Spoed (Motor)Begeleiding van ambulance's door de politie

Auteur Topic: Spoed (Motor)Begeleiding van ambulance's door de politie  (gelezen 43008 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #90 Gepost op: 22 november 2012, 03:56:59
Het verschil zit ook in de taal: gidsen en begeleiden.

Gidsen idd afgeraden. Gidsen is meer dat 1 auto/motor van politie ergens rijd/staat, en in de verte een ambulance aankomt en uit eigen beweging besluit vooruit te rijden. Hierdoor vaak verwarring voor overig verkeer en word er op alleen de eerste auto gelet.

Begeleiding gaat volgens vast protocol. Hierdoor altijd afzetting/zicht op begeleiders. Is daardoor veilig, mits aan protocollen word gehouden.
HGL had het al zo mooi neergezet, maar niemand die hier schijnbaar notie van heeft genomen.
In het protocol wordt gidsen afgeraden, er wordt echter niet gesproken over begeleiding in die zin, aangezien dat ook gebeurt met speciaal voor deze taak getrainde mensen waarbij de meerwaarde dus wel degelijk aanwezig is.
Casus is dus opgelost en iedereen heeft gelijk  98uiye
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #91 Gepost op: 22 november 2012, 15:39:43
Laten we eens even de verantwoording er bij pakken:

Citaat van: LPA 7.2 Verantwoording, pagina 24
Politiebegeleiding

Het zogenaamde gidsen (begeleiden) van ambulances bij spoedgevallen (met optische- en geluidssignalen voor een ambulance uitrijden) wordt ernstig ontraden en moet tot een minimum worden beperkt. De risico's op ongevallen tijdens vervoer zijn groter en de tijdswinst is vaak beperkt.

Ten aanzien van het afzetten van kruisingen door de politie ten behoeve van een snelle en veilige doorgang van ambulances die optische- en geluidssignalen voeren, wordt geadviseerd dit slechts in zeer uitzonderlijke situaties toe te passen (b.v. bij ernstige verkeerscongestie en indien er geen alternatieve route is).

Per 1 maart 2009 is de nieuwe Regeling optische en geluidssignalen 2009 (OGS) in werking getreden. Voor bestaande voertuigen geldt een overgangstermijn tot 1 maart 2014. Ambulancezorg Nederland zal nagaan welke wijzigingen moeten worden aangebracht in de brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen om deze opnieuw in overeenstemming te brengen met de Regeling. De Regeling is geplaatst in de Staatscourant van 23 februari 2009.

Referenties
* Rijtechnische Richtlijnen Ambulancezorg (SOVAM, eerste druk, mei 2002)
* Regeling optische en geluidssignalen 2009 (GOS)

Trek uw eigen conclusies.  :D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #92 Gepost op: 22 november 2012, 20:44:42
Laten we eens even de verantwoording er bij pakken:

Trek uw eigen conclusies.  :D

Hoe verklaar jij dan het begeleiden van allerlei autoritten van het Koninklijk Huis, premier etc etc??
En zou dit dan met de gehanteerde argumenten uit het LPA dan ook niet ernstig ontraden moeten worden??? De situatie van het begeleiden van een voorrangsvoertuig door een herkenbaar politievoertuig of politiemotoren blijft namelijk hetzelfde.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #93 Gepost op: 22 november 2012, 20:48:13
ik ben een nitwit,

Dat je hoofd word afgebeten door mensen omdat je afwijkt van een beroepsgroep of oordeelt hierover heb ik al eens geschreven.
Echter, VroemVroem Azijnzijkerd schrijft "in een groot aantal gevallen". Hij zegt dus niet in alle gevallen.

Volgens mij ga jij hier voorbij aan het feit dat het de taak is van de burger om dit tot orde te roepen, want wie kan/mag het anders doen. De TAAK wordt toch uitgevoerd in opdracht van de overheid/burger? En dat het niet altijd aan de prof moet worden overgelaten bewijzen ook diverse ongevallen met in mijn achterhoofd houdende het ongeval bij Hoorn A7 van niet zo lang geleden.

Moet de burger dit tot de orde roepen? waarom, en hoe??  Hoe zie jij dit voor je?
Er zijn professionals en instanties bij de uitvoering van deze procedure betrokken die zonder de hulp van goedwillende burgers, best zelf hun taken in de gaten kunnen houden en de uitvoering daarvan evalueren. Anders gaat ''de burger'' het nog heel erg druk krijgen met het controleren en tot de orde roepen van allerlei taken die door overheid en derden worden uitgevoerd....

