ontploffende O2 bom

Auteur Topic: ontploffende O2 bom  (gelezen 5749 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 4 augustus 2008, 22:05:03
Den Haag - Een 18-jarige Hagenaar is vrijdagavond omgekomen nadat hij in zeer verwarde toestand uit het raam was gesprongen. Volgens de politie had de jongen paddo’s gebruikt. De politie kreeg een melding dat een jongen na verkeerd gebruik van paddo’s uit een raam wilde springen. Bij de woning aangekomen, bleek hij al gesprongen te zijn. De jongeman is zwaargewond naar een ziekenhuis gebracht, waar hij later overleed. Dat laat de politie zondag weten.

Toen het ambulancepersoneel de man probeerde te stabiliseren voor vervoer, explodeerde een zuurstoffles van de ambulance. Daarbij raakten twee agenten en een ambulancebroeder lichtgewond. De Arbeidsinspectie onderzoekt hoe de fles heeft kunnen exploderen. Vorig jaar ontstond ophef over paddo’s nadat een 17-jarig Frans meisje in Amsterdam was gesprongen na paddogebruik. Ook zij overleed. De Tweede Kamer werkt sindsdien aan een verbod op de paddestoelen, maar dat kon niet meer voor het zomerreces worden geregeld.

oeps...  :o

Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2008, 17:13:14
gaan we weer. zoveelste keer dat dit gebeurd,  welke fles gebruikt men in den haag? met welke aansluiting en welk ventiel?

ben benieuwd

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2008, 18:05:10
Kan iemand mij vertellen hoe gevaarlijk het is om te werken met o2 flessen?
Ik werk bijna dagelijks met o2 flessen op mijn werk (palliatieve zorg) maar waar moet je nou zo goed op letten, of... wat is gevaarlijk?

Wij hebben het type flessen op de volgende afbeelding, de tweede van Links gezien (met die zilveren draaiknop voor het open/dicht draaien):

En daar "schroeven" we zelf dit systeem op:

Maar wat is er eigenlijk gevaarlijk? Kijk ik weet dat je er geen vuur o.i.d moet bij houden, maar is het bijvoorbeeld gevaarlijk als je zo een fles uit je handen laat vallen??
(sorry ben echt onwijs a-technisch  :))

Grt. Jeroen

Bart S

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2008, 22:02:12
Jeroen, er is al heel veel over geschreven (o.a. op dit forum). In het verleden zijn er enkele vervelende ongelukken gebeurd met O2 flessen o.a. bij de GGD in Amsterdam. In principe is het niet gevaarlijk, maar je moet wel even je koppie erbij houden. Een fles laten vallen is vooralsnog niet zo gevaarlijk. Wij beuken er zelfs deuren mee in (onderkant van de fles)! Ander verhaal wordt het volgens mij als door een val bijvoorbeeld de afsluiter/ventiel afbreekt. Wij gebruiken daarom flessen waar het ventiel (drukregelaar) al vast op zit (af-fabriek) met daaromheen een beugel zodat het systeem nooit kan beschadigen bij een 'gewone' val. Het is dus fles pakken, hoofdkraan openzetten, aantal gewenste liters instellen en hoppa, daar stroomt de verse boslucht al naar je patiënt. Je moet in ieder geval oppassen met vet rondom de opening waar de zuurstof uitkomt. Dit in combinatie met snel uitstromende zuurstof kan namelijk brand veroorzaken (steekvlam).

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2008, 23:12:30
Een van de gevaarlijkste handeling is het overzetten van de reduceer. Het gevaar bestaat dan dat er vet (oook van je vingers) met name op de voorste windingen van de schroefdraad komt te zitten. Als je vervolgens de kraan opendraaid, dan loopt de druk sterk op voor het ventiel. Daardoor kan het vetspontaan ontbrand met als gevolg een explosie.

