Bril in de nachtdienst

Auteur Topic: Bril in de nachtdienst  (gelezen 4458 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

harold

• Gast
Gepost op: 2 augustus 2008, 02:00:02
Een puur praktische vraag. Normaal draag ik contactlenzen, maar in de nachtdienst moeten die uiteraard uit.
Het vervelende daarvan is dat mijn bril altijd koud wordt van de airconditioning en het glas bij elke melding beslaat op het moment dat ik naar buiten ga.
Hetzelfde gebeurt in de ambulance: koud van de airconditioning en een gordijn voor mijn ogen zodra ik uit de wagen stap. Met als gevolg dat ik de eerste paar secondes ter plaatse geen fluit zie. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Bestaan er speciale brillen waarbij je dit probleem niet hebt?

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #1 Gepost op: 2 augustus 2008, 13:34:13
Harold,
kun je je lenzen niet gewoon indoen als je geslapen hebt voor een nachtdienst?
Lijkt mij het handigst, of speciale extra zuurstofdoorlatende lenzen nemen of iets in die trend?

Ik weet wel dat er sprays te krijgen zijn die het beslaan van de bril tegen gaan, die kun je bij een opticien krijgen.

Golly
( een brildraagster :D)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 2 augustus 2008, 13:36:10
Hoi Harold,

de dag dat ik de nacht in ga, draag ik thuis mijn bril en 's nachts kunnen dan lenzen!
gaat al jaren goed O0

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2008, 13:38:42
je hebt ook lenzen die je 24 uur kunt dragen en waar je ook mee kan slapen
flappus  niet elke verandering is een verbetering

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2008, 14:02:04
die condens kan je niet voorkomen op je bril, (ervaren brilldrager), maar je kan wel met wat hulpmiddelen zorgen voor een sneller goed zicht, door bijvoorbeeld indien je weet dat je bril gaat beslaan, alvast (bijvoorbeeld) een raampje open te draaien zodat er minder verschil in temperatuur is, of de airco lager zetten, minder op hoofd gericht etc...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

harold

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 3 augustus 2008, 15:53:29
thanks voor de reacties. :)

@Golly: slapen met de lenzen in kan niet door vascularisatie op mijn cornea. Ik ga informeren naar die speciale spray.
@SEH-zusterje: zolang ik wakker blijf kan ik 's nachts mijn lenzen dragen. Ermee slapen kan echter niet, en dat is wat we meestal doen in de nachtdienst. En je weet nooit voor hoe lang. Soms kan je na een kwartier weer uit je bed, maar soms slaap je ook in 1 ruk door totdat de ochtendploeg je aflost.
@weetje_hgl: ik draai inderdaad het raampje soms open, maar dat is lastig als je met een vaartje over de snelweg raast. De airco lager zetten helpt niet echt, heb ik gemerkt :S

tatujordi

• Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
    • Ambulancesite.nl
Reactie #6 Gepost op: 3 augustus 2008, 15:55:39
Ik had dit probleem altijd in de winter met het vizier van mijn helm. Weet niet of je het met elkaar kunt vergelijken. Sinds dat ik anticondensspray heb gekocht bij Halfords is dat afgelopen. Misschien een tip om eens te proberen en voor je prijs hoef je het ook niet te laten. Hier in link naar de anticondensspray:
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/CategoryProductList.htm?categoryId=26550&subCategoryId=26554

harold

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 3 augustus 2008, 16:11:13
Super! Die ga ik halen.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 3 augustus 2008, 19:58:12
ehhh....een beetje zo'n oma weet het beter tip

beetje afwas er op smeren...(net als met spiegels inde badkamer)   ::)

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 3 augustus 2008, 20:25:26
Ik sluit me aan bij SEH-zustertje. Beetje water met afwasmiddel, poetsen, goed met een pluisvrije (theedoek) droogwrijven. Ik doe het ook bij m'n motorvizieren.  O0