Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus

Auteur Topic: Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus  (gelezen 235568 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #350 Gepost op: 29 juli 2009, 00:04:19
Ik neem aan dat dit zo vroegtijdig is aangeschaft zodat er nu al mee gaat worden geoefend? Want dit pas gaan doen wanneer de mensen bij bosjes sneuvelen lijkt me rijkelijk laat. Oefening baart kunst!

Ik zag trouwens vandaag ook zo'n instructie:
- als u moet hoesten of niezen, doe dit dan in uw arm of in een papieren doekje
- gooi het doekje na gebruik direct weg.

En ik dan maar zachtjes denken (en bij deze iets minder zachtjes): en je arm dan? Ook weggooien? Of na elke proest schone kleren aan?

Ben ik nu de enige die de term "mexicaanse griep" niet meer kan horen of zien? Als tegenwicht voor alle hausse vandaag op het werk maar een paar sarcastische cartoons over dit onderwerp opgehangen. Alleen dankzij een lach word ik hier niet spontaan ziek van (just kidding)

tjah dit soort instructies is ook bij ons inmiddels de revue gepasseerd. Ik heb er zo mijn twijfels bij. Er wordt wat gekscherend om gelachen maar of de maatregelen helpen willen  :-\

Overigens gaat iedereen vrolijk op vakantie. Met het vliegtuig van de ene luchthaven naar de andere. Miljoenen mensen kruisen elkaar dus persoonlijk denk ik dat het nu wachten is op het moment dat er een grote uitbraak gaat volgen. Je zou verwachten dat er dan zeker met zo'n massale stroom van verplaatsende mensen in een vakantieperiode bepaalde maatregelen van kracht worden maar buitenom de doekjes en desinfectiemiddelen merk je er weinig van!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #352 Gepost op: 29 juli 2009, 01:21:09
Hoorde op de radio dat mensen ''in de zorg'' als eerste worden ingeënt ... Waarom niet beginnen bij hulpverlening in het algemeen?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #353 Gepost op: 29 juli 2009, 06:49:12
Hoorde op de radio dat mensen ''in de zorg'' als eerste worden ingeënt ... Waarom niet beginnen bij hulpverlening in het algemeen?
omdat er ergens begonnen moet worden
de zorg het meest en het vaakst in aanraking zal en kan komen met patienten die het hebben
de zorg altijd extra wordt ingeënt

maar veel mensen in de zorg zijn er helemaal niet blij mee en volen zich proefkonijn


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #354 Gepost op: 29 juli 2009, 10:29:24
Gisteravond hoorde ik op de radio dat onze nationale virusdictator dhr. Ab Osterhaus van mening was dat verpleegkundigen die zich niet wilden laten inenten, hun werk niet meer zouden mogen uitoefenen omdat zij een risico zouden vormen voor patiënten. Het lijkt langzamerhand wel 2e-wereldoorlog-retoriek! Ik ben van mening dat hiermee qua griephysterie-van-bovenaf wel een grens is bereikt.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #355 Gepost op: 29 juli 2009, 11:13:25
Hoorde op de radio dat mensen ''in de zorg'' als eerste worden ingeënt ... Waarom niet beginnen bij hulpverlening in het algemeen?

Jippie!  ;D O0
Haha lol... nehoor vind dat je gelijk hebt. Iedereen die vaak in "aanraking" of te maken heeft met mensen moet als eerst ingeënt worden hoor...

En dan vind ik een hulpverlener of iemand in de zorg toch wat meer prioriteit hebben, gezien deze ook lichamelijk contact heeft met anderen...


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #356 Gepost op: 29 juli 2009, 11:20:49
Proefpersonen gezocht voor griepvaccin
dinsdag 28 juli 2009 08:03

Rotterdam - De Zwitserse farmaceut Novartis is in Nederland op zoek naar honderden proefpersonen voor het vaccin tegen de Mexicaanse griep. De farmaceut, een van de twee leveranciers van de 34 miljoen Nederlandse inentingen, start volgende maand met het testen van de vaccins op mensen, aldus het AD.

Het testen op proefpersonen is nodig zodat de fabrikanten toestemming kunnen krijgen voor de verkoop. Het duurt ongeveer zes weken voor de resultaten van een menselijke proef duidelijk zijn.
Volgens Ab Osterhaus van de Erasmus Universiteit zijn de gezondheidsrisico’s bij de groep mensen waar het vaccin op wordt getest bijzonder klein. De hoogleraar noemt het in de krant 'een goede zaak' om mee te doen aan de test. ,,Groot voordeel is dat je letterlijk vooraan in de rij staat.''
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/100576/Proefpersonen_gezocht_voor_griepvaccin.html

Ik ga ervan uit dat dhr. Osterhaus op het journaal als allereerste proefpersoon deze vaccinatie ontvangt....... - of zou hij toch ook geen proefpersoon durven zijn en laat hij dat liever aan verpleegkundigen over? Als forumleden trouwens interesse zouden hebben: hier is je kans op een gratis vaccin!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #357 Gepost op: 29 juli 2009, 11:33:35
Gisteravond hoorde ik op de radio dat onze nationale virusdictator dhr. Ab Osterhaus van mening was dat verpleegkundigen die zich niet wilden laten inenten, hun werk niet meer zouden mogen uitoefenen omdat zij een risico zouden vormen voor patiënten. Het lijkt langzamerhand wel 2e-wereldoorlog-retoriek! Ik ben van mening dat hiermee qua griephysterie-van-bovenaf wel een grens is bereikt.

Op dit moment zal het dan ook belangrijker zijn goede voorlichting te geven om massahysterie te voorkomen. Persoonlijk vind ik dat er door de overheid nog te weinig wordt gedaan via media etc. om dit te voorkomen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #358 Gepost op: 29 juli 2009, 11:36:20
Zoek eens op de site van het Ministerie van VWS of VROM, dan zie je enkele lettertjes staan naar de grieppandemie bij VWS. Op de site van VROM kom je op de hoofdpagina niets tegen  :-\


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #359 Gepost op: 29 juli 2009, 12:33:50
Griepkamers bij Rotterdamse huisartenposten
Uitgegeven: 29 juli 2009 12:16

ROTTERDAM - Rotterdamse huisartsenposten hebben griepkamers ingericht waar patiënten kunnen verblijven als ze klachten hebben die op de Mexicaanse griep lijken.
Marja Pronk van de huisartsenpost bij het Sint Franciscus Gasthuis heeft berichten daarover in het AD woensdag bevestigd. De griepkamer dient als wacht- en behandelkamer. Patiënten die verschijnselen hebben die op de besmettelijke griep duiden, worden op die manier apart gehouden. De huisartsenposten hopen zo besmetting tegen te gaan.
Patiënten met verdachte griepklachten moeten zich eerst telefonisch bij de huisartsenpost melden. ''Ze kunnen niet zomaar komen aanlopen en in de gewone wachtkamer gaan zitten'', zegt Pronk.
De patiënten krijgen mondkapjes en handschoenen en worden naar de aparte kamer gebracht. Ook de dokter neemt beschermende maatregelen, als hij contact met de mensen heeft.Volgens de Vereniging van Huisartsenposten Nederland zijn alle huisartsenposten en huisartsen zich aan het voorbereiden op de grote uitbraak van de griep, die dit najaar wordt verwacht. De vereniging benadrukt dat mensen eerst de dokter moeten bellen als ze denken besmet te zijn. Ze mogen zich niet zomaar bij de praktijk melden.
© ANP  http://www.nu.nl/algemeen/2050659/griepkamers-bij-rotterdamse-huisartenposten.html

Ik kan me nog allerlei andere besmettelijk ziekten voorstellen waarbij het handig was en is om besmetting van anderen te voorkomen. Eigenlijk ben ik vooral geschokt dat het lijkt alsof men zich dat nu pas realiseert en maatregelen gaat treffen. Een hoester met open TBC in een volle wachtkamer is net zo lekker als iemand met gewone griep of mexicaanse griep: allemaal besmettelijk. Mensen weten vooraf niet of ze toevallig mexicaanse griep hebben dus kan het natuurlijk nooit worden uitgesloten dat patienten in de gewone wachtkamer komen. Er is volgens mij een veel betere maatregel, maar dat is voor artsen natuurlijk minder prettig: weer veel vaker zoals vroeger op huisbezoek gaan en daardoor de besmetting gelocaliseerd houden in plaats van de eventuele besmetting bewust verspreiden door zieke mensen te dwingen, naar de praktijk te komen. Natuurlijk zijn er altijd simulanten en zeuren met klachten van niets waarvoor de arts dan onnodig aan huis komt, maar die zijn meestal al lang bij die artsen bekend. Het is me al jaren een doorn in het oog dat zelfs doodzieke mensen maar moeten zien hoe ze naar de huisartsenpost komen omdat de arts meestal geen zin meer heeft, de deur uit te gaan. En ja, een huisbezoek kost meer, maar dat moeten de patiënten er dan maar voor over hebben, voor die service-aan-huis.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter