Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus

Auteur Topic: Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus  (gelezen 235563 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #280 Gepost op: 12 juni 2009, 14:37:06
Ik mag hopen dat je voor ons ook gaat terugtellen als de griep over zijn hoogtepunt heen is? Misschien een idee om ons bij ook iedere jaarlijks terugkerende griepgolf te laten weten hoeveel mensen er ziek zijn.....

Ah, een griep-golf-vergelijker.
Uiteraard, het griepvirus kennen we allemaal. Maar gezien je bericht weet jij hoe, wanneer, onder welke omstandigheden, dit ''nieuwe'' virus zich het beste voelt / het snelste vermenigvuldigt / misschien agressievere vormen aan zal nemen?
Of heb jij eerder met dit nieuwe virus van doen gehad? Zo ja, moet je ff de WHO bellen, want die komen er niet uit. O0

M.a.w; waarschijnlijk heb je een uitgesproken mening omtrent het virus, dan zou ik graag jouw visie erover willen horen, want ik vermoed dat jij verstand van zaken hebt. (deze laatste zin is niet sarcastisch bedoelt  ;) )
Oftewel; heerst er ''paniek'' om niets?  ::)


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #281 Gepost op: 12 juni 2009, 23:04:55
Er zijn een aantal interessante links over influenza:
http://www.google.org/flutrends/
Deze is interessant voor gezondheidszorgmedewerkers: http://www.cdc.gov/h1n1flu/clinicians/
Ambulance en SEH personeel: http://www.cdc.gov/h1n1flu/guidance_ems.htm
Flu tracker: http://flutracker.rhizalabs.com/

Zie verder op http://www.acutezorg.nl/ voor een verzameling video's met uitleg over H1N1
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #282 Gepost op: 13 juni 2009, 01:21:42
http://www.ad.nl/binnenland/3286844/Het_komt_zo_wel_erg_dichtbij.html

zaterdag 13 juni 2009
'Het komt zo wel erg dichtbij'
Door WESSEL PENNING

WAALRE - Sint-Christoffel is voor katholieken de beschermheilige van het jonge kind.
De goede geest droeg ooit het kindeke Jezus over het water. Maar de sympathieke heilige heeft toch niet kunnen voorkomen dat de Mexicaanse griep op een junidag het goed katholieke Brabantse Waalre bereikte, de basisschool St. Christoffel nog wel.

Die school in het Brabantse dorp beleefde zo een vrijdag als nooit tevoren. Gisterochtend werd op de school namelijk bekend dat een meisje uit groep 4B de gevreesde griep uit Mexico onder de leden had en dat klasgenootjes dus maar beter direct het remmende virus Tamiflu moesten slikken.

De ouders en kinderen van 4B keerden daarom gistermiddag huiswaarts met een stapeltje Tamiflu-pillen en een dot persoonlijke adviezen van opgetrommelde artsen. Alle andere ouders kregen een rustgevende brief mee met de boodschap: U hoeft zich geen zorgen te maken over uw kind.

Die brief viel goed bij de toegestroomde vaders en moeders, en de pillen helemaal. Een enkele moeder praatte bij het schoolplein luidkeels over haar vrees. ,,Die Mexicaanse griep komt zo wel opeens dichtbij. Maar wij krijgen op vrijdagmiddag een brief mee naar huis en de school gaat gewoon dicht. Moet ik nu een weekend wachten met al mijn vragen?''

,,Je zoon is springlevend, joh,'' zei een andere moeder.

De vrouw: ,,Maar hoe is hij er maandag aan toe?''

Goed, gelooft de GGD. De Tamiflu zal eventueel zijn werk doen en kinderen uit andere klassen dan 4B lopen helemaal geen gevaar. De meeste kinderen geloofden die geruststelling en leefden zich tot lang na vieren uit in de pannakooi of op de glijbaan. Ook de meeste ouders keerden onbezorgd huiswaarts.

,,Eerst schrik je even, maar na lezing van de brief heb ik wel veel vertrouwen,'' zei Heidi van Vliet, moeder van Perrin (9) uit 6B. ,,De school zal echt geen risico nemen. Mijn zoon is hier maandag gewoon weer, hoor.''

Ouders van klasgenootjes in de getroffen klas 4B bleken al net zo gerustgesteld te zijn. ,,Het is een bijzondere griep, een nieuw soort griep,'' zei vader Jeroen. ,,Maar ik maak me geen zorgen. We zijn goed bijgepraat en begeleid door de school en de GGD.'' Zoonlief klemde de pillendoosjes in zijn knuistjes, alsof het een onverwacht, mooi cadeautje was.

Vader Edwin was al even nuchter. ,,Ik heb alleen even gevraagd of mijn oudere kinderen en ikzelf niets moeten slikken. Dat bleek niet zo te zijn. De bron zit alleen bij mijn jongste kind,'' zei hij. ,,Ik zal dit weekend goed opletten of hij zijn pillen wel slikt.''

