Cruiseschip in quarantaine bij Venezolaans eiland Uitgegeven: 18 juni 2009 06:52
Laatst gewijzigd: 18 juni 2009 10:54
ORANJESTAD/CARACAS - Het cruiseschip Ocean Dream, waarop zaterdag bij drie bemanningsleden de Mexicaanse griep is ontdekt, is woensdag bij het Venezolaanse eiland Isla Margarita in quarantaine geplaatst.
De 1200 passagiers en bemanningsleden mogen een week niet van boord, aldus Venezolaanse autoriteiten. Onder de passagiers zijn vier mensen met een Nederlands paspoort.
Volgens een woordvoerder van Pullmantur, de Spaanse eigenaar van het schip, maken de passagiers het goed en zijn de besmette bemanningsleden geïsoleerd.
Aruba
Het cruisseschip is onderweg naar Aruba. Of het daar mag aanmeren is nog onduidelijk. Het cruiseschip was de afgelopen dagen nergens op de Caraïben welkom.
Voormalig judoka Anthonie Wurth (42) is in Shanghai in een hotel in quarantaine geplaatst, omdat hij volgens de Chinese autoriteiten mogelijk besmet is met de Mexicaanse griep. Dat heeft Wurth donderdag laten weten.
"Ik voel me prima, maar zit hier nu alleen in mijn hotelkamer opgesloten. Om de twee uur wordt mijn temperatuur opgemeten en komen mannen in witte pakken mijn kamer schoonmaken."
Bedrijf
Ambulance
De oud-judoka vloog woensdag van het Australische Melbourne naar China, waar hij een bedrijf heeft. In het vliegtuig is bij een passagier de Mexicaanse griep vastgesteld. Een dag na aankomst werd Wurth uit zijn bed gelicht en met een ambulance naar een hotel in een buitenwijk van de Chinese metropool gebracht.
Volgens de Chinese autoriteiten moet Wurth een week in quarantaine blijven. Op 23 juni moet hij het land uit. Wuth werd enkele keren Nederlands kampioen en in 1991 Europees kampioen in gewichtsklasse tot 78 kilo. In 1992 nam hij deel aan de Olympische Spelen in Barcelona.
http://www.nu.nl/algemeen/2024380/cruiseschip-in-quarantaine-bij-venezolaans-eiland.html