Hoe veilig is Nederland?

Auteur Topic: Hoe veilig is Nederland?  (gelezen 5412 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Gepost op: 6 augustus 2008, 20:03:40
Is Nederland veiliger geworden?

De laatste jaren lijkt het aantal doden bij verkeersongelukken te dalen en ook bij andere incidenten (branden enz.) lijken minder doden te vallen. Echt grote rampen zijn de afgelopen jaren ook niet aan de orde geweest. Wordt Nederland echt steeds veiliger of liggen er nieuwe gevaren op de loer? Kortom is er echt sprake van een positieve ontwikkeling?




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2008, 20:23:28
Je moet de rampen van de afgelopen jaren eens achter elkaar zetten...... haast elke 3-5 jaar gebeurt er 'iets' groots.... :-X Ik zou maar oppassen......... ::) ::)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_rampen

1960-1969

    * 1962
          o 8 januari - Treinramp Harmelen, 93 doden
    * 1965
          o 15 juni - Scheepsbrand Ronastar, Rotterdam-Botlek, 16 doden
    * 1967
          o 25 juni - Tornado Chaam/Tricht, 7 doden.
    * 1968
          o 20 januari - Explosie olietank Shell Pernis, 2 doden
          o 12 december - Explosie olietanker Diana, Amsterdam, 13 doden

[bewerk] 1970-1979

    * 1970
          o 24 oktober - Brand in psychiatrische inrichting Groot Bronswijk, Wagenborgen, 12 doden
    * 1971
          o 2 februari - Brand in verpleeginrichting Mariënkamp, Rolde, 13 doden
          o 10 augustus - Explosie Marbon, Amsterdam, 9 doden
          o 28 september - Brand Hotel het Silveren Seepaerd, Eindhoven, 11 doden
    * 1972
          o 25 augustus - Verkeersramp, Prinsenbeek, 13 doden
    * 1975
          o 7 november - Explosie DSM, Geleen, 14 doden
    * 1976
          o 4 mei - Treinramp Schiedam, 24 doden
          o 27 oktober - Treinramp Goes, 7 doden
    * 1977
          o 9 mei - Brand Hotel Polen, Amsterdam, 33 doden

[bewerk] 1980-1989

    * 1980
          o 2 januari - Woningbrand Oleanderstraat, Rotterdam, 11 doden
          o 25 juli - Treinramp Winsum, 9 doden
    * 1981
          o 6 oktober - Vliegtuigongeval Moerdijk, 17 doden
    * 1983
          o 16 december - Brand gok- en sekscentrum Casa Rosso, Amsterdam, 13 doden

[bewerk] 1990-1999

    * 1990
          o 6 november - Verkeersramp, Breda, 10 doden
    * 1991
          o 14 februari - Vuurwerkramp bij MS Vuurwerk, Culemborg, 2 doden
    * 1992
          o 8 juli - Explosie kunstharsfabriek Cindu, Uithoorn, 3 doden
          o 16 september - Brand in sociaal pension De Vogel, Den Haag, 11 doden
          o 4 oktober - Bijlmerramp, Amsterdam, 43 doden
    * 1995
          o 30 januari - Watersnood rivierendelta, 1 dode
    * 1996
          o 15 juli - Herculesramp, Eindhoven, 34 doden
          o 25 september - Dakotaramp, Waddenzee bij Den Helder, 32 doden
    * 1999
          o 28 februari - Legionellabesmetting Westfriese Flora, Bovenkarspel, 32 doden

