulpverleningsdiensten, maar er wel op aansluit. Voor dat laatste vallen de kleuren rood, geel en wit als basiskleur dan al af, maar is de BZK-striping wel nodig.
Voor het eerste - de herkenbaarheid - is gekeken naar welke kleurstelling door de burger al herkenbaar is omdat die al veel toegepast wordt; en dat was en is oranje.

Dus van begin af aan was de wens voor een huisstijl met een oranje basiskleur en BZK-striping. Met oranje ging BZK snel akkoord, maar de striping niet meteen. Daarom is als tussenoplossing, om te laten zien hoe belangrijk we een uniforme huisstijl vinden en dat dit ook werkt, de golfjes-striping bedacht, overigens tegen minimale kosten. De striping is ook bewust klein qua oppervlak gehouden om een latere over-striping te vereenvoudigen. In de tussentijd gingen de onderhandelingen met BZK door, en hebben uiteindelijk dus ook het van begin af aan beoogde doel gehaald.

En ja, misschien komt de ILSF in de toekomst met internationale afspraken m.b.t. materieel. Dan zullen wij voor oranje gaan. Maar daarover kan ik op hun site nu niets vinden. Maar ook dan zal de keuze voorgelegd worden aan BZK en de leden.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #37 Gepost op: 7 augustus 2008, 08:41:55
Oké, laatste poging, uit het Handbook "Safety on European Beaches, Operational guidelines" van ILSE:

Equipment and clothing

Equipment supplied will depend on the number of staff, their duties and the facilities available. Special consideration must be given to the equipment needed by staff working without immediate back-up from a control point. Equipment might include:

Throwing line/throw bags, rescue poles
Torpedo buoys and other buoyant aids
Communication systems (radios, mega phones, telephones)
Signs, flags, buoys and booms
First-aid and resuscitation equipment
Rescue craft (IRB, RWC)
Patrol base, (hut, portocabin, etc) and

Uniform appropriate to weather conditions and usage. This must be red and yellow, the internationally recognised colours for lifgeuards’ uniforms and protective clothing used by lifeguards. Protection from the sun needs to be considered as well as keeping the lifeguard warm and dry and easily recognisable by water users.

(…)

Although a foot patrol is often the most effective form of patrolling, consideration should be given to providing a mobile unit with suitable transport to both offer some protection from the elements but also to respond to incidents should they occur some distance away (ATV, 4WD, mountain bike).


Hier lees ik dus (ook) dat de kleuren rood en geel alleen voor kleding geldt.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #38 Gepost op: 7 augustus 2008, 10:38:30
Luc,

ff een correctie. Arthur is hier een forum ganger net als iedereen. Hij is vrij om zijn mening te geven. Dat hij uit Den Haag komt en lid is van de HVRB doet in deze discussie niet ter zake! Hij vertegenwoordigt hier niet de mening het bestuur van de HVRB, net als ik die niet geef van het bestuur van mijn reddingsbrigade, laat staan de mening van mijn werkgever. Want dan zou ik constant met Simon mee moeten praten.
 >:D   ;D

Muistroom,

over het "vechten" voor een nieuwe auto ligt vaak bij de reddingsbrigades zelf. PR in deze in van essentieel belang, want denk je nou echt dat de gemeente Zandvoort met gemak over de brug kwam met het geld voor 2 LandRovers? Nee, tuurlijk niet. Maar profileer je. Laat je cijfers zien en zorg dat er veel foto materiaal beschikbaar is van je reddingsbrigade. Recent zijn er weer verschillende media bedrijven geweest om foto materiaal te maken. Hierdoor zie je nu foto's van de ZRB bij een stuk over het strand in IJmuiden van het ANP.

SimonST,

het jammere van het volgen van een reeds ingeslagen weg is dat mutaties geld kosten. Ik weet nog heel goed het gesprek dat ik had over uniforme kleding en dat de directeur het wilde hebben in oranje/blauw. Alles was klaar voor introductie en plots kwam er iemand met het idee om de ILS norm te gaan volgen en dus geel/rood. Dat was een afspraak die gemaakt is maar nooit verder verspreidt. Jammer, weer een complete lijn naar de vuilnisbak.
Golfjes plakken op een auto is leuk. Maar als je weet dat deze er later weer af moet, waarom dan? Zeker als je de auto niet spuit maar plakt. Nu moet er dus twee keer een compleet voertuig van top tot teen beplakt worden.

Luc,

ik begrijp dat je je zo op stelt. Maar laten we eens kijken hoe RN is opgebouwd. Hoeveel reddingsbrigades met een bewakingstaak zijn er in Nederland? Deze reddingsbrigades "redden" het meestal wel. Hebben PR en dus financiele inkomsten naast brede gemeentelijke subsidie. Maar de lokale zwemvereniging met een RN rampeneenheid heeft die mogelijkheden niet. Daar zou men eens wat meer voor moeten doen. En dan met name dat trekkende voertuig. Want er zijn vele eenheden die door privé voertuigen naar oefeningen getrokken worden.

RR (vanaf morgen ook in rood/ geel, bedankt Erny  8))
Elke hulpverlening start met communicatie.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #39 Gepost op: 7 augustus 2008, 11:09:37
Golfjes plakken op een auto is leuk. Maar als je weet dat deze er later weer af moet, waarom dan? Zeker als je de auto niet spuit maar plakt. Nu moet er dus twee keer een compleet voertuig van top tot teen beplakt worden.

Ho ho, misschien dat ik daar niet helemaal duidelijk in ben geweest. Ik heb hier alleen mijn beeld van de gang van zaken binnen de KNBRD geprobeerd weer te geven. Dat is overigens niet helemaal mijn persoonlijke mening.

Toen de "golfjes"-striping uitkwam was dus bekend dat de wens eigenlijk de BZK-striping was, dat daar nog over onderhandeld werd en dat er een nieuw logo aan zou komen.
Eerlijk gezegd zou ik als lokale brigade zelf daarom geen voertuig van golfjes-striping hebben voorzien, maar wel geheel oranje. Ook oranje met opschriften "reddingsbrigade" werd/wordt door verschillende brigades gebruikt.
Er is overigens ook gezocht naar een compensatie-mogelijkheid voor het omstickeren, door bijv. een sponsor, maar dat is helaas niet gelukt.

Maar of het nu oranje, rood, wit of geel is, als het allemaal maar uniform is en een gezamenlijke keuze is. En volgens mij is dat ook zo, maar zullen er altijd andere meningen zijn. En dat mag natuurlijk.

Verder merk ik dat keuzes, en de trajecten daaraan voorafgaand, beter en transparanter gecommuniceerd moeten worden. Daar hebben we allemaal een rol in, die niet eenvoudig is. De KNBRD heeft als enig direct middel de website en de digitale nieuwsbrief. Vanwege de kosten is een eigen magazine gesneuveld, hoewel we wel ideeën hebben om dat weer op te starten. Maar ja, we missen een bestuurslid om dit te trekken en te promoten op hoog niveau.

De andere communicatielijn is ook een lastige: de KNBRD maakt gebruik van commissies met werkgroepen waarin experts vanuit brigades gevraagd worden mee te denken en te werken. Dat zouden we moeten zien als vertegenwoordigers die communiceren met een achterban, maar dat is in de praktijk volgens mij niet zo.
De volgende lijn is net zo lastig: de KNBRD communiceert met rayoncommissies en besturen van lokale brigades. Maar hoe communiceren die het verder? En hoe komt eventuele feedback terug?

Maar nu raak ik teveel on-topic, want dit gaat niet over communicatie, hoewel ik wel merk dat het daarop telkens misloopt. En ook ik vindt dat dit verbeterd moet worden, en daarom neem ik deel aan de commissie Communicatie. En daar zoeken we ook nog steeds meer leden voor (we zijn nu maar met z'n drietjes incl beroepskracht Landelijk Bureau)...