Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus

Auteur Topic: Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus  (gelezen 235582 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #380 Gepost op: 3 augustus 2009, 19:19:23
Ik zie de ouderwetse quarantaine terreinen ontstaan waar vroeger mensen met de pest werden opgesloten...

http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten/3408240/Met_griep_ziekenhuis_niet_in.html

Met griep ziekenhuis niet in
SPIJKENISSE - Het Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse wil zowel personeel als patiënten die besmet zijn met de Mexicaanse griep buiten het gebouw houden.
Zo moet worden voorkomen dat de griep zich ook onder mensen in het ziekenhuis verspreidt. Voor personen die griepverschijnselen hebben, zal op het ziekenhuisterrein een apart gebouw worden ingericht, waar ze onderzocht kunnen worden. Ook de huisartsenpost zal hier gebruik van gaan maken. Bij alle ingangen van het ziekenhuis worden patiënten en bezoekers geïnformeerd hoe ze moeten handelen bij een vermoeden van griep. Het ziekenhuispersoneel is inmiddels per brief ingelicht over de wijze waarop het besmetting kan wortden voorkomen. De medewerkers dienen zich te houden aan strenge hygiënemaatregelen, heeft directeur Lettie van Atteveld hen meegedeeld. Ook wordt uitgelegd hoe het personeel moet handelen bij een vermoeden van griep en wat de verschijnselen zijn. In het streekziekenhuis is een team van deskundigen gevormd dat de ontwikkelingen op de voet volgt en de directie adviseert over aanvullende maatregelen ter voorkoming van besmettingen. Dit team is ook bezig met het opstellen van een toekomstplan als de griep aanhoudt. Elke afdeling in het ziekenhuis gaat de komende week de risico's inventariseren en plannen maken om de benodigde patiëntenzorg te kunnen blijven leveren, ook tijdens de piek in de grieppandemie. Met deze aanpak probeert het Ruwaard van Putten Ziekenhuis volgens Van Atteveld de zorg voor zijn patiënten te blijven garanderen, juist ook als straks het aantal griepgevallen maximaal zal zijn.

ik zou wel een weddenschap willen beginnen met de directie van dit ziekenhuis: ze houden het gegarandeerd niet buitenshuis. Wat zetten we erop? Porties Tamiflu of een gratis vaccinatie?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #381 Gepost op: 3 augustus 2009, 19:37:35
Opzich is het een hele goed actie van dit ziekenhuis, maar ik ben het met je eens Tijgernest ;)
Zolang mensen voor de diverse wisse wasjes al naar de SEH of huisartsenpost sjezen, en zo ook bij griep verschijnselen

Het mooiste zou gewoon zijn dat de oplettende burger die denkt verdacht er voor te zijn ( zie de klachten reeks, mogelijk in contact is geweest met...)
telefonisch contact opneemt met zijn huisarts, zo dat de persoon thuis in quarantaine kan blijven.

maar ja............dat is een utopie!   ;D


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #382 Gepost op: 3 augustus 2009, 20:04:39
Die symptonen verschillen anders in niets met gewone griep. Hoeveel mensen gaan met de beginstadia van griep 's morgens gewoon naar het werk?
Daar hoorde je vroeger de baas ook nooit over mopperen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #383 Gepost op: 3 augustus 2009, 20:18:39
Mevr. Dinges had zaterdagmorgen vrij accuut de volgende symptomen;

-keelontsteking
-spierpijn
-koorts
-koude rillingen
-moeheid

Met de Mexicaanse griep in het achterhoofd, toch maar even de HAP gebeld. Men verzocht langs te komen. Achteraf bleek het een ''onschuldige'' keelontsteking. (Angina, wat ik ook al vermoedde na mijn ''leken-onderzoek'' met zaklampje)
Maar goed, ondanks al die symptomen moesten wij toch langskomen. Alleen als je zeker weet dat je in aanraking bent geweest met iemand uit een risicoland (? de ziekte komt wereldwijd voor, maar okee) of als je zelf net terug bent uit een risicoland, neemt men maatregelen. Iets met GGD-richtlijnen etc. Iedereen controleren is logistiek gewoon (nog) niet mogelijk, begrijpelijk. Voor de rest; gewoon langskomen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #384 Gepost op: 3 augustus 2009, 20:20:05
Wens u wederhelft beterschap mijnerzijds.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #385 Gepost op: 3 augustus 2009, 20:22:39
Wens u wederhelft beterschap mijnerzijds.