[bewerk] 2000-heden

    * 2000
          o 13 mei - Explosie vuurwerkopslagplaats S.E. Fireworks, Enschede, 23 doden
    * 2001
          o 1 januari - cafébrand Volendam tijdens oud en nieuw, 14 doden en 180 gewonden
    * 2005
          o 27 oktober - Brand in cellencomplex, Schiphol, 11 doden
          o 25 november - Langdurige stroomstoring in Haaksbergen als gevolg van enorme sneeuwval. Geen doden, maar valt wel binnen de definitie van een ramp.
    * 2007
          o 18 januari - Een storm met windkracht 11 trekt over Nederland, 7 doden.
          o 12 december - Een stroomstoring treft de Bommelerwaard nadat een helicopter tegen een hoogspanningskabel aanvliegt, meer dan 50.000 huishoudens zitten ruim twee dagen zonder elektriciteit.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2008, 20:34:00
Een storm (of het moet al windkracht 12 of orkaan zijn) is geen ramp. In het verleden zijn er stormen geweest die meer slachtoffers hebben gemaakt. En die staan niet in de lijst. Zo ontstaat een onvolledig beeld.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2008, 20:41:33
Dit soort lijstjes zijn altijd onbetrouwbaar, omdat over het incident/ramp dat het laatst gebeurd is meer informatie beschikbaar is
Die storm van vorig jaar was echt niet bijzonder maar is zwaar overdreven door alle media aandacht en wordt dan al gauw als ramp gezien.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2008, 21:26:46
Dit soort lijstjes zijn altijd onbetrouwbaar, omdat over het incident/ramp dat het laatst gebeurd is meer informatie beschikbaar is
Die storm van vorig jaar was echt niet bijzonder maar is zwaar overdreven door alle media aandacht en wordt dan al gauw als ramp gezien.

Als jij het allemaal beter weet.... zoek het dan zelf uit...  ;) ::)

Volgens de Wet Rampen en Zware Ongevallen is een ramp
Een gebeurtenis waardoor een ernstige verstoring van de openbare veiligheid is ontstaan, waarbij het leven en de gezondheid van vele personen, het milieu of grote materiële belangen in ernstige mate worden bedreigd of zijn geschaad en waarbij een gecoördineerde inzet van diensten en organisatie van verschillende disciplines is vereist om de dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken.



Succes verder met dit topic!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 6 augustus 2008, 22:06:06
:-X ;D


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 6 augustus 2008, 22:59:03
Alles valt of staat inderdaad met wat je onder een ramp verstaat, en die discussie over het begrip ramp is al eerder gevoerd, oa. hier, als reactie op een artikel van Veiligheidsdeskundige Rob de Wijk over de rampenbestrijding in Nederland:

Ik vraag me toch af waarop dit gebaseerd is?  een nogal willekeurige opsomming, waarbij een aantal grote ongevallen/rampen juist ontbreken.
De Watersnoodramp lijkt me duidelijk, maar al die andere, wat is de grens tussen grootschalig ongeval en ramp?
Waarom wordt bijvoorbeeld de treinramp van 1962 in Harmelen niet genoemd, met 93 doden en 94 gewonden?

Waarom de Bijlmer met 88 slachtoffers (43 doden/45 gewonden) wel, en waarom zou Volendam met 291 slachtoffers (14 doden en 277 vaak ernstig gewonden) niet als ramp in de boeken mogen staan ?  :(

Wanneer is iets dan een ramp?
Hieronder een opsomming van alle grootschalige ongevallen in Nederland in vredestijd, voor de lengte beperkt tot 10 of meer dodelijke slachtoffers, welke hiervan zijn een ramp geweest, en op basis waarvan....  ???

en als deze eerste opmerking blijkbaar al zo subjectief is, wat moet ik dan van de rest van de opmerkingen in dit bericht denken?

bron: Nationaal Brandweer Documentatie Centrum

OVERZICHT GROOTSCHALIGE ONGEVALLEN IN NEDERLAND
Datum Plaats Gebeurtenis doden/gewonden
21-02-1907 Hoek v Holland Passagiersschip zinkt 127/11+
24-01-1915 Doggersbank Kruiser zinkt 870/?
13-01-1916 Marken Stormvloed en overstroming 15/?
21-05-1917 ZO Drenthe Veenbranden 15/?
13-09-1918 Weesp Treinontsporing 41/42
23-10-1921 Delfzijl Loodsvaartuig vergaat bij storm 10/-
10-03-1922 Genemuiden Veerboot 11/?
03-09-1923 Borkum Duits schip vergaat 41/1
19-07-1924 Schelde Scheepsramp 11/?
18-07-1924 Arnemuiden Storm en ontij 15/7+
09-04-1925 Wielingen Aanvaring schepen 10/geen
17-07-1928 Mijn Hendrik Mijnongeval 13/6
19-01-1929 Rockanje Ongeluk met reddingsboot 37/?
10-09-1929 Rotterdam Brand op schip 10/?
31-10-1936 Schiedam Explosie op schip 9 (17)/19 (11)
08-10-1946 Apeldoorn Vliegtuig stort op gymzaal 24/7?
14-11-1946 Schiphol Vliegtuig crasht 26/geen
17-01-1947 Muiden Explosie kruitfabriek 16/?
12-02-1950 Den Helder Stoomschip vergaat 11/18 (?)
01-02-1953 Zeeland Overstroming 1835/?
23-08-1954 IJmuiden Vliegtuig crasht in zee 21/geen
29-09-1954 Valkenburg Belgische autobus rijdt in huis 19/13
08-01-1962 Harmelen Treinongeval 93/94
15-06-1965 Rotterdam Explosie op schip 16/26
25-06-1967 Chaam, Tricht Windhoos 11/tientallen
12-07-1968 Schiedam Explosie op schip 28/?
12-12-1968 Amsterdam Explosie op tanker 14/1
24-10-1970 Wagenborg Brand psychiatrische inrichting 12/17
02-02-1971 Rolde Brand in verpleeghuis 13/geen
29-09-1971 Eindhoven Brand in een hotel (Silv. Seepaerd) 11/19
25-08-1972 Prinsenbeek Kettingbotsing 13/30
07-11-1975 Beek Explosie + brand DSM 14/103
04-05-1976 Schiedam Treinbotsing 25/tientallen
09-05-1977 Amsterdam Hotelbrand (Polen) 33/47
03-01-1980 Rotterdam Brand in woning 11/geen
16-10-1981 Moerdijk Vliegtuigcrash 21/geen
16-12-1983 Amsterdam Brand in sexclub (Casa Rosso) 13/16
04-10-1992 Amsterdam Vliegtuig crasht in flat 43/45
15-07-1996 Eindhoven Vliegtuigcrash 34/7
25-09-1996 Waddenzee Vliegtuigcrash 32/geen
13-05-2000 Enschede Ontploffing en brand woonwijk 21/945
01-01-2001 Volendam Brand in café 14/277
27-10-2005 Schiphol Brand in asielzoekerscentrum 11/15

De meest gehanteerde definitie van een ramp is een gebeurtenis waardoor een ernstige verstoring van de openbare veiligheid is ontstaan, waarbij het leven en de gezondheid van vele personen of grote materiële belangen in ernstige mate worden bedreigd of zijn geschaad, en waarbij een gecoördineerde inzet van diensten en organisaties van verschillende disciplines is vereist om de dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken.

Hoe groot moet een incident nu zijn om als 'ramp' te worden gekwalificeerd? Hierover zijn de meningen verdeeld, maar ik meen dat eerst bij GRIP4 sprake is van een ramp. Dit betekent dat alleen de Watersnoodramp in 1953 en in mindere mate het vliegtuigongeluk in de Amsterdamse Bijlmer en de vuurwerkexplosie in Enschede tot na-oorlogse rampen kunnen worden gerekend.

Wellicht dat de volgende animatie daar meer uitsluitsel over kan geven:
http://www.minbzk.nl/contents/pages/3383/opschaling1.swf   ;)
Samen sterk in de hulpverlening!


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #7 Gepost op: 6 augustus 2008, 23:39:14
Deze discussie gaat over de vraag of Nederland veiliger is geworden en eigenlijk niet over de definitie van het begrip ramp.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #8 Gepost op: 6 augustus 2008, 23:49:09
Wat vind je eigenlijk zelf?

En wat doe je er zelf aan?


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #9 Gepost op: 7 augustus 2008, 00:14:07
Ik denk dat het risico per object door wet- en regelgeving en door veiligheidsbesef gemiddeld is afgenomen, maar het aantal objecten wel flink is toegenomen. Overigens geeft die wet- en regelgeving ook wel eens ten onrechte een gevoel van veiligheid, als er onvoldoende toezicht op naleving is.
CN NRK