Inderdaad, al aan het begin / tijdens de pandemie riep ik dat de normale griep maar slachtoffers maakt. Deze griep is zwaar overtrokken door de who (denk ik) en achteloos overgenomen door de regeringen .
Nee de WHO heeft het niet overtrokken. Die schuld ligt bij de media. De WHO heeft regels over de status van een epidemie. Net als bijv. de brandweer bijv de inzet van 3xTS een grote brand is, terwijl dit net zo goed een kleine brand kan zijn, waar niemand water bij kan krijgen zonder aanjaagverband. (En die wel de potentie heeft om groter te worden).
De initiele berichten waren natuurlijk van dien aard dat er een terechte vrees was. Immers, veel sterfgevallen in Latijns-Amerika. Het feit dat de griep daarna minder (c.q. milder) is geworden heeft in de media natuurlijk niet gebracht (is niet spannend, zeker in slome tijden)
De WHO heeft toch de status moeten updaten ivm met de verspreidingsgegevens. X aantal continenten, besmetting ratio, etc, leidde tot een classificatie van pandemie. De cijfers zeggen niets over de ernst van de griep.
Kortom de media (en de burgers) zijn schuldig aan het hypen van de griep en het gecreeerde sentiment. De regeringen zijn schuldig aan het niet rustig houden van het hoofd in dit soort tijden. Ik heb het net ook ergens op het forum gezegd; Ad-Hoc management. En wij (de burgerij) zijn schuldig aan het mee gaan in de hectiek.
Niet reageren levert slechte publiciteit op en dat willen de heren/dames niet. Als het fout loopt krijgen ze immers ook de volle laag. Indekken, indekken en indekken... Helaas is de maatschappij op dit moment zo ingericht.
Aan de andere kant, als het fout had gegaan (door bijv. mutatie) zouden wij het allemaal toch prettig vinden dat er voldoende aandacht voor was.