Overigens wordt de ambulancerit nooit uitgevoerd in opdracht van een burger maar in opdracht van de MKA die een hulpVRAAG binnenkrijgt van burgers en anderen. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #94 Gepost op: 22 november 2012, 20:57:02
Hoe verklaar jij dan het begeleiden van allerlei autoritten van het Koninklijk Huis, premier etc etc??
En zou dit dan met de gehanteerde argumenten uit het LPA dan ook niet ernstig ontraden moeten worden??? De situatie van het begeleiden van een voorrangsvoertuig door een herkenbaar politievoertuig of politiemotoren blijft namelijk hetzelfde.
Niet om het een of ander, maar ik doe geen uitspraak over het al of niet "juist" zijn van de LPA of haar verantwoording. Er wordt gediscussieerd over het feit of het in de verantwoording staat, en vervolgens over hoe het in de verantwoording staat. Welnu, het citaat is letterlijk overgenomen uit de verantwoording. Daar mag iedereen vervolgens van vinden wat men wil, maar de discussie kan niet meer gaan over OF en HOE het is opgeschreven.  98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #95 Gepost op: 22 november 2012, 23:09:23
Niet om het een of ander, maar ik doe geen uitspraak over het al of niet "juist" zijn van de LPA of haar verantwoording. Er wordt gediscussieerd over het feit of het in de verantwoording staat, en vervolgens over hoe het in de verantwoording staat. Welnu, het citaat is letterlijk overgenomen uit de verantwoording. Daar mag iedereen vervolgens van vinden wat men wil, maar de discussie kan niet meer gaan over OF en HOE het is opgeschreven.  98uiye

Ik doel er op dat met de argumenten (De risico's op ongevallen tijdens vervoer zijn groter en de tijdswinst is vaak beperkt)
die oa in LPA zijn genoemd ook -en die je ook kunt loslaten op ieder andere situatie waarin spoedbegeleiding door politie wordt gedaan-
spoedbegeleiding door de poltiie dus bijna onnodig en juist gevaarlijk zou zijn. Dus dan ook geen spoed politiebegeleiding meer van koninklijk huis, premier en andere hooggeplaatste gezagsdragers...  en dat zie ik dus niet gaan gebeuren. De onderbouwing vanuit het LPA mbt spoedbegeleiding kan ik niet echt sterk noemen.  Spoedbegeleiding vanuit emotionele motieven is begrijpelijk maar niet verstandig.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #96 Gepost op: 23 november 2012, 15:32:00
Iedereen heeft er zoveel verstand van zeg......  ???

@Azijnzeikerd
Spoedtransporten hebben wel degelijk vaak een grote meerwaarde, zeker in de randstad. Ik weet niet hoe je erbij komt dat het in een groot aantal gevallen geen meerwaarde heeft.

De Randstad is erg groot en vrijwel alle ziekenhuizen in de Randstad, op enkele uitzonderingen na, zijn voor voorangsvoertuigen goed bereikbaar, ook in de spits. Noem mij die meerwaarde eens? Er gaat vaak onnodig veel tijd verloren bij het wachten totdat het transport aangevangen kan worden en vaak duurt het vervoer onder begeleiding langer dan zonder begeleiding. Heb je toch een keer een paar minuten tijdswinst dan wordt die winst vaak weer teniet gedaan door getreuzel in ziekenhuizen.


army-medic

  • Gast
Reactie #97 Gepost op: 23 november 2012, 19:31:22
De Randstad is erg groot en vrijwel alle ziekenhuizen in de Randstad, op enkele uitzonderingen na, zijn voor voorangsvoertuigen goed bereikbaar, ook in de spits. Noem mij die meerwaarde eens? Er gaat vaak onnodig veel tijd verloren bij het wachten totdat het transport aangevangen kan worden en vaak duurt het vervoer onder begeleiding langer dan zonder begeleiding. Heb je toch een keer een paar minuten tijdswinst dan wordt die winst vaak weer teniet gedaan door getreuzel in ziekenhuizen.
helemaal mee eens, dit is ne precies wat ik bedoel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #98 Gepost op: 24 november 2012, 00:57:11
De Randstad is erg groot en vrijwel alle ziekenhuizen in de Randstad, op enkele uitzonderingen na, zijn voor voorangsvoertuigen goed bereikbaar, ook in de spits. Noem mij die meerwaarde eens? Er gaat vaak onnodig veel tijd verloren bij het wachten totdat het transport aangevangen kan worden en vaak duurt het vervoer onder begeleiding langer dan zonder begeleiding. Heb je toch een keer een paar minuten tijdswinst dan wordt die winst vaak weer teniet gedaan door getreuzel in ziekenhuizen.

Met de laatste regel in je bericht wordt iedere A1 rit naar het ziekenhuis al obsoleet...

En langer wachten op poltiiebegeleiding dan goed/nodig is voor de patient is natuurlijk nooit verstandig, evenals wachten op rende vous met nog te landen heli MMT's... scoop en go is namelijk rijden en niet wachten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #99 Gepost op: 24 november 2012, 01:33:16
De Randstad is erg groot en vrijwel alle ziekenhuizen in de Randstad, op enkele uitzonderingen na, zijn voor voorangsvoertuigen goed bereikbaar, ook in de spits. Noem mij die meerwaarde eens? Er gaat vaak onnodig veel tijd verloren bij het wachten totdat het transport aangevangen kan worden en vaak duurt het vervoer onder begeleiding langer dan zonder begeleiding. Heb je toch een keer een paar minuten tijdswinst dan wordt die winst vaak weer teniet gedaan door getreuzel in ziekenhuizen.
Probeer jij maar eens midden in de spits het Erasmus MC in Rotterdam te bereiken, ik wens je veel succes ;)