Spoed (Motor)Begeleiding van ambulance's door de politie

Auteur Topic: Spoed (Motor)Begeleiding van ambulance's door de politie  (gelezen 43041 keer)

0 gebruikers (en 35 gasten bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #140 Gepost op: 1 december 2012, 08:46:51

Inderdaat gechargeerd, en niet zo'n beetje ook. Aparte vergelijking ook tussen politie en ambulancewerk.


Zucht  998765 .

Zal ik het toelichten, om te voorkomen dat we weer eindeloze discussies krijgen over de vraag of protocol 8.9.11.54 regel 33 en dan de 54ste postie na de komma nou wel of niet voldoet.....?

Er zijn regels opgesteld waar je je (redelijk) aan dient te houden. Voor de politie bijvoorbeeld een ambstinstructie, voor de ambulancesector bijvoorbeeld een landelijk protocol. Je kan en mag er alles van vinden, maar je hebt je wel min of meer aan die regels te houden. Ook jij als verpleegkundige, want je loopt (neem ik aan) niet met een zak eigen medicatie en apparatuur op je rug omdat jij vindt dat er van alles en nog wat niet goed is en anders kan of moet. Of je nou wil of niet, je hebt je uiteindelijk te conformeren aan het LPA. Dat wil je werkgever en, niet onbelangrijk, dat zal de wetgever ook vinden als je onverhoopt eens voor "het hekje" komt te staan.

In dat licht bezien verbaast het mij zeer dat uitgerekend een opleidingscoördinator in de lach schiet als er gerefereerd wordt aan het protocol en iets zegt in de trant van:"...wie rijdt er nu op de ambulance, wij of zij...?". Denk eens na over de implicaties, nadat iedereen uitgelachen is en bekomen is van de ergernis over mijn bijdrage aan deze thread. Want ik vind zo'n houding nogal ernstig.......


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #141 Gepost op: 1 december 2012, 09:19:27
Om toch maar even door te gaan op dit onderwerp. Sorry.

Afgelopen jaar is door ons bureau VRO ism bureau rijopleidingen van Ambulance Amsterdam een opl geschreven over het begeleiden van de ambu's in onze regio.
Ik was samen met een 5 tal andere collega's de eerste die deze opl deden. Je zag dat er toen een heleboel dingen niet goed waren geregeld. Bijv het schakelen naar een vrij kanaal(RMG/LMG), hoe en wat de ACH wel en vooral niet moet doen. Dit kwam puur door het feit dat men niet er in was getraind. Er was eveneens niet afgeregeld of de ambu nu wel of niet gebruik kan/mag van OGS. Daar waar wij het wel mogen.

Het heeft toen een tijdje stil gelegen om alles juridisch dicht te timmeren. Uiteindelijk is alles nu juridisch dichtgetimmerd. De OvJ heeft schriftelijk toestemming gegeven voor het gebruik van OGS tijdens trainingsritten onder begeleiding van politie. De OvJ was vrij snel om met het geven van de toestemming, puur door het feit dat hij het heel belangrijk vind dat alle ACH's zijn opgeleid om te kunnen rijden onder begeleiding van de politie.

Er zijn nu meerdere ACH's opgeleid ondertussen getraind(de rest wordt komend jaar opgeleid/getraind). Hun reacties zijn allemaal erg positief vwb de begeleidingen. Er worden sinds dit jaar ook steeds meer en vaker begeleidingen aangevraagd. Als we na de begeleiding nog even evalueren/napraten zijn alle ACH's positief over de begeleiding. Het geeft ze veel meer rust en de rit gaat ook veel vlakker. Ook de VPK is positief omdat ze veel rustiger zit achterin de ambu.

Zelfs de meest negatieve ACH's die niks van begeleiden wilde weten zijn overstag en zien toch wel de voordelen ervan in.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #142 Gepost op: 1 december 2012, 17:21:01
Zucht  998765 .

Zal ik het toelichten, om te voorkomen dat we weer eindeloze discussies krijgen over de vraag of protocol 8.9.11.54 regel 33 en dan de 54ste postie na de komma nou wel of niet voldoet.....?

Er zijn regels opgesteld waar je je (redelijk) aan dient te houden. Voor de politie bijvoorbeeld een ambstinstructie, voor de ambulancesector bijvoorbeeld een landelijk protocol. Je kan en mag er alles van vinden, maar je hebt je wel min of meer aan die regels te houden. Ook jij als verpleegkundige, want je loopt (neem ik aan) niet met een zak eigen medicatie en apparatuur op je rug omdat jij vindt dat er van alles en nog wat niet goed is en anders kan of moet. Of je nou wil of niet, je hebt je uiteindelijk te conformeren aan het LPA. Dat wil je werkgever en, niet onbelangrijk, dat zal de wetgever ook vinden als je onverhoopt eens voor "het hekje" komt te staan.

In dat licht bezien verbaast het mij zeer dat uitgerekend een opleidingscoördinator in de lach schiet als er gerefereerd wordt aan het protocol en iets zegt in de trant van:"...wie rijdt er nu op de ambulance, wij of zij...?". Denk eens na over de implicaties, nadat iedereen uitgelachen is en bekomen is van de ergernis over mijn bijdrage aan deze thread. Want ik vind zo'n houding nogal ernstig.......

Hier moet ik weer een beetje van zuchten....
Je hebt aannames die onduidelijk zijn, dat men zich aan afspraken en richtlijnen houdt is niet meer dan normaal, maar dan moeten die zaken wel deveiligheid en de zorg aan de patient ten goede komen, en dat is niet altijd het geval. In die gevallen kan er dus met goede argumentatie ruimschoots een betere koers worden ingeslagen dan de ''regels en richtlijnen'' voorschrijven, professioneel gedrag heet zoiets.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod