Spoed (Motor)Begeleiding van ambulance's door de politie

Auteur Topic: Spoed (Motor)Begeleiding van ambulance's door de politie  (gelezen 43014 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 5 augustus 2008, 12:23:40
Wat ik mij al een tijd afvraag, waarom zijn de criteria per regio verschillend om een ambulance te begeleiden.

Als ik verschillende nieuws-site's af ga, dan valt mij op dat er in regio Haaglanden veel vaker een ambulancebegeleiding plaats vind dan in bijvoorbeeld Amsterdam.

Vroeger (toen de scanner nog functioneel was), was ook te horen dat er eerst veel vaker begeleidingen werden gedaan, wat later minder werd.

Ook is het verschillend hoe een ambulance begeleid word, in Rotterdam word dit bijvoorbeeld door een auto gedaan (zo'n Mercedes) en in andere regio's met motoren.

Hoe kan dit per regio zo enorm verschillen?


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2008, 12:41:42
Als er geen landelijke regels/richtlijnen voor zijn die elke regio verplichten zich aan die regels/richtlijnen te houden, kunnen de regio's het zelf bepalen (open deur). Bovendien verschillen de regio's qua landschap, wegen, verkeerssituaties etc, waardoor er een voorkeur kan bestaan voor een motorfiets of een auto. En bovendien hebben niet alle "verkeerspolities" auto's.

In Rotterdam ging er vroeger ook alleen een motorrijder voor, maar na een fataal ongeval is ervoor gekozen om géén motorfiets meer voor de ambulance te laten rijden, maar een wagen van de verkeerspolitie dat te laten doen. In principe dus ook géén districtseenheid. Reden: de rijopleiding van de bestuurder én de mogelijkheden van het voertuig. Overigens kan het nog wel voorkomen dat een motorrijder een eindje vóór de wagen van de verkeerspolitie uitrijdt. In elk geval zijn de risico's voor de motorrijder dan toch een stuk kleiner dan wanneer ie direct voor de ambu zit.
greetz,  Enrique


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2008, 12:42:46
In Hollands-Midden vinden nog wel regelmatig begeleidingen plaats. Met het LUMC in Leiden vinden er regelmatig spoedtransporten plaats richting Leiden.
Als de ambu met spoed een slachtoffer moet vervoeren kan er een aanvraag gedaan worden voor een spoedtransport.
In de praktijk hoor ik het 8 van de 10x bij reanimaties welke nog kans van slagen hebben dat er een spoedtransport plaats vind.
hier is de regel dat er 3 motorrijders het transport begeleiden. Motorrijders gaan dan samen met de ambu in een aparte gespreksgroep op C2000. Zo hoeft er geen radiostilte meer afgekondigd te worden voor een transport. Voorheen, analoge tijdperk, werd er bij een spoedtransport een radiostilte afgekondigd. Zo konden de motorrijders onderling communiceren zonder dat ze onderbroken werden. Logisch voor de veiligheid van de motorrijders maar het werd in het blauw ook wel als hinderlijk ervaren. Radiostilte betekende geen kentekens opvragen, geen persoonscontroles uitvoeren en geen andere communicatie. kortom je werk werd er wel door gehinderd. Gezien het feit dat het LUMC in Leiden gevestigd is hadden we soms wel dagelijks radiostiltes voor een spoedtransport. Niet alleen komen de transporten uit de eigen regio maar ook veelal uit andere regio's komen de transporten richting Leiden. Destijds waren er ook nog geen richtlijnen met betrekking tot aantal voertuigen dat begeleiding deed. Dit hield in dat de drukke kruispunten in Leiden door de noodhulp van Leiden moesten worden afgezet. Afhankelijk waar het transport vandaan kwam (Meestal vanaf de A44) moesten er gemiddeld 4 a 5 drukke kruispunten afgezet worden. Dit leverde een behoorlijke druk op bij de noodhulp. Sinds 1,5 jaar a 2 jaar is er de regel dat als er 3 motorrijders begeleiden er geen kruispunten meer afgezet worden. De motorrijders regelen dit allemaal onderling. Geen druk meer voor de noodhulp Leiden. Aangezien ze ook in een eigen gespreksgroep zitten merk je er in de noodhulp haast niks meer. Alleen als er geen drie motorrijders beschikbaar zijn word er nog een beroep gedaan op de noodhulp Leiden om de drukke kruispunten in Leiden te bezetten. Dit gebeurt echter nog maar eens per maand.


Bart S

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2008, 12:50:46
Andersom kan je je als ambulancebemaning afvragen of er echt een meerwaarde is van een politiebegeleiding. Alleen als het heel, heel druk is, dan is het prettig. Anders doe ik het toch liever zelf. Ander verhaal wordt het als je ergens niet bekend bent. Zo moest ik eens naar Rotterdam met iemand met brandwonden. Op de A16 werd ik keurig opgepikt door een auto die me perfect begeleidde tot voor de deur van het ziekenhuis.


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2008, 12:59:24
Andersom kan je je als ambulancebemaning afvragen of er echt een meerwaarde is van een politiebegeleiding.

Ook dat is inderdaad afhankelijk van waar je ambulance chauffeur bent. Rij je ergens buiten de randstad in een dorpje waar je alleen maar tussen de weilanden door hoeft te rijden, dan ben ik het met je eens dat politiebegeleiding weinig meerwaarde heeft. Maar ik wens je veel succes in je eentje met een ritje door Leiden richting het LUMC  ;) Aangezien een spoedtransport aangevraagd moet worden door het ambulancepersoneel en er gemiddeld wel 3 a 4 x per week spoedtransport richting LUMC gaat zien de ambu medewerkers van de RAD Hollands-Midden dus wel de meerwaarde van politie begeleiding in.


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2008, 13:57:55
Beslist de ambu-pleeg dan niet of een spoedtransport wel of niet wordt uitgevoerd ? Soms gaan ze ook zelf met A1 richting ZH zonder begeleiding. Kortom, wie beslist of er onder politie begeleiding naar het Zh getransporteerd word ofniet ?


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2008, 14:18:49
Beslist de ambu-pleeg dan niet of een spoedtransport wel of niet wordt uitgevoerd ? Soms gaan ze ook zelf met A1 richting ZH zonder begeleiding. Kortom, wie beslist of er onder politie begeleiding naar het Zh getransporteerd word ofniet ?

Ja, Dat beschreef ik ook in mijn reactie. De beslissing is aan het ambulance personeel. Zij vragen een spoedtransport aan.
Zo werkt het in Hollands-Midden, in ieder geval. Ik weet niet of dat in andere regio's ook zo werkt.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2008, 16:47:22
Ja, Dat beschreef ik ook in mijn reactie. De beslissing is aan het ambulance personeel. Zij vragen een spoedtransport aan.
Zo werkt het in Hollands-Midden, in ieder geval. Ik weet niet of dat in andere regio's ook zo werkt.

In Utrecht werkt dit hetzelfde. Dit moet door het ambulancepersoneel worden aangevraagd bij de MKA. Spontane begeleidingen zijn uit den boze.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #8 Gepost op: 5 augustus 2008, 17:59:36
In Utrecht werkt dit hetzelfde. Dit moet door het ambulancepersoneel worden aangevraagd bij de MKA. Spontane begeleidingen zijn uit den boze.

Dat weet ik nog wel van Amsterdam ja... eerst een aanvraag indienen bij de MKA en pas als de aanvraag vanaf de MKA bij het HB van de politie binnen is, mag er gestart worden.

Wat soms blijkbaar even duurde want dan stonden de motoren klaar bij de ambulance, ambulancebemanning was ook klaar voor vertrek, maar tóch mochten ze nog niet gaan rijden omdat het bewuste telefoontje binnen was....  ::)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #9 Gepost op: 6 augustus 2008, 08:09:24
Ook in Rijnmond geldt dat: ambubemanning moet officieel het transport aanvragen. In bijzondere gevallen waarin men echt geen tijd had, ging het wel eens via één van de politiemensen tp, die dan via de pmk doorgaf dat de ambu geen tijd had, maar dat het écht een spoedtransport zou worden.

Overigens zijn er in het Rijnmondse drie soorten transporten: 1) spoedtransport (kruisingen worden afgezet door de politie, liefst wijkwagens teneinde de noodhulp beschikbaar te houden); 2) glijdend transport (idem als het spoedtransport, maar dan gaat het niet hard, maar mag het transport absoluut niet stoppen tijdens het transport, vaak is er dan sprake van nek/rugletsel); 3) geleidend transport (oftewel een gidsing, waarbij één wagen voor de ambu uitrijdt om de weg te wijzen, daar worden géén kruisingen voor afgezet).
greetz,  Enrique