Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen

Auteur Topic: Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen  (gelezen 50086 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

• Gast
Reactie #100 Gepost op: 28 mei 2016, 11:14:39
Ik zou die 2 uurtjes clusteren tot bijvoorbeeld 1 trainingsdag in de maand.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #101 Gepost op: 28 mei 2016, 11:29:01
Citaat van: René van der Helm link=msg=1426254 date=1464426879

Er zou dan bijvoorbeld iets heel anders geoefend kunnen worden dan een avond per week.
Maar wat zie jij als voordelen ?

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #102 Gepost op: 28 mei 2016, 11:42:29
Het bespaart tijd en is makkelijker te plannen.

Ik denk dat het voor veel mensen veel makkelijker is om 12 zaterdagen per jaar vrij te houden dan iedere woensdagavond van 19:00 tot 21:00

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #103 Gepost op: 28 mei 2016, 11:57:24
Bij een dag in de maand kan er daadwerkelijk en realistisch worden geoefend nmm een groot voordeel zeker als het de binnenaanvallen betreft.
Een voordeel van eens per week is zeker het sociale karakter en het uitwisselen van ervaringen etc.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #104 Gepost op: 28 mei 2016, 12:07:47
Dat laatste kan natuurlijk ook prima in de kroeg :)

Assie

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #105 Gepost op: 28 mei 2016, 12:46:31
Eigenlijk vindt ik deze hele discussie zo jammer. Ik ben vrijwilliger, werk in de zorg en met single mama. Gemiddeld heb ik 130 uitrukken per jaar....reken maar uit...dit is buiten werktijd daar mijn werkgever totaal niet meewerkt. Als ik niet kan, dan kan ik niet! Daar is een mooie app voor uitgevonden. Bij te weinig mensen gaan de ts en de hv uit dienst en komen de buren...... Wij hebben een groot korps, echter er moet bezuinigt worden.  Men wordt gedemotiveert. Om de week oefenen vindt men niet goed. Voor realistisch oefenen moet (!) ik 2 vakantie dagen opnemen voor 1 zaterdag.... :-\ een half weekend vrij kan niet in de zorg. Er worden twee voertuigen bij ons weggehaald en er moeten mensen uit, de gemeente blijft wel hetzelfde betalen aan de regio......Weet je en toch blijf ik het leuk vinden, ik doe mn uiterste best....Ik ben trots dat ik dit mag doen!

oma

• Senior gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 28 mei 2016, 13:41:22
Citaat van: René van der Helm link=msg=1426254 date=1464426879

Ik vind gemiddeld 2 uurtjes per week oefenen ook veel te weinig voor brandweerpersoneel in de uitrukdienst. De ambulancebroeders die bij ons deel uitmaken van Hazardous Area Response Team oefenen gemiddeld 15 uur per week met adembescherming, chemie- en gaspak, decontaminatie, rope rescue, urban search and rescue, oppervlakte redding op zee, stand-by staan bij grote(re) branden, bevrijding slachtoffers uit o.a. autowrakken, etc. Het zijn maar een paar vaardigheden uit de brandweeropleiding die volgens onze inzichten alleen op peil kunnen blijven als men het regelmatig kan oefenen.

De ambulancebroeders oefenen vaak in combinatie met de brandweer. Ik neem aan dat de brandweerlieden bij ons ook minimaal de 15 uur oefening per week halen.

Vaardigheden op peil houden is bij ons de enige manier om kwaliteit te kunnen garanderen.

helm

• Gast
Reactie #107 Gepost op: 28 mei 2016, 13:59:23

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 28 mei 2016, 19:49:24
Verdrietig om te lezen maar herken het wel. Zelf ervaar ik dit meer en meer maar hoor ook steeds meer collega's. De brandweer neemt en neemt maar en er komt niet meer voor terug dan voorheen. Hier ook voertuigen die weggaan en dus veel onvrede (verdriet/teleurstelling) en demotivering.

Citaat van: Assie link=msg=1426268 date=1464432391
Eigenlijk vindt ik deze hele discussie zo jammer. Ik ben vrijwilliger, werk in de zorg en met single mama. Gemiddeld heb ik 130 uitrukken per jaar....reken maar uit...dit is buiten werktijd daar mijn werkgever totaal niet meewerkt. Als ik niet kan, dan kan ik niet! Daar is een mooie app voor uitgevonden. Bij te weinig mensen gaan de ts en de hv uit dienst en komen de buren...... Wij hebben een groot korps, echter er moet bezuinigt worden.  Men wordt gedemotiveert. Om de week oefenen vindt men niet goed. Voor realistisch oefenen moet (!) ik 2 vakantie dagen opnemen voor 1 zaterdag.... :-\ een half weekend vrij kan niet in de zorg. Er worden twee voertuigen bij ons weggehaald en er moeten mensen uit, de gemeente blijft wel hetzelfde betalen aan de regio......Weet je en toch blijf ik het leuk vinden, ik doe mn uiterste best....Ik ben trots dat ik dit mag doen!

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Reactie #109 Gepost op: 29 mei 2016, 20:16:00
Offtopic reacties die niet verder gaan dan managers zijn stom en dom doen deze discussie niet goed en worden daarom verwijderd.

Het management heeft vast een heel belangrijke rol in deze kwestie, en wanneer die goed beargumenteerd wordt uitgelicht dan is dat prima in de discussie. Maar dan moet er dus beargumenteerd worden en niet met modder gegooid.

ir. Auditor