Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus

Auteur Topic: Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus  (gelezen 235705 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #770 Gepost op: 27 november 2009, 17:07:50
Nu wel gemuteerd? Of toch weer niet...?

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/11/gemuteerde_versie_mexicaanse_g.html

''Breaking News: Een nieuwe, gemuteerde versie van Mexicaanse griep eist twee doden in Frankrijk. Gemuteerd betekent dat het virus zichzelf heeft doorgefokt en aangepast in een mogelijk extreem dodelijke vorm. Dus een variant die niet met inentingen valt tegen te houden. Dus Nu wordt dat virusgebeuren pas echt interessant. Franse autoriteiten durven nog niet te zeggen om wát voor soort mutant het precies gaat.''


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #771 Gepost op: 27 november 2009, 17:38:38
Twee Fransen dood door gemuteerde griep

http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article2925813.ece/Twee_Fransen_dood_door_gemuteerde_griep.html

PARIJS (ANP) - In Frankrijk zijn twee mensen overleden nadat ze besmet waren geraakt met een gemuteerde vorm van de Mexicaanse griep. Dat hebben functionarissen vrijdag bekendgemaakt.

Volgens de overheid is het aangepaste virus beter in staat om de longen te raken. Deze mutatie zou eerder ook al in Noorwegen zijn opgedoken. Een van de slachtoffers had niet alleen deze aangepaste vorm van Mexicaanse griep onder de leden, maar ook één die resistent is tegen virusremmers.

Het griepvirus staat erom bekend snel te muteren. Het virus past zich onder meer aan als er vaak medicijnen worden voorgeschreven, zoals de virusremmer Tamiflu. Dat is vooral vervelend voor de makers van een vaccin tegen het virus, omdat de werking daarvan kan verminderen als het virus zich aanpast.

In augustus werd in Mexico al een gemuteerde vorm van de Mexicaanse griep aangetroffen. Dit aangepaste virus is resistent voor Tamiflu.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #772 Gepost op: 27 november 2009, 17:54:00
Twee Fransen dood door gemuteerde griep
ja hoor, en wat doet onze minister dan...  :-\ :-X
echt, totaal niet te volgen dit beleid...

Nederland verkoopt 19 miljoen griepvaccins

http://www.nrc.nl/achtergrond/griepvirus/article2424686.ece/Nederland_verkoopt_19_miljoen_griepvaccins
Gepubliceerd: 27 november 2009 17:50 | Gewijzigd: 27 november 2009 17:51
ANP

Den Haag, 27 nov. Nederland gaat 19 miljoen vaccins tegen de Mexicaanse griep verkopen aan landen die een groot tekort hebben aan vaccins. Voor de zekerheid houdt Nederland een voorraad van 2,2 miljoen vaccins achter de hand. Dat heeft de ministerraad vandaag besloten.

Gezien het milde verloop van de griepepidemie gaat minister Ab Klink (Volksgezondheid) ervan uit dat er geen nieuwe risicogroepen bijkomen die voor vaccinatie in aanmerking komen. Nu kunnen onder andere zestigplussers, kinderen tussen zes maanden en vijf jaar en zorgmedewerkers prikjes halen tegen de Mexicaanse griep.

Volgende maand doet Nederland 2 miljoen vaccins van de hand die niet nodig zijn voor de vaccinatiecampagne die nu loopt bij huisartsen, GGD's en zorginstellingen. In de eerste maanden van 2010 kunnen nog eens ruim 17 miljoen vaccins de deur uit. Aan welke landen de vaccins worden verkocht is nog niet bekend.

Klink had 34 miljoen doses van het vaccin ingekocht. Dit was genoeg om iedere Nederlander tweemaal in te kunnen enten tegen de Mexicaanse griep.
Samen sterk in de hulpverlening!


