We zitten nu in een half november en het begint er steeds meer op te lijken dat de Mexicaanse griep de mediahype van 2009 is, na Fitna in 2008. Het is een zeer milde griep, nog milder dan de gewone seizoensgriep en de piek lijken we nu al ongeveer gehad te hebben. Het overgrote deel van de overledenen was al ernstig ziek. Ik vraag me zo langzamerhand af waar dit nog over gaat. Ik vermoed dat we ook doorslaan met vaccineren. Als je te veel mensen gaat inenten bestaat het gevaar voor resistente griepvirussen. Steeds minder mensen bouwen een natuurlijke weerstand op deze manier op. Dat risico groepen zich laten inenten is verstandig, maar dat sommige gezonde mensen (voetballers, kinderen, etc..) zich ook laten inenten is echt totaal onnodig. Ik denk ook dat dat gevreesde dodelijke griepvirus dichterbij is dan ooit, binnen een paar jaar ofzo. Het natuurlijk evenwicht zal toch een keer hersteld moeten worden.
Maar als met deze milde griep al lichte paniek uitbreekt onder de bevolking, wat dan als er een griepvirus uitbreekt waar 20-30% aan de bevolking aan doodgaat. Zo'n dodelijk virus gaat zeker een keer komen. Vooral als je kijkt naar de overbevolking in Zuidoost-Azie, moet het een keer gruwelijk misgaan. Volgens mij breekt er dan totale paniek uit op de wereld, wat dan ook zeer begrijpelijk is. Ik hoop alleen dat de overheid dan wel op de juiste manier reageert en niet zoals nu bij deze milde griep veel te veel vaccins koopt. Dan komt het er op aan hoe snel en effectief de overheid reageert door bijvoorbeeld meteen de grenzen te sluiten en nog vele andere maatregelen die dan genomen moeten worden. Volgens mij zal dan het tegenovergestelde gebeuren, omdat we dan zullen denken dat het wel meevalt net zo als bij de Mexicaanse griep.
Deze Mexicaanse griep hype levert dus alleen maar schade op. En een keer de griep krijgen is echt niet zo ramp, zolang het maar niet een gevaarlijk virus is.