Hoofdstukindeling EH boek van het Nederlandse Rode Kruis

Auteur Topic: Hoofdstukindeling EH boek van het Nederlandse Rode Kruis  (gelezen 14373 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rotterdammertje

• Forum gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 8 augustus 2008, 10:57:46
Heb het boek gisteren besteld, hoelang duurd het gemiddeld voordat je het binnen krijgt.

Ik ben benieuwd wat er allemaal instaat

Ik heb hem bij Bol.com besteld en daar doet het oefenboek er 1 dag over (vandaag besteld, morgen in huis), het theorie boek duurt 2 dagen.
Het is geen brievenbus formaat dus er wordt aangebeld.

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 8 augustus 2008, 17:34:40
Gisteren besteld bij http://home.bsl.nl/boek/9789031351619/Eerste_hulp
en vandaag net binnen gekregen

gr amstaf3
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

hocje en chaufje

• Gast
Reactie #42 Gepost op: 15 september 2008, 12:35:28
Hoi Iedereen,

Het boek uit belgenland is niet het boek help, maar een map (1 van 3) van het rk vlaanderen, en het nieuwe boek heb ik ook al een week of zo op tafel liggen, ik heb het eens doorgebladerd en ik ben van mening dat de voordelen belangrijker zijn als de nadelen(meer info/belasting) maar komt het allenmaal op een hoger nivo(de belgen bijvoordeeld), het werken vanuit bepaalde protocolen is misschien makkelijker, vlotter dan in sommige situaties op dit moment. we wachten maar even af hoe dit zich gaat ontwikkelen..........

groetjes hocje en chauf. :)

Michel D.

• POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 15 september 2008, 13:15:17
Hoi Iedereen,

Het boek uit belgenland is niet het boek help, maar een map (1 van 3) van het rk vlaanderen, en het nieuwe boek heb ik ook al een week of zo op tafel liggen, ik heb het eens doorgebladerd en ik ben van mening dat de voordelen belangrijker zijn als de nadelen(meer info/belasting) maar komt het allenmaal op een hoger nivo(de belgen bijvoordeeld), het werken vanuit bepaalde protocolen is misschien makkelijker, vlotter dan in sommige situaties op dit moment. we wachten maar even af hoe dit zich gaat ontwikkelen..........

En nu in goed Nederlands met punten en hoofdletters... Misschien begrijp ik er dan meer van, want het klinkt wèl interessant...  :|

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #44 Gepost op: 21 september 2008, 12:27:22
Hoi Iedereen,

Op het EH boek van het Vlaamse Rode Kruis staat met grote letters HELP!
Ik ben benieuwd wat er in de mappen staat waar jullie op doelen.

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #45 Gepost op: 7 oktober 2008, 17:06:05
Welke afdelingen doen ermee aan de (les)proef? Kunnen die misschien al iets vertellen over de eerste ervaringen.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #46 Gepost op: 31 oktober 2008, 21:14:20
al wat meer bekent over hoe het boek bevalt?
flappus  niet elke verandering is een verbetering

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #47 Gepost op: 13 november 2008, 14:48:41
Ik vind het een heel uitgebreid boek. Je kunt zien dat er veel tijd in is gestoken er staat heel veel in.

Ik vraag me alleen af of onze kader instructeurs nu (bij) les gaan volgen bij het RK. er staan nogal wat verschillen in met het oranjekruis boekje. bijv het plaatsen van de handen bij de kinlift.

Verder heb ik zo mijn vraagtekens bij hoofdstuk 24 is het wel verstandig om dit allemaal, in een vrij verkrijgbaar, boek te zetten.

Het klinkt allemaal negatief dat is zeker niet de bedoeling, want ik ben van mening dat het tijd werd dat er een goed eerstehulp boek kwam. Voorlopig ga ik me maar houden aan de oranjekruisboekjes en zal ik dit boek gebruiken als verdiepings lectuur.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #48 Gepost op: 15 november 2008, 12:40:42
Het klinkt allemaal negatief dat is zeker niet de bedoeling, want ik ben van mening dat het tijd werd dat er een goed eerstehulp boek kwam. Voorlopig ga ik me maar houden aan de oranjekruisboekjes en zal ik dit boek gebruiken als verdiepings lectuur.

Dit is niet negatief, dit getuigd van een gezonde dosis kritisch verstand.

De vraag is welke techniek is nu goed ?

Vermoedelijk allebei, maar wat schrijven de richtlijnen voor ?

Dat is uit de tekst en een enkel getekend plaatje niet eenduidig te zeggen, dus wat nou ?

Ik vind beide technieken goed als het so daardoor een vrije ademweg krijgt en hem onnodig verergeren van letsels bespaard wordt.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 30 november 2008, 17:03:45
Ik heb inmiddels de beide rode kruis boeken uitgebreid kunnen beoordelen en doorlezen..

Toch zijn er nieuwe onderwerpen in de boeken besproken, die daarvoor toch in de eerste hulp min of meer taboe waren..

Het Vlaamse Rode Kruis boek heeft de titel Help
Het Nederlandse Rode Kruisboek heeft de pakkende Titel Eerste Hulp

Ik moet zeggen dat de eerste indruk van beide boeken een enorm verzorgde indruk maken en met heldere foto's is gevoegd.  Er is duidelijk ook veel werk in gestoken..

Er zijn ook verschillen in de boeken..  En helaas zoals is in elk boek staan er ook fouten in, sommige zijn misschien klein, echter sommige brengen ons inziens de patient veiligheid in gevaar..

Een paar enorm storende fouten, zitten met name in beide boeken rond de wervelletsels.  Ook het aanmeten van een nekkraag is echt verkeerd weer gegeven..  De Handgreep van roger methode is ook verkeerd weer gegeven.. En zelfs rautek is verkeerd weer gegeven..

Ik had van de nederlandse rode kruis variant iets meer verwacht over de rol van de rode kruiser bij georganieerde diensten.. Echter beide boeken moet je zien in het kader van passantenhulpverlening en niet in het model van georganiseerde dienstverlening..

Echter ik moet wel zeggen, dat beide boeken.. niet mogen ontbreken in de boekenkast van de serieuze eerste hulpverlener..