Schooldirecteur Bert Arnold zuchtte ondertussen eens diep van alle heisa. Doorgaans telefoneert hij niet met zieke leerlingen. ,,Ik heb hier 470 kinderen. Daar kan ik natuurlijk niet aan beginnen!'' grijnsde hij.

Maar vrijdagmorgen had hij toch maar even naar de ouders van het zieke meisje gebeld. Hij kreeg te horen dat ze al anderhalve week ziek was, maar inmiddels aan de betere hand.

Eind goed, al goed, leek directeur Arnold te denken.


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #283 Gepost op: 13 juni 2009, 09:27:44
Toestand grieppatiënt op ic slecht
Uitgegeven: 13 juni 2009 09:00
Laatst gewijzigd: 13 juni 2009 09:00

AMSTERDAM - De Nederlander met Mexicaanse griep die is opgenomen een intensive care. "Het gaat helemaal niet goed met hem", zegt RIVM-arts Jim Steenbergen zaterdag in het AD.
 
De man, die in Nederland besmet is geraakt, is met een zware longontsteking opgenomen. Hij ligt geïsoleerd in een academisch ziekenhuis, schrijft de krant.

Hulpverleners die hem verzorgen, dragen brillen, schorten en mondkapjes. Ook worden zij uit voorzorg behandeld met virusremmers.



 
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), dat de eerste opname van een Nederlandse grieppatiënt op de ic vrijdag bekendmaakte, meldde geen persoonlijke gegevens van de patiënt.


Besmettingen

In totaal zijn zeker 43 mensen in Nederland besmet, van wie veertien het virus in Nederland hebben opgelopen. Deze week liep het aantal besmettingen in Nederland snel op. Woensdag werden acht nieuwe besmettingen gemeld, donderdag vijf en vrijdag nog eens acht.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) riep de Mexicaanse griep donderdag uit tot pandemie. De laatste keer dat een wereldwijde pandemie werd afgekondigd, was in 1968.


Vaccin

De officiële erkenning dat sprake is van een nieuw griepvirus dat zich snel over de wereld verspreidt, moet leiden tot verhoogde inspanningen om een vaccin te ontwikkelen en fondsen vrijmaken om de verwachte toeloop van grieppatiënten aan te kunnen.

De nieuwe griep heeft in de meeste gevallen een gunstig verloop en het grootste gevaar is dat de gezondheidszorg, vooral in arme landen, overspoeld raakt als het aantal zieken snel toeneemt, aldus de WHO.

Woensdag maakte de WHO bekend dat 74 landen 27.737 griepgevallen hebben gemeld en dat 141 patiënten zijn overleden.

© Novum


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #284 Gepost op: 13 juni 2009, 12:35:32
Ik heb het idee dat deze griep nog heel vervelend gaat worden. Vooral omdat het om een jong persoon gaat die tot voor kort gezond was. De overheid wil de economie geen schade toebrengen en zegt steeds dat er geen reden tot paniek is. Al gaan er duizenden jonge personen dood aan deze griep, zullen ze dit blijven volhouden. Maar ik denk dat de overheid zich wel degelijk grote zorgen maakt en dat dit nog wel is erger kan worden dan iedereen denkt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #285 Gepost op: 13 juni 2009, 14:41:07
http://www.ad.nl/diagnose/mexicaansegriep/3286847/Mexicaanse_griep_slaat_toe.html

Mexicaanse griep slaat toe
Door MONICA BEEK en WESSEL PENNING

ROTTERDAM - Voor het eerst is in Nederland een patiënt met de Mexicaanse griep opgenomen in het ziekenhuis met zeer ernstige klachten.

De vrij jonge man heeft een zware longontsteking en ligt op de intensive care. ,,Het gaat helemaal niet goed met hem,'' zegt RIVM-arts Jim Steenbergen.

De man, die de infectie in Nederland heeft opgelopen, ligt in isolatie in een academisch ziekenhuis. Iedereen die hem verzorgt draagt brillen, schorten en mondkapjes. Ook worden deze mensen preventief behandeld met virusremmers.

Ook voor het eerst wordt in Nederland een grote groep mensen met virusremmer Tamiflu behandeld tegen Mexicaanse griep. Het gaat om groep 4B van basisschool St. Christoffel in Waalre, omdat een 8-jarig meisje uit deze klas de ziekte heeft. ,,Het komt opeens erg dichtbij,'' zegt een van de ouders.

Van de man die ernstig ziek in het ziekenhuis ligt, zijn geen persoonlijke details vrijgegeven. Hij past in de risicogroep voor het Mexico-virus. Mensen van 20 tot 40 jaar oud zijn extra kwetsbaar voor de Nieuwe Influenza A. De normale seizoensgriep raakt vooral ouderen en verzwakte mensen. ,,Voor zover we weten was deze man kerngezond,'' zegt Steenbergen.

De RIVM-arts is geschrokken van de ziekenhuisopname. ,,Met slechts veertig gevallen in Nederland verwacht je dit nog niet.'' Hoogleraar virologie Ab Osterhaus is minder verbaasd. ,,In Amerika liggen veel mensen op de intensive care. Bij een goede behandeling kom je er meestal wel doorheen.''

Het baart hem wel zorgen dat de helft van het aantal ic-patiënten met griep jong is en tot voor kort gezond. ,,Dat is hetzelfde scenario als bij de vreselijke Spaanse griep.''

Een vaccin is nog niet besteld. Osterhaus. ,,Als dat niet heel gauw gebeurt, vrees ik dat we er naast grijpen.'' Volgens minister Klink (Volksgezondheid) wordt volop gesproken over wie het beste vaccin kan leveren voor de beste prijs. Nederland telde gisteren 43 bevestigde infecties. Het aantal doden wereldwijd is 144.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #286 Gepost op: 13 juni 2009, 20:28:00
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4156501/__2000_Griepgevallen_Europa__.html

za 13 jun 2009, 20:19 | lees voor
Meer dan 2000 gevallen Mexicaanse griep in Europa

STOCKHOLM -  In Europa zijn het afgelopen etmaal 237 gevallen van de Mexicaanse griep vastgesteld. Het aantal besmettingen in Europa komt daarmee boven de tweeduizend uit. Dat heeft het Europese centrum voor ziektebestrijding (ECDC) zaterdag bekendgemaakt.

De meeste meldingen van nieuwe griepgevallen kwamen uit Groot-Brittannië (200) en Nederland (16).

Wereldwijd is het zogeheten H1N1-virus volgens het ECDC vastgesteld bij meer dan 40.000 mensen. Met bijna 18.000 patiënten zijn de Verenigde Staten het zwaarst getroffen.

Het ECDC is de overkoepelende gezondheidsdienst van de 27 lidstaten van de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland.


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #287 Gepost op: 14 juni 2009, 19:31:51
Vijf mensen met Mexicaanse griep in Kaag en Braassem

12-06-09 20:13  

KAAG EN BRAASSEM - In Oude Wetering en Roelofarendsveen hebben vijf mensen Mexicaanse griep gekregen. Dat zegt de GGD Hollands Midden. De eerste patiënt is een vrouw uit Oude Wetering, die de ziekte opliep tijdens een zakenreis naar  de VS.
 
Daarna zijn twee mensen van haar gezin ziek geworden en twee anderen met wie zij contact gehad heeft. Volgens de GGD zijn alle patiënten aan de beterende hand. Opmerkelijk is, dat de patiënten niet allemaal last hadden van hun luchtwegen. Wel hadden ze allemaal koorts.

Eerder deze week werd al bekend, dat er ook een besmetting is in Zoetermeer. De GGD benadrukt dat mensen goed moeten letten op hygiëne, om besmetting te voorkomen. Dat betekent alleen snuiten in een wegwerpzakdoek en regelmatig handen wassen.


www.rtvwest.nl


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #288 Gepost op: 15 juni 2009, 11:02:32
Mexicaanse griep op school in Woerden
Uitgegeven: 15 juni 2009 10:47

WOERDEN - Bij een vader van een leerling en een leerling van de basisschool Margriet in Woerden is de Mexicaanse griep geconstateerd.
 
Dat heeft de school zondagavond in een brief aan de ouders van alle leerlingen geschreven.

De directeur van de basisschool, Harry Vink, vertelt dat de vader die besmet is met het H1N1-virus woensdag een uitstapje naar een kinderboerderij heeft begeleid.
 
''Kinderen die intensief contact met de man hebben gehad, zijn allemaal al door de GG en GD onderzocht. Bij een van de kinderen is het virus ook vastgesteld.''

www.nu.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #289 Gepost op: 15 juni 2009, 20:19:49
http://www.telegraaf.nl/buitenland/4169105/__Mexicaanse_griep_ook_in_Suriname__.html

ma 15 jun 2009, 20:06
Mexicaanse griep ook in Suriname

PARAMARIBO -  Suriname heeft maandag de eerste gevallen van Mexicaanse griep gemeld. Elf Surinaamse volleybalspelers en twee van hun huisgenoten hebben het virus onder de leden, meldde minister Celsius Waterberg van Volksgezondheid. De sporters keerden afgelopen donderdag terug uit Trinidad en werden zondag positief getest.

„Het overgrote deel van de groep is genezen of aan de betere hand”, aldus Waterberg. Hij zegt dat er geen reden tot paniek is. Suriname heeft Tamiflu-pillen in voorraad. De regionale gezondheidsorganisatie PAHO geeft later op dag 10.000 mondkapjes aan het Bureau van de Openbare Gezondheidsdienst (BOG).

Suriname plaats niemand in quarantaine, maar vraagt personen dit vrijwillig te doen. „Wij doen een beroep op het eigen verantwoordelijkheidsgevoel”, benadrukt Wim Bakker, van het BOG.

Luchthavenpersoneel en grenswachters hebben een meldingsplicht van alle potentiële gevallen. Surinamers wordt geadviseerd mondkapjes te gebruiken en de huisarts te raadplegen als zij ziekteverschijnselen vertonen.