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #773 Gepost op: 27 november 2009, 18:42:19
Vier geprikte kinderen met koorts opgenomen

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/222883
vrijdag 27 november 2009 15:02 uur
 
REGIO - Ruim een derde van de kinderen die zijn ingeënt tegen de Mexicaanse griep krjgt koorts. Dat is meer dan verwacht, meldt het RIVM in Bilthoven.


Dat vind ik heel frapant. De kans dat je ziek wordt van deze prik is dus groter dan dat je de Mexicaanse griep krijgt. Kortom een volkomen foute actie om kinderen te gaan inenten. Dat vind ik geen normale bijwerking dat 1/3 van de kinderen koorts krijgt. Als er ook nog kind zou overlijden als gevolg van koorts door deze vaccinatie, dan zou het helemaal een treurig verhaal worden. Hier blijkt maar weer uit dat je een persoonlijke afweging moet maken en niet te veel op de overheid moet vertrouwen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #774 Gepost op: 27 november 2009, 18:46:37
Dat vind ik heel frapant. De kans dat je ziek wordt van deze prik is dus groter dan dat je de Mexicaanse griep krijgt. Kortom een volkomen foute actie om kinderen te gaan inenten. Dat vind ik geen normale bijwerking dat 1/3 van de kinderen koorts krijgt. Als er ook nog kind zou overlijden als gevolg van koorts door deze vaccinatie, dan zou het helemaal een treurig verhaal worden. Hier blijkt maar weer uit dat je een persoonlijke afweging moet maken en niet te veel op de overheid moet vertrouwen.

Hoezo? Koorts is geen griep, een gevolg van griep kan echter wel koorts zijn. Ik heb voordat ik de prik kreeg ook 4 dagen op bed gelegen. Geen echte griep, wel koorts. Inmiddels is wel duidelijk dat het virus best gevaarlijk voor jonge kinderen kan zijn en zodoende is het zeker wél een goede zaak deze kinderen in te enten. Of je nou een dagje ziek op bed ligt met koorts of een week in het ziekenhuis vanwege de griep, ik zou het wel weten...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #775 Gepost op: 27 november 2009, 18:50:57
Twee Fransen dood door gemuteerde griep
Veranderd virus gevaarlijk bij besmetting

http://www.telegraaf.nl/grieplijn/5436063/__Veranderd_virus_gevaarlijk_bij_besmetting__.html?p=1,1
vr 27 nov 2009, 18:27

BILTHOVEN -  Een gemuteerde vorm van de Mexicaanse griep kan vooral gevaarlijk worden als
deze van mens op mens overdraagbaar is.
(...)
Of de griepprik bescherming biedt tegen een mutatie is onduidelijk. „We volgen het virus in Nederland op de voet en doen onderzoek bij mensen die in het ziekenhuis belanden of overlijden”, aldus de zegsman.

In Nederland is bij drie mensen griep gevonden die resistent was tegen virusremmers. Bij hen was dus ook sprake van een veranderd virus. In onder meer Noorwegen en Mexico en nu dus ook Frankrijk zijn eveneens mutaties gevonden. Maar van overdracht van gemuteerde griep van mens op mens is in Nederland nog niks gebleken.
Samen sterk in de hulpverlening!


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #776 Gepost op: 27 november 2009, 19:01:16
Hoezo? Koorts is geen griep, een gevolg van griep kan echter wel koorts zijn. Ik heb voordat ik de prik kreeg ook 4 dagen op bed gelegen. Geen echte griep, wel koorts. Inmiddels is wel duidelijk dat het virus best gevaarlijk voor jonge kinderen kan zijn en zodoende is het zeker wél een goede zaak deze kinderen in te enten. Of je nou een dagje ziek op bed ligt met koorts of een week in het ziekenhuis vanwege de griep, ik zou het wel weten...

