http://www.heraut-online.nl/heraut-online/index.php?itemid=11913“Natuurlijk laat ik m’n kinderen inenten” Inenten kinderen vlekkeloos verlopen
Lansingerland - Soms pieken van grote drukte, dan weer wat rustiger maar beslist niet één grote huilpartij. Dat was het algemene beeld tijdens de eerste vaccinatie tegen de Mexicaanse griep voor kinderen, maandag 23 november in sporthal de Ackers. Het ging er gemoedelijk en zeer ordentelijk aan toe.
Alles was prima geregeld. Verkeersregelaars zorgden voor een veilige aankomst en vertrek van al het autoverkeer. Al vanaf acht uur ’s morgens konden de eerste baby’s komen. De GGD Rotterdam Rijnmond, de gemeente Lansingerland en de EHBO’ers waren er helemaal klaar voor. Het slechte weer nodigde er helaas niet toe uit, maar ouders en kinderen lieten zich niet uit het veld slaan en trotseerden de hevige regenbuien. Tafeltjes en medewerkers wachtten in spanning af hoe het zou gaan verlopen. Enkele medewerkers van de GGD zorgden er voor dat de injectiespuiten eerst werden gemengd, waarna degenen die moesten prikken met kleine beetjes uit de flacons de spuiten afvulden. Dat bracht helaas veel meer werk met zich mee, maar ze deden het graag voor al die kinderen.
“Het eerste mengsel mag 24 uur buiten de koelkast blijven dus kan er enige tijd tussen zitten”, aldus Winfred Schop, Hoofd Infectieziekten GGD en algemeen projectleider van alle vaccinatiedagen, want hoewel dit de eerste dag was op zes locaties, zullen er totaal 19 locaties in het Rijnmondgebied zijn waar gevaccineerd zal worden. De grootste ‘klapper’ zal Ahoy worden.
“We hebben uiteraard meer personeel moeten inzetten. Daar zijn veel vrijwilligers bij zoals studenten van de Medische Faculteit.” Schop vond het goed te zien hoe de gemeenten hun verantwoordelijkheid hebben genomen. “Het is ook de enige manier om dit goed te laten verlopen.
De samenwerking is uitstekend. Wij als GGD zorgen voor het medisch gedeelte en de gemeente voor de locatie, coördinatie en het in goede banen leiden.
Ze hebben daartoe een aantal ambtenaren beschikbaar gesteld.” Voor al het personeel van de GGD was het een heftige dag. Tot vijf uur ’s middags moesten ze paraat zijn en honderden kinderen inenten. Uiteraard waren er pauzes ingelast om even bij te komen. Hoewel er veel commotie in Nederland was en nog is betreffende het vaccineren, heeft de GGD haar taak op zich genomen. “Wij zijn de uitwerkers van het project en staan er uiteraard helemaal achter. Andere deskundigen hebben zich er over gebogen en het veiligheidsaspect nauwkeurig onder de loep genomen. De vaccinaties hebben een milde bijwerking tot nu toe”, aldus Vincent Roozen, directeur van GGD Rotterdam Rijnmond, die met de zijnen slechts twee weken de tijd heeft gehad om alles voor te bereiden. Op 9 november viel pas het besluit van de regering om kinderen te vaccineren.
Verantwoordelijkheid durven nemen
Wat maandag de aanwezige wethouder Naushad Boedhoe ook opviel was, dat er verhoudingsgewijs na de prik zo weinig kinderen huilden. Met name de baby’s (zes maanden tot 1 jaar) lieten het gelaten over zich heen gaan. Kinderen, ouder dan een jaar beseffen wat er gaat gebeuren en willen dan nog wel eens gaan huilen. Over het algemeen viel het reuze mee.
“Het gaat perfect. Er komen zelfs ouders en kinderen uit de Noordrand van Rotterdam omdat het voor hen dichterbij is”, aldus de wethouder. Ouders vertelden desgevraagd dat ze geen of nauwelijks twijfels hadden gehad om hun kind(eren) te laten inenten. De een zei: “Ik zie het in feite als de gewone griepprik en een ander: “Mijn man had eerst wat twijfels, maar ik helemaal niet. Ik zou mezelf wel voor m’n kop kunnen slaan als ik het niet liet doen en de kinderen daarna ernstig ziek zouden worden. Een moeder met twee kinderen, één nog erg klein: “Natuurlijk laat ik ze inenten. Als ouder moet je je verantwoordelijkheid durven nemen. Overigens denk ik dat de oudste al de Mexicaanse griep heeft gehad, maar ze is er nu weer helemaal bovenop.” Bij het verlaten van de sporthal klaarden alle gezichtjes weer op toen ze een mandarijntje kregen. Om nóg gezonder te worden!
Aan het eind van de maandagmiddag maakte de GGD Rotterdam-Rijnmond bekend,
dat 4394 personen zich in de Ackers hebben laten vaccineren. Hiervan kwamen 1000 mensen uit andere gemeenten. In Lansingerland hadden 4648 personen een oproep ontvangen.