Alarmeringen in het buitenland

Auteur Topic: Alarmeringen in het buitenland  (gelezen 5615 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NvdZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
    • Niek van der Zande Photography
Gepost op: 3 augustus 2008, 10:26:06
Ik heb een vrij specifieke vraag over het alarmeren van hulpdiensten in het buitenland en hoop dat iemand me daar mee kan helpen.
Binnenkort ga ik verhuizen naar Lausanne (Zwitserland) en vroeg me af hoe de diverse hulpdiensten daar gealarmeerd worden:
- Is de alarmering daar al digitaal of nog analoog
- Mocht de alarmering al digitaal zijn (vermoed het niet) is er dan ook een P2000-achtige site waar dit te volgen is
- In het geval van analoge alarmering, heef iemand frequenties/roepnamen (kan ik de scanner weer eens uit het vet halen)
- Is het toegestaan om de diverse hulpdiensten af te luisteren (thuis zal geen probleem zijn, maar wat als ik op straat met een scanner naast een politieagent sta  :) )

Als iemand hier iets meer info over heeft, dan zou dat zeer welkom zijn.

Groeten,

Niek




SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2008, 10:48:44
Een deel van de hulpdiensten, met name brandweer, is nauw verbonden met de civiele verdediging, en dus met het leger.
Dat betekent dat je dus heel goed moet opletten wat je afluistert, want het leger is daar wat gevoelig in.

Bron: mijn neef die werkt bij de vliegtuigfabriek Pilatus en zit bij de bedrijfsbrandweer die de vliegtuigbrandbestrijding op vliegveld Buochs van de luchtmacht heeft overgenomen.


NvdZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
    • Niek van der Zande Photography
Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2008, 21:05:26
Wat betreft het leger zijn mijn ervaringen juist erg positief. Ik kom al jaren bij vliegbases in Zwitserland en heb daar nog nooit een probleem gehad.
Ze vinden daar echt alles goed en scanners zijn zeker geen probleem.
Maar misschien dat dat bij hulpdiensten net weer wat anders ligt.


V-V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2008, 22:46:17
Als het goed is zou je een scanner mogen bezitten.

Echter mag je niet luisteren naar Hulpdiensten, telefoons en bedrijven.
Luchtvaart mag bijvoorbeeld weer wel.(daar kun je ook wat info over vinden op luchtvaartforums  in Zwitserland)

Zou als ik jou was dus nog maar even goed uitzoeken wat wel en niet mag meeluisteren, want overtredingen zouden daar duizenden euro's kunnen kost (schrijft men)


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2008, 12:03:38
Mijn ouders zijn vorige week teruggekomen uit Zwitserland, ze zaten in Kaltenbach o.i.d.

De brandweer daar werd nog op de ouderwetse manier gealarmaard met een soort van luchtalarm. Mijn ouders hebben dit midden in de nacht mee mogen maken  ;D


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2008, 11:16:49
Mijn ouders zijn vorige week teruggekomen uit Zwitserland, ze zaten in Kaltenbach o.i.d.

De brandweer daar werd nog op de ouderwetse manier gealarmaard met een soort van luchtalarm. Mijn ouders hebben dit midden in de nacht mee mogen maken  ;D

En dit is ook het geval in Grafenau(Duitsland). Maar het liep daar echt storm. Paar keer per dag én nacht ging het alarm af :P


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2008, 11:52:46
Als het goed is zou je een scanner mogen bezitten.

Echter mag je niet luisteren naar Hulpdiensten, telefoons en bedrijven.
Luchtvaart mag bijvoorbeeld weer wel.(daar kun je ook wat info over vinden op luchtvaartforums  in Zwitserland)

Zou als ik jou was dus nog maar even goed uitzoeken wat wel en niet mag meeluisteren, want overtredingen zouden daar duizenden euro's kunnen kost (schrijft men)

Andere vraag is, als jij op je kamer een scanner hebt liggen, hoe zij er achter komen dat jij hen hoort. (dan moet je het nog wel verstaan en begrijpen :P)
Dan moet je dus alleen geen reclame maken en dat ding niet mee nemen de straat op.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


V-V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2008, 14:54:15
Andere vraag is, als jij op je kamer een scanner hebt liggen, hoe zij er achter komen dat jij hen hoort. (dan moet je het nog wel verstaan en begrijpen :P)
Dan moet je dus alleen geen reclame maken en dat ding niet mee nemen de straat op.
Nou niet, denk alleen dat je je wel bewust mag zijn dat je op dat moment je met illegale
praktijken bezighoudt.
En het is aan ieder de keus of je dat wilt doen.


NvdZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
    • Niek van der Zande Photography
Reactie #8 Gepost op: 5 augustus 2008, 23:26:12
Andere vraag is, als jij op je kamer een scanner hebt liggen, hoe zij er achter komen dat jij hen hoort. (dan moet je het nog wel verstaan en begrijpen :P)
Dan moet je dus alleen geen reclame maken en dat ding niet mee nemen de straat op.
Dat plan had ik ook al wel zo'n beetje. De cursus Frans begint binnenkort, dus maar eens kijken of we wat kunnen vangen  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 5 augustus 2008, 23:35:06
Onthoud dus wel dat je strafbaar bent en dat er dus ook een pittige straf op kan staan! Geen idee welke kant je dan op gaat, maar er gaan verhalen van mensen met een scanner, die meteen verdacht werden van spionage en dergelijke.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !