Ik heb inmiddels de beide rode kruis boeken uitgebreid kunnen beoordelen en doorlezen..
Toch zijn er nieuwe onderwerpen in de boeken besproken, die daarvoor toch in de eerste hulp min of meer taboe waren..
Het Vlaamse Rode Kruis boek heeft de titel
HelpHet Nederlandse Rode Kruisboek heeft de pakkende Titel
Eerste HulpIk moet zeggen dat de eerste indruk van beide boeken een enorm verzorgde indruk maken en met heldere foto's is gevoegd. Er is duidelijk ook veel werk in gestoken..
Er zijn ook verschillen in de boeken.. En helaas zoals is in elk boek staan er ook fouten in, sommige zijn misschien klein, echter sommige brengen ons inziens de patient veiligheid in gevaar..
Een paar enorm storende fouten, zitten met name in beide boeken rond de wervelletsels. Ook het aanmeten van een nekkraag is echt verkeerd weer gegeven.. De Handgreep van roger methode is ook verkeerd weer gegeven.. En zelfs rautek is verkeerd weer gegeven..
Ik had van de nederlandse rode kruis variant iets meer verwacht over de rol van de rode kruiser bij georganieerde diensten.. Echter beide boeken moet je zien in het kader van passantenhulpverlening en niet in het model van georganiseerde dienstverlening..
Echter ik moet wel zeggen, dat beide boeken.. niet mogen ontbreken in de boekenkast van de serieuze eerste hulpverlener..