Bart S

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2008, 16:10:24
Een van de gevaarlijkste handeling is het overzetten van de reduceer. Het gevaar bestaat dan dat er vet (oook van je vingers) met name op de voorste windingen van de schroefdraad komt te zitten. Als je vervolgens de kraan opendraaid, dan loopt de druk sterk op voor het ventiel. Daardoor kan het vetspontaan ontbrand met als gevolg een explosie.

Dat bedoelde ik ja :) Bij ons is dat dus opgelost door een vast reduceer te gebruiken op de fles. Je hoeft dus niets over te zetten. En wie dat graag eens in het echt wil zien: je bent morgen van harte welkom bij onze auto's in Vlissingen (Rescue Vlissingen).

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2008, 16:56:06

in sommige onderhoudshandboeken staat voorgeschreven dat met disposable handschoenen gewerkt dient te worden, en schroefdraad van ventielen, koppelstukken etc.  absoluut niet met blote hand vastgepakt mag worden.  en soms  zelfs verplicht werken in wit gekleurde schone overallen zonder zakken.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2008, 10:37:07
Ja in het verleden is er al veel overgeschreven.

http://www.linde-gastherapeutics.nl/international/web/lg/nl/likelglgtnlnopro.nsf/docbyalias/nieuws_incident_denhaag

Een losse reduceer op een cilinder met kraan heeft veel nadelen, en maakt de kans op gebruikersfouten relatief groot.  

Inmiddels is dit ook niet meer nodig en eigenlijk onwenselijk.  Wil je de veiligheid van je medewerkers vergroten, dan verklein je de kans op gebruikersfouten of dat door iets te laten vallen de impact erg groot is..

Twee voorwaarden waar aan een werkgever zou moeten voldoen.
Goede materialen keus : ,  Waarom nog werken met losse reduceren, als een geintegreerde reduceer, exploitatie technisch goedkoper en veel veiliger is.

Een goed voorbeeld is de LIV-Cilinder van Lindegas.   Dit is een Zuurstof cilinder, met een geintegreerde kraan en reduceer,
een eindgebruiker kan niet in aanraking komen met O2 onder 200bar druk, En een uitbranders zoals bij dit incident eigenlijk niet kan voorkomen.

De LIV Cilinder heeft exploitatie technisch een aantal voordelen..  
  • Onderhoud en keuring reduceer zijn de verantwoordelijkheid van de verhuurder
  • Komt de cilinder een keer in het zand of plas water te liggen bij een inzet, maakt de leverancier alles gewoon netjes weer schoon
  • Geen onderhoud
  • Veel eenvoudiger gebruikersinstructie, super eenvoudig in gebruik
  • Zowel middendruk aansluiting via een quickconnect DIN aansluiting, eenvoudig onder druk aan te sluiten of af te nemen.
  • Freeflow aansluiting tot 25 liter per minuut
  • Kraan en reduceer en manometers zijn beschermt tegen vallen door goede houder

Adequate gebruikers instructie,  geef een instructie veiligwerken met houders onder druk, zoals niet roken, geen olie en vetten, niet laten vallen, niet los laten slingeren.

200bar en een losse reduceer in de spoedeisende hulpverlening, moet je eigenlijk domweg voorkomen..

qpatrick

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2008, 11:43:54
Wat ik heb gehoord is het volgende:

Citaat
Deze cilinder was van het type "veiligheidscilinder", dus mét geïntegreerd ventiel/flowmeter.

Dus dat maakt het ongeluk nog veel tragischer

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2008, 11:50:53
Cilinders onder hoge druk moet je altijd met respect behandelen: je ziet wel geïntegreerd ventiel en reduceer is geen garantie dat je slorig of onachtzaam met een dergelijke bom kunt omspringen.
Ik zou nog maar eens twee keer nadenken voordat je nog eens die fles gebruikt om een deur mee in te beuken Bart!!
Ik weet van een duikfles die door een muur heen is gegaan.....wil je echt niet dichtbij staan als die "los gaat"