Is in een ver verleden bijna een collega door verongelukt op de motor.
In het verleden is een motorrijder daadwerkelijk verongelukt tijdens een spoedtransport...
Daarom begeleidt Rijnmond met een auto van de verkeerspolitie.
Overigens wordt in Rotterdam-Rijnmond onder spoedtransport verstaan dat de hele route wordt afgezet en leeggetrokken (zoveel mogelijk kruisingen bemannen). Als dat niet gebeurt, wordt het een gidsing genoemd.
Veiligheid moet bij dit soort dingen wel voorop staan vind ik. Het kan niet de bedoeling zijn dat je mensen in gevaar gaat brengen, omdat één persoon snel naar het ziekenhuis moet (even gechargeerd
)
Het mooiste is wat mij betreft 1 auto en 2 motoren. De bemanning van de auto onderhoudt communicatie met de ambu, de motorrijders en evt. de meldkamer. De motoren trekken de kruisingen leeg dmv het haasje over principe. De auto kan het geheel mooi op snelheid houden en kan bijvoorbeeld de tekst 'convoi' of 'ambulance volgt' voeren om duidelijk te maken dat er achter de auto nog wat aan komt.
De ambu met de patient volgt als eerste. Een eventuele tweede ambu of politieauto met betrokkenen rijden daarachter.
Daarbij kunnen technische maatregelen ook eenbijdrage leveren. Bijvoorbeeld verkeerslichten op een vast deel van de route (bijv. Drooglever Fortuynplein t/m EMC in Rotterdam) de juiste lichten op rood zetten. Daarbij ook weer iets van een tekstbord 'ambulance' of 'convoi', voordat men denk dat de lichten niet werken en door rood gaan rijden...