Vraag over kogelwerendvest

Auteur Topic: Vraag over kogelwerendvest  (gelezen 6132 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Gepost op: 7 augustus 2008, 14:46:22
Hey,

Ik ga over 2 jaar bij de politie, als het goed is alleen had ik nog een paar vragen.
Ik woon zelf in Amsterdam, midden in de Bijlmer. En daar gebeurt nogal het een en ander.
Laatst was er een melding bij mijn buurman;

Melding: Groot feest in een woning in m'n flat ( rond 12en ), ongeveer 20-40 mensen, en de deur ging niet open voor de agenten.
Daarop besloten ze de deur te rammen, en hebben m'n buurman meegenomen.
Agenten in burger droegen hun vesten, maar hun collega's in uniform niet.
( 2 agenten in burger, en 6-8 agenten in uniform )

Nu vroeg ik mij af; Is het je eigen keuze om een vest te dragen ? Of moet er echt iets gebeuren voordat je er een aan doet ?
Zou ik bijvoorbeeld als ik agent ben een onder mijn uniform mogen dragen ?
Of komt het mischien doordat er 2-3 invallen zijn geweest in korte tijd alleen al in mijn flat ?

mvg,
Chris




Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2008, 14:52:48
Heb ff je titel aangepast ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2008, 14:55:00
Dat is (nog) per regio verschillend, hoe het precies in Amsterdam geregeld is weet ik niet.

In andere regio´s is het bijvoorbeeld zo dat elke collega een kogelwerend vest aangemeten krijgt en dat je verplicht bent om deze tijdens noodhulp en horecadiensten te dragen. Normaliter is het zo, dat elke agent die op straat loopt een vest aan heeft.
In andere korpsen is het buiten de noodhulp en horecadiensten zo dat de diender ''vrij'' is om te kiezen.

Er zijn twee soorten vesten, de gene die je onder het overhemd draagt (de ''standaard'') en de gene die over je overhemd heen gaat (''de zware''). De standaard is wit en (redelijk) lichtgewicht en de zware is zwart en zwaar en voorzien van de tekst POLITIE op de voor en achterzijde. De zware word in specifieke (vuurwapen) situatie's gedragen en de witte dus (bijna) altijd.

De zware vesten liggen meestal in (bijna) elke politieauto.





Lees ook:

http://www.arrestatieteam.nl/arrestatieteam/uitrusting/kogelwerende_vesten.php
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2008, 15:08:32
Heb ff je titel aangepast ;)
Ik zat al te twijfelen wat het nou precies was haha, bedankt :)


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2008, 15:13:20
Ik zat al te twijfelen wat het nou precies was haha, bedankt :)

Ow oke. Ja alles wordt me nu duidelijk. Bij de 2e inval droegen agenten het hele familiepakket.
Ging om een woning met sneeuw in de zomer... :D

mvg,
Chris


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2008, 15:31:04
Even als aanvulling op de vrij volledige tekst van Jerommeke. In Utrecht is het ook zo geregeld dat het vest verplicht is tijdens evenementen en als de korpschef het beveelt. Bij dat laatste kun je denken aan de ongeregeldheden in Ondiep.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2008, 15:39:24
Correct me if I'm wrong, maar ik dacht altijd dat de witte die onder de uniform gaat alleen bestand was tegen 9mm ? ( small arms fire )
En wat kan de zwarte vest met POLITIE aan ?
Want op sommige reportages zag ik dat agenten gewond raakte omdat hun vesten niks voorstelde.
Een voorbeeld; Bankoverval North Hollywood, 2 verdachten met AK-47 & armor pierced bullets.
Alhoewel, best logisch met dat soort munitie.

mvg,
Chris


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2008, 18:16:34
Dat is (nog) per regio verschillend, hoe het precies in Amsterdam geregeld is weet ik niet.



Dan weet ik dan wel weer. Ik denk dat 95 procent van de collega's altijd zijn vest draagt. Dit word gedragen onder het overhemd. Bij de recherche trekken ze vaak het vest aan als ze naar buiten gaan. Dus over hun burgerkleding aan. Somige collega's dragen het vest niet continu maar hebben hem meestal wel bij zich als ze op de auto zitten.

Het zwarte vest mag niet gedragen worden in combinatie met het witte vest.

gr
Mike
RPAA


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #8 Gepost op: 7 augustus 2008, 18:22:48
Het zwarte vest mag niet gedragen worden in combinatie met het witte vest.

Hoezo niet ??????????????
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 7 augustus 2008, 18:26:11
Het is me wel uitgelegd op IBT, maar helemaal precies weet ik het niet meer. Het heeft iets te maken met het feit dat het witte vest de kogel abobeert en het zwarte vest(ook wel tactische vest) een kogel af kaatst. Door beiden andere werkingen van de twee vesten kan het gevaarlijk zijn heb ik begrepen. Als ik binnen kort weer IBT heb zal ik het nog eens na vragen.

gr
Mike