Spoed (Motor)Begeleiding van ambulance's door de politie

Auteur Topic: Spoed (Motor)Begeleiding van ambulance's door de politie  (gelezen 43057 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 7 augustus 2008, 22:14:51
Aha okej! Dat aanvragen werkt in de regio´s waar ik bekend mee ben ook zo. Geen aanvraag is geen rit.

Het valt mij alleen op dat er minder spoedtransporten cq. begeleidingen zijn dan voorheen. Dit zal (en kan) er wel mee te maken hebben dat er minder motorrijders op straat zijn en dat de ambulancebemanning het vaker ''alleen'' af kan.

In Amsterdam is de procedure: ambu bemaning (doorgaans de chauffeur) vraagt aan via MKA naar politie. Daar zit een 'beslisser van dienst' die kijkt of er a: mankracht is en b: of de verkeerssituatie een begeleiding vereist. Vind hij het niet nodig, dan is er geen begeleiding.

Persoonlijk ben ik niet altijd happig op begeleiding, omdat je op het verkeer moet blijven letten, maar ook nog eens naar de motoren moet kijken.

En nog even een zijsprongetje: een afhijsing door de brandweer moet ook door de ambu bemanning aangevraagd worden bij hun MKA. Een aanvraag door een behulpzame agent via het HB wordt niet gewaardeerd. Dat is dus hetzelfde als bij een aanvraag begeleiding.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #21 Gepost op: 7 augustus 2008, 23:45:59
Voordeel van begeleiding in Amsterdam is dat de VCK(verkeers comando kamer) de verkeerslichten van de te rijden route mee kan schakelen. Voor zo ver ik weet is amsterdam de enige die dit kan.

Ik doe het altijd zo, bij een ernstig incident vraag ik aan de verpleegkundige of hij begeleiding denkt nodg te hebben. Is dat het geval geef ik alvast een voor aankondiging aan onze meldkamer. Kunnen ze het al vast gaan regelen. Vooral als de ambulance bemaning druk is scheeld dat tijd. Word wel nog altijd via de CPA oficeel aangevraagd.

gr
Mike


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #22 Gepost op: 8 augustus 2008, 08:19:04
De enige verkeerslichten die in het Rijnmondse kunnen worden beïnvloed, zijn die bij de Maastunnel (opstelplein Noord en opstelplein Zuid). De controlekamer Maastunnel beschikt over C2000 en zet bij naderende spoedtransporten de verkeerslichten voor het verkeer bóvenlangs of ónderlangs op rood, zodat het transport via de andere kant vrije doorgang heeft. Helaas blijkt het wel altijd nodig om dan toch nog een politie-eenheid voor die rode verkeerslichten te zetten, omdat mensen anders door rood gaan rijden (want de gemiddelde bestuurder weet het toch beter: normaal staan ze nooit zo lang op rood, rijden dus!).
greetz,  Enrique


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #23 Gepost op: 8 augustus 2008, 10:52:21
Weet iemand waarom patiënten die per vrachtwagen vervoerd worden (besteld vervoer) begeleid worden door een ambu én 2 politiemotoren?

2 motoren (1 voor en 1 achter) ambu met chauffeur en vrachtwagen met patiënt en ambuverpleegkundige.


Glenn2

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 8 augustus 2008, 12:48:47
Voordeel van begeleiding in Amsterdam is dat de VCK(verkeers comando kamer) de verkeerslichten van de te rijden route mee kan schakelen. Voor zo ver ik weet is amsterdam de enige die dit kan.
Grappig, kan dit met alle belangrijke verkeerslichten in de stad?


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #25 Gepost op: 8 augustus 2008, 14:31:37
Weet iemand waarom patiënten die per vrachtwagen vervoerd worden (besteld vervoer) begeleid worden door een ambu én 2 politiemotoren?

2 motoren (1 voor en 1 achter) ambu met chauffeur en vrachtwagen met patiënt en ambuverpleegkundige.


Omdat een vrachtwagen geen personen in de laadruimte mag vervoeren. Daar kan ontheffing van worden verleend, maar dan is vaak de voorwaarde dat de politie het transport begeleidt.
greetz,  Enrique


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #26 Gepost op: 8 augustus 2008, 21:14:45
In Haaglanden worden de ambulances door motorrijders van bureau verkeerd begeleidt naar het ziekenhuis. Of deze op verzoek gealarmeerd worden of niet durf ik niet te zeggen maar mijn ervaring is dat de motorrijders altijd heel erg snel bij het desbetreffende incident ter plaatse zijn. De regel is dat men met vier motorrijders de begeleiding doet, 3 voor het vrijmaken van kruisingen etc. en 1 is de commandant (deze rijdt voor de ambulance). De ambulancechauffeur heeft via c2000 contact met de motorrijders dus dat is wel weer het mooie van het systeem.

Hoe ambulancechauffeurs het ervaren weet ik niet maar ik kan mij voorstellen dat het erg handig als je aan een stuk door kan rijden, in Den Haag is het namelijk altijd erg druk en een van de ziekenhuizen staat midden in het centrum.

Tijd terug zijn de motorrijders bij blik op de weg geweest.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #27 Gepost op: 8 augustus 2008, 21:52:33
In Haaglanden worden de ambulances door motorrijders van bureau verkeerd begeleidt naar het ziekenhuis. Of deze op verzoek gealarmeerd worden of niet durf ik niet te zeggen maar mijn ervaring is dat de motorrijders altijd heel erg snel bij het desbetreffende incident ter plaatse zijn. De regel is dat men met vier motorrijders de begeleiding doet, 3 voor het vrijmaken van kruisingen etc. en 1 is de commandant (deze rijdt voor de ambulance). De ambulancechauffeur heeft via c2000 contact met de motorrijders dus dat is wel weer het mooie van het systeem.

Hoe ambulancechauffeurs het ervaren weet ik niet maar ik kan mij voorstellen dat het erg handig als je aan een stuk door kan rijden, in Den Haag is het namelijk altijd erg druk en een van de ziekenhuizen staat midden in het centrum.

Tijd terug zijn de motorrijders bij blik op de weg geweest.

Gr. Ricardo

Meestal is het met 4, inderdaad, (gezien) maar ook soms met 3, vooral bij spoedvervoer-oproepen waarbij op dat moment niet voldoende motorrijders ter plaatse kunnen komen... (ivm inzet op andere locatie, weinig motorrijders op straat ivm weersomstandigheden, of andere oorzaken)

De begeleiding mag bijvoorbeeld niet door motoragenten van de wijkburo's gebeuren, moet perse door het buro verkeer geregeld worden, waarschijnlijk ivm de communicatiemiddelen (kanaaltjes) en automatismen bij die gasten van buro verkeer. (soms is "één blik" voldoende om te snappen wat een ander wil, dan hoef je het niet via het drukke porto/mobilofoonkanaal te bespreken...)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #28 Gepost op: 8 augustus 2008, 21:55:56
In Haaglanden worden de ambulances door motorrijders van bureau verkeerd begeleidt naar het ziekenhuis. ...

Daar heb je ook niet veel aan...  ;D


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #29 Gepost op: 8 augustus 2008, 21:57:45
Eindelijk iemand die kritisch durft te zijn op dat bureau!  >:D
greetz,  Enrique