Doe ik  O0

Moet eraan toevoegen dat die antibiotica / peniciline werkt als een tierelier. Mevr. Dinges dartelt alweer voorzichtig vrolijk rond en eet zelfs al weer wat.  ;D


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #386 Gepost op: 4 augustus 2009, 08:14:55
Die symptonen verschillen anders in niets met gewone griep. Hoeveel mensen gaan met de beginstadia van griep 's morgens gewoon naar het werk?
Daar hoorde je vroeger de baas ook nooit over mopperen.  
dat klopt...... ;)


wie weet is het allemaal een storm in een glas water, daar kun je nu nog geen uitspraken over doen, maar de te verwachte golf wordt ook maar steeds uitegsteld
en hoe is het in andere landen gesteld?
ik vind dat je daar maar weinig over hoort :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #387 Gepost op: 4 augustus 2009, 09:53:10
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4538808/__Verplichte_vaccinatie_verplegers__.html

di 04 aug 2009, 07:04 | 12 reacties | lees voor
    
Verplichte vaccinatie verplegers

AMSTERDAM -  Als het nodig is kan de minister van Binnenlandse Zaken verplegend personeel in de Nederlandse ziekenhuizen verplichten zich tegen de Mexicaanse griep te laten inenten.

Dit kan als de minister de grieppandemie de status nationale ramp geeft, meldt De Pers. Meer dan een kwart van de verpleegkundigen wil zich niet laten vaccineren tegen de Mexicaanse griep, bleek eerder uit onderzoek. Ook sommige artsen hebben twijfels.


Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #388 Gepost op: 4 augustus 2009, 10:56:39
En zijn daar de bijwerkingen wel van bekend?
Want zoals ik al eerder zei ...

Zelf geen ervaring betreffende vaccins en vertrouw qua berichtgeving voornamelijk op de media. En als die berichten dat er een nieuw vaccin is ontwikkeld ... ga ik er vanuit dat de bijwerkingen (zeker op langere termijn) niet bekend zijn.



Ieder jaar gaan er andere griepstammen in het vaccin, dus feitelijk is de "gewone" griepprik ook ieder jaar nieuw. Ik heb nog nooit gehoord van nieuwe bijwerkingen. Als je weet hoe vaccinatie werkt, is het logisch dat er bijwerkingen kunnen optreden. Je lichaam wordt als het ware getrained om de griep te herkennen en te bestrijden. Je afweer systeem wordt dus aangeproken en zal gaan werken, het is logisch dat je hier iets van merkt.
Zoals ik al zei, is het productieproces van het vaccin tegen de Mexicaanse griep gelijk aan het vaccin dat altijd al gegeven wordt. Eigenlijk is het vaccin tegen Mexicaanse griep dus niets anders als een normale griepprik en is het dus geen NIEUW vaccin.


guest4965

  • Gast
Reactie #389 Gepost op: 4 augustus 2009, 16:07:39
Eerste dode in Nederland door Mexicaanse Griep

AMSTERDAM - In Nederland is een 17-jarige jongen overleden aan de Mexicaanse griep. De tiener was al ernstig ziek toen hij de griep erbij kreeg.

Hij overleed in de nacht van maandag op dinsdag. Dat maakte het RIVM bekend.

© ANP

http://www.nu.nl/algemeen/2054341/eerste-dode-in-nederland-door-mexicaanse-griep.html