Vraag over kogelwerendvest

Auteur Topic: Vraag over kogelwerendvest  (gelezen 6134 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 7 augustus 2008, 18:36:41
Het is me wel uitgelegd op IBT, maar helemaal precies weet ik het niet meer. Het heeft iets te maken met het feit dat het witte vest de kogel abobeert en het zwarte vest(ook wel tactische vest) een kogel af kaatst. Door beiden andere werkingen van de twee vesten kan het gevaarlijk zijn heb ik begrepen. Als ik binnen kort weer IBT heb zal ik het nog eens na vragen.

gr
Mike

Dus op straat zijn omkledende agenten (/agentes....) te zien...  ;D ;D


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #11 Gepost op: 7 augustus 2008, 18:58:44
Het witte vest word gedragen onder het overhemd, zie je het al gebeuren op straat omkledende agenten (/agentes....)
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 7 augustus 2008, 21:38:21
In de tijd van de ouderwetse scanner werd het ook altijd gezegd bij bijvoorbeeld een overvalalarm, dat ze de vesten niet over elkaar aan mochten trekken. In andere regio's doen ze het wel ...... Ik zal er ook eens achteraan gaan  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #13 Gepost op: 7 augustus 2008, 22:02:54
Ik ben heel benieuwd, volgens mij is de witte een level II of IIIA en de zwarte een level IV
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #14 Gepost op: 8 augustus 2008, 00:14:08
Dus op straat zijn omkledende agenten (/agentes....) te zien...  ;D ;D

Ja haha, midden op straat zaten ze het uit te trekken naast hun auto ( agent en agente ) .
Moet ik wel zeggen: de witte vest was over hun "burgerkleding" en niet onder hun kleding.
-off-topic- die agente was...zoals Borat zei werry nice  ^-^ -off-topic-


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #15 Gepost op: 8 augustus 2008, 01:05:28


Het zwarte vest mag niet gedragen worden in combinatie met het witte vest.

gr
Mike
RPAA

Ik ben ook erg benieuwd naar de reden. Hier in Hollands-Midden worden bij sommige melldingen ook beide vesten gewoon gedragen. Is geen doen om je op straat om te gaan staan kleden. Al moet ik zeggen dat het ook geen doen is om beide vesten te dragen. Je draagt dan een t-shirt, vest, blouse en nog een vest. Normaal autorijden zit er niet meer in dan! Vreselijk is het. Ik heb eigenlijk nooit nagedacht over de effecten van twee vesten over elkaar aan dragen. Zal het hier ook eens gaan navragen intern.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #16 Gepost op: 8 augustus 2008, 08:18:02
Het is ook niet de bedoeling om met het zwarte vest hele stukken te gaan rijden.
Deze trek je dan ook pas aan als je vlak in de buurt bent "zeg 1 blok verwijderd" dus ff stoppen en aantrekken en dan naar PD rijden.
Want rijden met dat ding is normaal autorijden bijna niet meer mogelijk.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 9 augustus 2008, 18:54:24
Het is me wel uitgelegd op IBT, maar helemaal precies weet ik het niet meer. Het heeft iets te maken met het feit dat het witte vest de kogel abobeert en het zwarte vest(ook wel tactische vest) een kogel af kaatst. Door beiden andere werkingen van de twee vesten kan het gevaarlijk zijn heb ik begrepen. Als ik binnen kort weer IBT heb zal ik het nog eens na vragen.

gr
Mike

Denk dat Henk-Jan(die lange) of Bram K je dat wel kan uitleggen ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 27 augustus 2008, 18:17:21
Er zijn afspraken gemaakt over het dragen van het huidige veiligheidsvest.




Sinds de invoering van het veiligheidsvest heeft de ACP meerdere klachten ontvangen over het veiligheidsvest. Mede op aandringen van de ACP is er een onderzoek uitgevoerd naar onder andere het draagcomfort van het vest. Uit dit onderzoek is gebleken dat er problemen zijn met onder andere temperatuur- vocht- en luchtregulatie. Ook de bewegingsvrijheid is een punt van aandacht.

Het huidige contract voor het veiligheidsvest loop tot 1 januari 2011. In de tussentijd wordt er nader onderzoek gedaan om de aanbevelingen van het onderzoek te verwerken in een eventueel nieuw functioneel kader. Tot die tijd zal het huidige vest functioneren. Omdat het constant dragen van het huidige vest ertoe kan leiden dat er voor de collega fysiek-onveilige situaties ontstaan, heeft de ACP er bij de minister op aangedrongen om over te gaan tot situationeel dragen. De minister is het op dit punt met ons eens. Er geldt nu dus geen algemene draagplicht van het vest. Per situatie moet bepaald worden of het noodzakelijk is om het vest te dragen.

Risicoanalyse
Er dient een goede risicoanalyse gemaakt te worden voor wat betreft het wel of niet dragen van het veiligheidsvest. Deze afweging moet door de korpsleiding in overleg met de ondernemingsraad gemaakt worden. Als wordt besloten dat het vest gedragen moet worden, zullen er goede maatregelen genomen moeten worden om te voorkomen dat collega’s fysiek hinder gaan ondervinden. Denk hierbij aan de mogelijkheid om voldoende water te drinken, het niet te lang dienst doen met het vest en de aanwezigheid van airconditioning in de auto.

Rechtspositie
In zijn algemeenheid zal het advies gelden het vest zoveel als mogelijk te dragen. Kom je in de problemen doordat je het vest niet aan had, dan is het enkele feit dat je geen gehoor gaf aan het geldende draagadvies nog geen reden voor eigen schuld of onvoorzichtigheid. Per situatie moet altijd een zelfstandige beoordeling van de schuld of onvoorzichtigheid worden gemaakt.

Overleg met ondernemingsraad
Bovenstaande afspraken zijn momenteel op landelijk niveau gemaakt. De korpsleiding ontvangt binnenkort een brief over het veiligheidsvest. Samen met de ondernemingsraad moeten er dan afspraken gemaakt worden over de situaties waarin de vesten wel of niet gedragen moeten worden.
De ACP neemt contact op met haar OR-leden om hen te informeren over de te ondernemen stappen.


bron: www.acp.nl
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #19 Gepost op: 28 augustus 2008, 19:34:39
Komt er volgens mij nog steeds op neer dat je op het moment dat je Noodhulp draait je vest aan moet hebben.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-