Spoed (Motor)Begeleiding van ambulance's door de politie

Auteur Topic: Spoed (Motor)Begeleiding van ambulance's door de politie  (gelezen 43004 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #100 Gepost op: 24 november 2012, 10:45:39
Nog even een opmerking over getreuzel in ziekenhuizen (... ::) ): A1 is ook om een instabiele patient zo kort mogelijk in je ambulance te hebben. Wanneer een patient 'instort' kun je dat beter in het ziekenhuis hebben dan in de ambulance. Dus ook al ligt een patient uiteindelijk 2-3 uur op een SEH, dan nog kan de A1 rit zeer gerechtvaardigd zijn.
Arts  www.alphalog.nl


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #101 Gepost op: 24 november 2012, 11:56:32
Ik doel er op dat met de argumenten (De risico's op ongevallen tijdens vervoer zijn groter en de tijdswinst is vaak beperkt)
die oa in LPA zijn genoemd ook -en die je ook kunt loslaten op ieder andere situatie waarin spoedbegeleiding door politie wordt gedaan-
spoedbegeleiding door de poltiie dus bijna onnodig en juist gevaarlijk zou zijn. Dus dan ook geen spoed politiebegeleiding meer van koninklijk huis, premier en andere hooggeplaatste gezagsdragers...  en dat zie ik dus niet gaan gebeuren. De onderbouwing vanuit het LPA mbt spoedbegeleiding kan ik niet echt sterk noemen.  Spoedbegeleiding vanuit emotionele motieven is begrijpelijk maar niet verstandig.
Sorry, ik had me voorgenomen om alleen dat citaat te plaatsen en me verder niet te laten verleiden tot inhoudelijk commentaar, maar als ik dan toch moet reageren op deze opmerking, dan kan ik alleen maar aangeven dat je in theorie gelijk zou hebben. Begeleiding levert in termen van verkeersveiligheid evenveel risico op, ongeacht wie of wat er wordt begeleid. Je zou je nog kunnen afvragen of langzame VIP-begeleidingen minder risico lopen, maar per saldo zal dit denk ik niet veel uitmaken.

Er is echter één belangrijk verschil tussen de begeleiding van hoogwaardigheidsbekleders en slachtoffers of patiënten. En dat verschil betreft de veiligheid van de te begeleiden persoon. De veiligheid van een patiënt wordt vooral bepaald door zijn letsel en toestand, en dan is het inderdaad maar de vraag of begeleiding bijdraagt aan een betere veiligheid. (Ik weet dat overigens niet, ik ben niet medisch deskundig.) Het is dus de vraag of het hogere risico door een begeleiding opweegt tegen de grotere veiligheid voor de patiënt. Voor een hoogwaardigheidsbekleder is de veiligheid wel afhankelijk van de begeleiding. Met een begeleiding wordt ook beoogd de veiligheid van de betreffende persoon te verhogen. Simpel gezegd om te voorkomen dat hem iets overkomt. In deze situatie wordt dus ook het risico op ongevallen verhoogd, maar weegt dat wel degelijk op tegen de verhoogde veiligheid voor de begeleide persoon.

Hoewel je dus in zekere zin gelijk hebt dat de negatieve effecten ook voor andere begeleidingen gelden (risico's hoger, tijdwinst beperkt), kun je deze twee begeleidingen niet zomaar één op één vergelijken. Ik wil nog net niet zeggen appels met peren, maar dan op zijn minst twee soorten appels  ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #102 Gepost op: 24 november 2012, 15:03:58
A1 vervoer van ene patient wil niet zeggen dat die met net zo'n hoge snelheid wordt vervoerd als bij andere politiebegeleidingen.
Na het vaststellen van de A1 vervoerindicatie door de AVP zal de ambulancechauffeur aan het politie motorbegeleidingsteam (MBT)aangeven welke tempo er nodig is en dat dit afhankelijk is van de letsels/acute aandoening van de patient. Achterin de ambulance wordt namelijk behandeld en verpleegd, activiteiten die onmogelijk wordenn bij een zeer hoge snelheid. Het MBT van de politie bepaalt dan de beste route en wegvakken voor het transport.

Iedere begeleiding heeft zijn eigen risico's, maar de algemene risicos ervan zullen bij begeleiding van ambulance door het MBT zeker niet hoger zijn dan bij begeleiding van andere voertuigen en hun gebruikers door het MBT.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


rrpd

  • Gast
Reactie #103 Gepost op: 24 november 2012, 15:41:15
De Randstad is erg groot en vrijwel alle ziekenhuizen in de Randstad, op enkele uitzonderingen na, zijn voor voorangsvoertuigen goed bereikbaar, ook in de spits. Noem mij die meerwaarde eens? Er gaat vaak onnodig veel tijd verloren bij het wachten totdat het transport aangevangen kan worden en vaak duurt het vervoer onder begeleiding langer dan zonder begeleiding. Heb je toch een keer een paar minuten tijdswinst dan wordt die winst vaak weer teniet gedaan door getreuzel in ziekenhuizen.

Wat doe jij voor werk en waar woon jij?