Dit vind ik wel interessant, want er wordt gezegd dat grieppiek nu al geweest is. De overgrote meerderheid van de kinderen heeft geen Mexicaanse griep gehad en zal het dus waarschijnlijk ook niet krijgen. Daarnaast is de kans dat een kind in het ziekenhuis opgenomen moet worden zeer klein. En koorts lijkt me ook niet echt fijn. Je gaat toch geen prik halen als je meer dan 33% kans hebt op koorts en de kans op Mexicaanse griep kleiner is, en zeker als het nog een zeer milde griep is. Bij de laatste sterfgevallen zaten nog niet eens kinderen meer, terwijl het effect van vaccinaties nog moet doorwerken. Het is echt een zinloze actie die vaccinatie.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #777 Gepost op: 27 november 2009, 19:09:17
De angst voor de Mexicaanse griep is in Nederland best wel groot. Bovendien bestaat de mogelijkheid dat de griepprik bescherming biedt tegen een virus dat gaat muteren en daardoor opeens veel dodelijker wordt dan het huidige virus. Die kans is er natuurlijk nog steeds, kijk alleen al naar de recente ontwikkelingen in Frankrijk.

Of de grieppiek al is geweest weet ik niet. Bij ons op school (nog) niet, alhoewel van één klas inmiddels 6 kinderen thuis zitten. Ziek geworden afgelopen woensdag en donderdag.

Ook ik heb de prik gehaald. Omdat het aanbevolen wordt, omdat een prik in principe geen kwaad kan (ook bij een normale griepprik is er de kans om eventjes ziek te worden) en omdat toch die kans blijft bestaan dat het virus wel levensgevaarlijk wordt. En dan? Tsja, dan zullen hele jonge kinderen al snel veel gevaar lopen; zij blijven immers zeer kwetsbaar ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #778 Gepost op: 27 november 2009, 19:26:02
De angst voor de Mexicaanse griep is in Nederland best wel groot. Bovendien bestaat de mogelijkheid dat de griepprik bescherming biedt tegen een virus dat gaat muteren en daardoor opeens veel dodelijker wordt dan het huidige virus. Die kans is er natuurlijk nog steeds, kijk alleen al naar de recente ontwikkelingen in Frankrijk.

Of de grieppiek al is geweest weet ik niet. Bij ons op school (nog) niet, alhoewel van één klas inmiddels 6 kinderen thuis zitten. Ziek geworden afgelopen woensdag en donderdag.

Ook ik heb de prik gehaald. Omdat het aanbevolen wordt, omdat een prik in principe geen kwaad kan (ook bij een normale griepprik is er de kans om eventjes ziek te worden) en omdat toch die kans blijft bestaan dat het virus wel levensgevaarlijk wordt. En dan? Tsja, dan zullen hele jonge kinderen al snel veel gevaar lopen; zij blijven immers zeer kwetsbaar ;)

Over die mutatie moeten we de ontwikkelingen afwachten, maar ik lig er niet wakker van. Bij een gevaarlijke mutatie zal de griepprik hoogstwaarschijnlijk geen bescherming meer bieden, dan heb je dus niks aan je griepprik gehad. En die angst is volkomen het gevolg van de overdreven media-aandacht. 36 doden is echt heel erg laag gelukkig, bovendien de overgrote meerderheid van die mensen was al ernstig ziek. We kunnen echt concluderen dat het reuze meevalt, tenminste als er geen rare dingen meer gebeuren. In het begin werd nog gesproken over misschien wel 10.000 doden en dat de hele samenleving misschien wel stil zou komen te liggen. Dat gaat absoluut niet gebeuren. Het valt nogmaals heel erg mee, als je het vergelijkt met was ons voorgespiegeld is.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #779 Gepost op: 27 november 2009, 19:29:43
Over die mutatie moeten we de ontwikkelingen afwachten, maar ik lig er niet wakker van. Bij een gevaarlijke mutatie zal de griepprik hoogstwaarschijnlijk geen bescherming meer bieden, dan heb je dus niks aan je griepprik gehad.

Het verschil tussen de Mex. prikjes en de gewone Seizoensprikjes vervalt hier...