Hoofdstukindeling EH boek van het Nederlandse Rode Kruis

Auteur Topic: Hoofdstukindeling EH boek van het Nederlandse Rode Kruis  (gelezen 14374 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 5 augustus 2008, 17:48:05
Extra kennis kan nooit kwaad. Daar ben ik het uiteraard mee eens. Dat is deel 1 van het andwoord. Maar is het ook de bedoeling om tensie metingen te gaan verrichten en mayo,s in te brengen door EHVers of alleen in de cursus eraan ruiken zodat je weet wat het is ?

Dat hangt helemaal af van wat de organisatie wil en het nivo waarop men hun hulpverleners wil brengen

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 5 augustus 2008, 18:18:39
Aahaa, oke dan O0

Nou ben benieuwd naar de ontwikkelingen.

hocje en chaufje

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 5 augustus 2008, 19:55:24
Hallo allenmaal,

Ja, het schijnt dat het nrk over gaat op een eigen cursus systeem, men wilt het op een nivo brengen onder het sigma/hoc, dus je zou dan een tussennivo krijgen, ehv, ehv++, hoc, pleeg, arts etc etc ????????? hoe dit gaat worden is een verhaal op de wat langere termijn, misschien is het boek van het rode kruis vlaanderen (de belgen) te bestellen bij de afd leergangen te brussel een aardig idee, het bestaat totaal uit 3 grote(lees: dikke) mappen, aan lesvoer. prijs is per map ong 45 euro, dus tel maar uit. :)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #13 Gepost op: 5 augustus 2008, 20:00:44
Het lijkt mij wel een interessant boek, tenminste weer eens een mogelijkheid voor de ehbo'ers om er wat bij te leren na dat jaren het oranje kruis boekje steeds verder uitgekleed werd.

Vergelijk de Sigma opleiding niet te veel met ehbo, de sigma is met name opgeleid in het assisteren en bewaken, dat zijn andere dingen als het zelfstandig behandelen als ehbo'er, beiden passen wel goed naast elkaar denk ik.
Ik hoop dat de inhoud met name geschikt is voor de evenementen hulpverlening waar je niet voor iedere 'scheet' een arts of ambu gaat bellen, maar het lijkt de goede kant op te gaan.
Ik ben benieuwd wat de diverse afdelingen er mee gaan doen en wie deze cursussen mogen gaan geven, misschien leidt het NRK zelf instructeurs op en zijn we van het monopolie van de OK kaderinstructeurs af......

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Michel D.

• POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 5 augustus 2008, 20:11:28
Het is zo dat een paar afdelingen zich kunnen opgeven om een pilot te draaien. Daarvoor kunnen zij zich opgeven via intranet. Mijn afdeling heeft zich ook ingeschreven om de pilot, die komend jaar van start gaat, te draaien.

En het tevens correct dat men gradaties gaat aanbrengen in de lesstof en dat dit zal terugkomen op de nieuwe legitimaties. Het hoogste niveau is 5 sterren (SIGMA/Evenementenhulpverlener).

gr. Michel

hocje en chaufje

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 5 augustus 2008, 20:14:32
Hoi iedereen, ik zal mijn boek van de belgen eens opzoeken, en is kijken wat precies de inhoud en aantal pagina's is, zal even duren, ben pas verhuisd, heb het ergens weggelegd, dus ga ik graven tussen mijn vele boeken, tot zo. p

hocje en chaufje

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 5 augustus 2008, 20:40:00
ter info:
het basisboek ehv voor de belgen telt 393 blz,

1evaluatie van levensbedreigende situaties.
2situaties waarbij de vitale fucties zijn uitgevallen.
3situaties waarbij de vitale functies ernstig bedreigd zijn.
4technieken en materialen.

dossier 1 zorg voor de veiligheid
dossier 2 de vitale functies
dossier 3 psychologische aspecten bij de hulpverlening
dossier 4 wiegendood
dossier 5 hart en vaataandoeningen.

als je dit allemaal met goed gevolg heb geleerd en geexamineerd, dan mag je het "veld" in.

met vr gr. pvb :)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 5 augustus 2008, 21:06:58
ter info:
het basisboek ehv voor de belgen telt 393 blz,

1evaluatie van levensbedreigende situaties.
2situaties waarbij de vitale fucties zijn uitgevallen.
3situaties waarbij de vitale functies ernstig bedreigd zijn.
4technieken en materialen.

dossier 1 zorg voor de veiligheid
dossier 2 de vitale functies
dossier 3 psychologische aspecten bij de hulpverlening
dossier 4 wiegendood
dossier 5 hart en vaataandoeningen.

als je dit allemaal met goed gevolg heb geleerd en geexamineerd, dan mag je het "veld" in.

met vr gr. pvb :)

Praat je dan over het boek HELP! dat dit jaar is uitgekomen of zijn voorganger ?

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 5 augustus 2008, 21:41:36
Ik ben benieuwd wat de diverse afdelingen er mee gaan doen en wie deze cursussen mogen gaan geven, misschien leidt het NRK zelf instructeurs op en zijn we van het monopolie van de OK kaderinstructeurs af......

Er is (nog) een afspraak tussen het OK en het NRK dat ze elkaars instructeurs en diploma's erkennen.
Ik kan geen koffie dik kijken, maar dat er veel aanpassingen gaan komen is voor mij helder.
In van die dingen is de aanpak van vergiftiging via de slokdarm. Geen braken of water te drinken geven zonder raadpleging arts of avk. Ik wist dat het in het boek van de belgen staat. Toen ik vervolgens het boek van de engelsen erop na keek, stond daar hetzelfde in.

De rode draad die ik zie is m.i":
- een basisopleiding, met een minimum aan verschillende middelen en/of vaardigheden, waarmee basale hulp geboden kan worden.
- vervolg opleidingen om op bepaalde gebieden verdieping en/of verbreding te realiseren.

Het lijkt me niet dat we op de bariccades moeten om te gaan roepen dat ze maar eens op moeten houden met veranderen.
Het is in mijn ogen geen verandering maar een aanpassing op basis van nieuwe inzichten. Dat tegenhouden is niet in het belang van de so

B.A.

• Forum gebruiker
  • EHV, Rode kruis afd. Nunpeet, GNK Noord-Oost Gld
Reactie #19 Gepost op: 5 augustus 2008, 23:06:59
Waar op de roderkuis site kan ik wat info vinden over dit boek?
En is het de bedoeling dat in de toekomst alle afdelingen hieruit gaan werken ofniet?

Met vriendelijke groet,
B.A.