Spoed (Motor)Begeleiding van ambulance's door de politie

Auteur Topic: Spoed (Motor)Begeleiding van ambulance's door de politie  (gelezen 43040 keer)

0 gebruikers (en 34 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #120 Gepost op: 25 november 2012, 22:57:37
ik hou me liever aan het protocol!
dus hou je gewoon aan het protocol.
Wacht even, zeg je nou dat ambulance chauffeurs die begeleiding aanvragen zich niet aan het protocol houden? Misschien met je jou eigen geplaatste tekst dan even teruglezen:
Citaat
het staat in de VERANDWOORDING LPA 7.2, IK CITEER:"het zogenaamde gidsen (begeleiden) van ambulances bij spoedgevallen (met optische- en geluitssignalen voor een ambulance uitrijden) wordt ernstig ontraden en moet tot een minimum worden beperkt
Daar staat dus, wordt ernstig ontraden en moet tot een minimum worden beperkt. Er staat niet: "wordt ernstig ontraden en is dus verboden"
Het is dus erg kortzichtig om dus te zeggen dat chauffeurs die wel om een begeleiding vragen zich niet aan het protocol zouden houden. Het protocol verbied een begeleiding helemaal niet, het wordt hoogstens ernstig afgeraden.

Tot slot vind ik je openingszin waarbij je van mening bent dat iedereen hier het rijden met blauw-blauw erg "geil" vind een behoorlijke diskwalificatie (haast disrespectvol) richting de professionals die hier reageren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #121 Gepost op: 25 november 2012, 22:59:03
ik rij regelmatig in nijmegen, en heb nooit problemen op kruisingen, dus waarom zou ik risico nemen met politiebegeleiding als het gewoon prima gaat, ik hou me liever aan het protocol!

Dat jij je liever aan het protocol houd is een ieder inmiddels wel duidelijk. Echter dit ging om een ACH van A-A die met een baby in de MICU met hoge spoed, in de spits naar Nijmegen moest. De ACH heeft hierbij de dus het protocol genegeerd en de hulp ingeroepen van ervaren en opgeleide motorrijders van de DCIV.


JeroenC

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #122 Gepost op: 26 november 2012, 12:37:10
ik ben 20 jaar ambu-chauf
En volgens je profiel ben je 36 jaar.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #123 Gepost op: 26 november 2012, 13:34:20
iedereen heeft hier een mening, en iedereen hier vind hier rijden met blauw-blauw erg gei....., stoer, helemaal met politiebegeleiding, als je het beste wilt voor de patient, hou je je gewoon aan het protocol en rij je gewoon zelf naar het ziekenhuis, elke ambu-chauf kan dat, zonder politiebegeleiding. ik ben 20 jaar ambu-chauf, in nederland en in verschillende andere landen waaronder bosnie, afganistan, irak, suriname, en ik heb nooit gedacht, gó nu zou politiebegeleiding wel van meerwaarde zijn, nee nooit!. als goede ambu-chauf kom je altijd snel door het verkeer. dus hou je gewoon aan het protocol.

Dus jij was op je 16e al ambu chauffeur? Volgens mij kun je die keren dat je tijdens de nijmeegse 4-daagse een inzet hebt niet vergelijken met het dagelijkse werk op een normale ambu. Evenmin zijn inzetten in missiegebieden hetzelfde als een rit door het Nederlandse verkeer. Bovendien kan de 'Zau' waar je waarschijnlijk in rijdt niet eens hard rijden.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #124 Gepost op: 26 november 2012, 13:42:27
Dat jij je liever aan het protocol houd is een ieder inmiddels wel duidelijk. Echter dit ging om een ACH van A-A die met een baby in de MICU met hoge spoed, in de spits naar Nijmegen moest. De ACH heeft hierbij de dus het protocol genegeerd en de hulp ingeroepen van ervaren en opgeleide motorrijders van de DCIV.
De discusie die mijn defensiecollega aangezwengeld heeft ging in eerste instantie over:
Vanmiddag met de Ambulance, na een rendezvous met de Lifeliner op knooppunt Hoevelaken, begeleiding gehad van de KLPD op de A28.
Rijstrook1 van Hoevelaken tot aan afrit UMCU afgekruisd.

geen dankjewel kunnen zeggen.... bijdeze alsnog! Was van grote meerwaarde!!
ommema, in het landelijk protocol ambulance wordt begelijding van een ambulance door de politie ernstig ontraden en moet tot een minimum worden beperkt, omdat de risico's op ongevallen tijdens vervoer groter zijn, en de tijdwinst maar beperkt is, waarom heb je hier toch voor gekozen, terwijl het LPA het afraad? zie verandwoording LPA, politiebegeleiding, of pagina 29

Afgesplitst uit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=65320.0
Waarbij inderdaad naast KLPD begeleiding met het afkruizen van een groot stuk wegdek vrij baan werdt gegeven voor een ambu met haast.

Ik begrijp overigens als defensie medewerker de insteek van army-medic heel goed. Wij leren bij defensie om alle opgestelde regeltjes vooraf uitvoerig te bestuderen, tot in de puntjes op te volgen en achteraf in een drievoudige rapportage foutloos vast te leggen. Op deze manier kan je eigenlijk nooit iets gebeuren. En dat is best prettig ^-^ >:D
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #125 Gepost op: 26 november 2012, 13:50:34
Ik begrijp overigens als defensie medewerker de insteek van army-medic heel goed. Wij leren bij defensie om alle opgestelde regeltjes vooraf uitvoerig te bestuderen, tot in de puntjes op te volgen en achteraf in een drievoudige rapportage foutloos vast te leggen. Op deze manier kan je eigenlijk nooit iets gebeuren. En dat is best prettig ^-^ >:D

Laat ik nou ook 15 jr collega te zijn geweest. ^-^ Alleen dan in de blauwe vorm en weet dus alles van regeltjes bij Defensie.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #126 Gepost op: 26 november 2012, 16:42:57
Laat ik nou ook 15 jr collega te zijn geweest. ^-^ Alleen dan in de blauwe vorm en weet dus alles van regeltjes bij Defensie.
times two.

En ik kan wel beamen dat er begeleiding van Ambu's plaats vindt ook bij defensie.

Over dat hij 16 zou zijn geweest op het moment van op de Ambu komen..... Er is een tijd geweest dat je als 16jarige de Ambu opleiding bij defensie kon volgen. En dat je met 17 je rijbewijzen al kon krijgen heb ik uit ervaring, ik ben 41 en heb al 24 jaar al mijn rijbewijzen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #127 Gepost op: 26 november 2012, 20:30:02
iedereen heeft hier een mening, en iedereen hier vind hier rijden met blauw-blauw erg gei....., stoer, helemaal met politiebegeleiding, als je het beste wilt voor de patient, hou je je gewoon aan het protocol en rij je gewoon zelf naar het ziekenhuis, elke ambu-chauf kan dat, zonder politiebegeleiding. ik ben 20 jaar ambu-chauf, in nederland en in verschillende andere landen waaronder bosnie, afganistan, irak, suriname, en ik heb nooit gedacht, gó nu zou politiebegeleiding wel van meerwaarde zijn, nee nooit!. als goede ambu-chauf kom je altijd snel door het verkeer. dus hou je gewoon aan het protocol.

Kan me niet echt voorstellen dat er in Bosnie Afghanistan Irak en Surinname uberhaupt politiebegeleiding bestaat of geregeld wordt voor ambulances. Overigens ontbreekt het mogelijk toch wat aan inzicht in de materie ondanks de 20 jaar ervaring als ambulancechauffeur bij Defensie en ambulancedienst, waarbij de uitvoering van de taken nog wel wat verschillen met zich meebrengt en zich niet zo makkelijk laten vergelijken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #128 Gepost op: 26 november 2012, 21:47:42
iedereen heeft hier een mening, en iedereen hier vind hier rijden met blauw-blauw erg gei....., stoer, helemaal met politiebegeleiding, als je het beste wilt voor de patient, hou je je gewoon aan het protocol en rij je gewoon zelf naar het ziekenhuis, elke ambu-chauf kan dat, zonder politiebegeleiding. ik ben 20 jaar ambu-chauf, in nederland en in verschillende andere landen waaronder bosnie, afganistan, irak, suriname, en ik heb nooit gedacht, gó nu zou politiebegeleiding wel van meerwaarde zijn, nee nooit!. als goede ambu-chauf kom je altijd snel door het verkeer. dus hou je gewoon aan het protocol.

Hoi,

Rij jij dan ook bij een reguliere dienst in Nijmegen of elders in Nederland. Of is het allemaal defensiegerelateerd. Dat zou de indruk kunnen geven dat jij in Nijmegen met de 4-daagse rijdt in een ZAU. Ik kan mij alleen niet herinneren wanneer een ZAU tijdens de 4-daagse met spoed heeft gereden (en ik heb de afgelopen jaren redelijk veel communicatie gehad met de ZAU's tijdens de marsen). Dus wellicht dat jij meer achtergrondinfo kunt geven vanuit je 20-jarige ervaring op de ambulance in Nederland.

Ik ben benieuwd en nieuwsgierig.

RemRoof, die verder alleen verstand heeft van EHBO en les geven ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


army-medic

  • Gast
Reactie #129 Gepost op: 26 november 2012, 22:58:03
Hoi,

Rij jij dan ook bij een reguliere dienst in Nijmegen of elders in Nederland. Of is het allemaal defensiegerelateerd. Dat zou de indruk kunnen geven dat jij in Nijmegen met de 4-daagse rijdt in een ZAU. Ik kan mij alleen niet herinneren wanneer een ZAU tijdens de 4-daagse met spoed heeft gereden (en ik heb de afgelopen jaren redelijk veel communicatie gehad met de ZAU's tijdens de marsen). Dus wellicht dat jij meer achtergrondinfo kunt geven vanuit je 20-jarige ervaring op de ambulance in Nederland.

Ik ben benieuwd en nieuwsgierig.

RemRoof, die verder alleen verstand heeft van EHBO en les geven ;)
ik rij door het hele land, via TMI. op mijn 16e bem ik bij defensie gegaan, en gelijk de geneeskundige kant op gegaan. toen ik 18 was reed ik al met spoed door sarajevo, dat was in 1994 dat was nog voor de val van srebrenica (11 juni 1995), verder in afganistan, irak, en suriname gereden, dus heb erg veel ervaring met reguliere ambulances in nederland, en verder de ZAU, de Lohr LSV gewondentransporters, Yprgwt, en de  Patria.
respect voor de veteranen!