MXDL flashlites; iemand ervaring hiermee?

Auteur Topic: MXDL flashlites; iemand ervaring hiermee?  (gelezen 7581 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #20 Gepost op: 20 april 2007, 23:59:06
Was misschien niet helemaal duidelijk... voor 30 euro hoeft niet, maar ik ken als het om een goeie zaklamp gaat eigenlijk alleen de MagCharger, omdat ik daarmee heel veel rondhobbel... ik kan me voorstellen dat er vast wel lichtere varianten zijn die iets minder hufterproof zijn(maar nog steeds wel stevig). Het gaat mij om een lamp waarmee ik in Oostenrijk in het donker een eind om me heen kan kijken...  als ik dingen moet gaan lezen heb ik daar een hoofdlampje voor met leds... dus in een zaklamp zoek ik richtbaar licht.... en aardig wat... zegmaar...

Accu of rechargables: ik heb zowiezo altijd een fototas vol met penlites mee voor een setje flitsers.. dus rechargable kan ook, maar dan worden het waarschijnlijk D-cellen voor een beetje uithoudingsvermogen?

Daar wordt het vast een stuk duidelijker van ::)
tja, voor 30 euro een goede oplaadbare zaklamp, das lastig. Je kan ook kijken naar normale oplaadbare batterijen in een "normale" zaklamp. Dat geeft zelfs extra flexibiliteit dan een oplaadbare zaklamp.

Kan je nog meer vertellen over waar je het voor wilt gebruiken? Een felezaklamp is erg verkeerd als je pupillen wilt checken, maar een zwak lampje is ook niet echt handig als je een stuk grond wilt belichten. Een te felle lamp reflecteerd ook sterk op lichtere kleuren, wat erg irritant kan zijn als je een A4tje of een bordje wilt lezen. Wil je dus een fele, een zwake of een lamp die kan schakelen?

En tevens is een normale oplaadbare NiMH een optie en mischien zelfs de lastigere 14500, 18650, etc li-ion accu's?
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #21 Gepost op: 21 april 2007, 14:08:51
ohw... voor hiking/bergsport? Ik zou zelf, als ik al penlite's meeneem, me zaklamp ook maar op penlites houden, maar dat betekend dat je afhankelijk van de lamp niet veel verder komt dan rond de 60-70 lumens. Dat is stuk minder dan een magcharger, maar als je in de bergen zit in het donker heb je ook niet echt een heel felle lamp nodig om ver te kunnen zien. Mijne Fenix L1P kan ook behoorlijk wat verlichten als ik geen last heb van stevige lichtvervuiling.

Ik zou zelf voor een 2 AA lamp, als het lampje ook wat uithoudingsvermogen nodig heeft. Zelf gebruik in de natuur mijn felle lampen bijna niet, waardoor één AA ruim voldoende is. Voor 2 AA zak ik voor een van deze gaan:
Fenix heeft een paar mooie van zeer goede kwaliteit:
http://www.knivesandtools.com/nl/ct/fenix-led-zaklampen.htm

Als je lichter in budget zit en ook paypaller bent zijn deze goedkopere mischien iets:
- http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.889
- http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2111
- http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2816

Als je ook 18650 of CR123's gebruikt, dan is er nog veel grotere assortiment krachtige en compacte lampen...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 21 april 2007, 14:21:46
Was misschien niet helemaal duidelijk... voor 30 euro hoeft niet, maar ik ken als het om een goeie zaklamp gaat eigenlijk alleen de MagCharger, omdat ik daarmee heel veel rondhobbel... ik kan me voorstellen dat er vast wel lichtere varianten zijn die iets minder hufterproof zijn(maar nog steeds wel stevig). Het gaat mij om een lamp waarmee ik in Oostenrijk in het donker een eind om me heen kan kijken...  als ik dingen moet gaan lezen heb ik daar een hoofdlampje voor met leds... dus in een zaklamp zoek ik richtbaar licht.... en aardig wat... zegmaar...

Accu of rechargables: ik heb zowiezo altijd een fototas vol met penlites mee voor een setje flitsers.. dus rechargable kan ook, maar dan worden het waarschijnlijk D-cellen voor een beetje uithoudingsvermogen?

Daar wordt het vast een stuk duidelijker van ::)

Dan zou ik gaan voor de Streamlight Stinger. Met een (optionele) NiHM batterij houd hij het 2 uur vol. Wordt tegenwoordig door veel organisaties gebruikt als vervanging van de MagCharger...  ;) is wel 6x meer als 30 euro... :-X ;)


firefly112

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 31 juli 2008, 15:24:49
gewoon de streamlight stinger LED ideaal lampje! 230Volt lader en 12V auto lader erbij O0
als klein lampje heb ik een Fenix L1D aan m'n riem (naast m'n leatherman charge ;D)
als alternatief voor de stinger neem ik ook soms de Fenix L2D mee
zijn alle 3 ongeveer even fel