Uit je post te lezen maak ik in ieder geval op dat je over iets praat waar je geen ervaring in hebt. Ik werk dagelijks in de randstad. En als er een ambulance vanuit bijvoorbeeld Ridderkerk naar het EMC moet in de spits maak je zeer zeker wel een erge tijdwinst, met name op bepaalde stukken waar alles altijd muurvast staat. De politieagenten trekken de knelpunten leeg en zorgen dat het vrijbaan is.

Tevens geef je aan dat gewacht wordt met rijden totdat het transport aangevangen kan worden. Ook dit is onzin. In de praktijk is de politie zeer snel met uitzetten van kruisingen en wordt op voorhand een eenheid van de verkeerspolitie gestuurd richting incident. Nagenoeg altijd op tijd voordat de ambu gaat rijden. Gaat de ambu eerder rijden hoeft hij echt niet te wachten maar wordt hij opgevangen door de verkeerspolitie. De route wordt doorgegeven.

En het argument "Heb je toch een keer een paar minuten tijdswinst dan wordt die winst vaak weer teniet gedaan door getreuzel in ziekenhuizen" van je slaat natuurlijk kant noch wal.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #104 Gepost op: 25 november 2012, 13:30:00
Wat doe jij voor werk en waar woon jij?

Uit je post te lezen maak ik in ieder geval op dat je over iets praat waar je geen ervaring in hebt. Ik werk dagelijks in de randstad. En als er een ambulance vanuit bijvoorbeeld Ridderkerk naar het EMC

Ik ben schapenkeutelteller en woon in een hutje op de hei op de Veluwe.

Natuurlijk weet ik niet waar ik over praat, maar dat belet mij niet om deel te nemen aan een discussie over een onderwerp waar ik geen enkel verstand van heb en weet ik desondanks toch nog wat zinnige dingen te zeggen. Best knap, van mijzelf   098uo  .

Wat wel een beetje vermoeiend is in die discussies hier, is dat ik in algemene termen praat maar er steeds weer mensen zijn die hun eigen gelijk proberen door te drukken door de discussie toe te willen spitsen op zeer specifieke zaken.

Als je zo graag je gelijk wilt hebben: politiebegeleiding is in de meeste gevallen zinloos. De uitzondering zou inderdaad het EMC kunnen zijn, dat op bepaalde tijden minder goed bereikbaar is. Ben je nu blij?


rrpd

  • Gast
Reactie #105 Gepost op: 25 november 2012, 13:35:03
Ik ben schapenkeutelteller en woon in een hutje op de hei op de Veluwe.

Natuurlijk weet ik niet waar ik over praat, maar dat belet mij niet om deel te nemen aan een discussie over een onderwerp waar ik geen enkel verstand van heb en weet ik desondanks toch nog wat zinnige dingen te zeggen. Best knap, van mijzelf   098uo  .
Ik maak de opmerking juist omdat ik vind dat je geen zinnige dingen zegt. Omdat je er geen ervaring in hebt kennelijk. Is niet erg maar wees dan niet zo stellig dat het onzin is.

Wat wel een beetje vermoeiend is in die discussies hier, is dat ik in algemene termen praat maar er steeds weer mensen zijn die hun eigen gelijk proberen door te drukken door de discussie toe te willen spitsen op zeer specifieke zaken.
Dat lok je zelf uit door een uitgesproken mening over iets te hebben waar geen waarheid in zit.

Als je zo graag je gelijk wilt hebben: politiebegeleiding is in de meeste gevallen zinloos. De uitzondering zou inderdaad het EMC kunnen zijn, dat op bepaalde tijden minder goed bereikbaar is. Ben je nu blij?
Ik ben meestal wel blij.


mathijs1982

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #106 Gepost op: 25 november 2012, 14:47:24
Hoe ver rijden de motoragenten voor je uit dan rrpd als ik vragen mag.
Tijdens de spits in de Randstad de kruisingen leeg halen lijkt mij nou niet echt makkelijk.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #107 Gepost op: 25 november 2012, 14:53:15
Hoe ver rijden de motoragenten voor je uit dan rrpd als ik vragen mag.
Tijdens de spits in de Randstad de kruisingen leeg halen lijkt mij nou niet echt makkelijk.

Dit is geheel afhankelijk van de drukte op de weg. Is het verkeer voor je erg druk zal je dus verder vooruit moeten rijden om eventuele kruisingen vrij te maken voor een onbelemmerde doorgang. Als het erg druk is kan je ook een extra spitser(motorrijder)  inzetten om de weg voor je "schoon te vegen".


mathijs1982

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #108 Gepost op: 25 november 2012, 15:00:28
Bedankt voor je antwoord.

Maar wat dat betreft respect voor de motoragenten,en op het verkeer letten,en op elkaar letten en met elkaar communniceren en die sirenes en op de ambulance letten. O0

Ik zou helemaal gek worden


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #109 Gepost op: 25 november 2012, 17:21:01
In de regio Haaglanden bestaat het MBT bij ambulancebegeleiding uit minimaal 3 motoragenten. Die zijn inderdaad nodig voor t leegtrekken van rijstroken en een veilige doorgang voor de ambulance.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod