Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen

Auteur Topic: Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen  (gelezen 49417 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KCLDP

  • SEH & Recovery verpleegkundige ~ Hoofdbrandwacht & Chauffeur Licht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 603
Reactie #110 Gepost op: 30 mei 2016, 11:12:41
p2kflex
09:49:54 30-05-16GROUP-1P 1 BR GEBOUW (SCHOORSTEEN) Heidseweg Heide 231489 231431 231451
1001481BRW Limburg-Noord (Venray) (Dienstwisselcode)
1001893BRW Limburg-Noord (Venray) (Blusploeg 3)
1001902BRW Limburg-Noord (Venray) (Bevelvoerders)
1001905BRW Limburg-Noord (Venray) (Bemanning SIV)
1001989BRW Limburg-Noord (Venray) (Kazernetechniek)
p2kflex
09:55:26 30-05-16GROUP-1P 1 BR GEBOUW (SCHOORSTEEN) Heidseweg 49 Heide
1001481BRW Limburg-Noord (Venray) (Dienstwisselcode)
1001893BRW Limburg-Noord (Venray) (Blusploeg 3)
1001902BRW Limburg-Noord (Venray) (Bevelvoerders)
1001989BRW Limburg-Noord (Venray) (Kazernetechniek)
p2kflex
10:04:37 30-05-16GROUP-1P 1 BR GEBOUW (SCHOORSTEEN) (OPS BR: MIDDEL) Heidseweg 49 Heide 231432
MB1001786BRW Limburg-Noord (OvD Venray)
MB1001781BRW Limburg-Noord (OvD-C Noord)
MB1001481BRW Limburg-Noord (Venray) (Dienstwisselcode)
MB1001891BRW Limburg-Noord (Venray) (Blusploeg 1)
MB1001892BRW Limburg-Noord (Venray) (Blusploeg 2)
MB1001893BRW Limburg-Noord (Venray) (Blusploeg 3)
MB1001894BRW Limburg-Noord (Venray) (Blusploeg 4)
MB1001989BRW Limburg-Noord (Venray) (Kazernetechniek)
MB1001498BRW Limburg-Noord (Monitorcode)


Zomaar een voorbeeld. Zie de laatste tijd regelmatig heralarmeringen voorbijkomen.
Het valt op dat dit bij post Venray vaak gebeurd. Toch blijft men per blusploeg ( 1e alarmering ) alarmeren.
Als dit vaker voorkomt in een korte tijd dan maak je toch standaard korpsalarm i.p.v. een blusploeg?
Weer een mooi voorbeeld van wachten tot het een keer fout gaat en de brandweer de boosdoener is...
Veiligheidsregio Hollands-Midden Vrijwilliger kazerne Leiden Noord


FFrank

  • techneut / brandweerman /
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #111 Gepost op: 30 mei 2016, 21:26:17
Om het maar even neutraal te houden zal ik nog geen details geven, maar bij ons in de gemeente hebben we jaren een vast-piketrooster gehad. Sinds een week of drie is dit afgeschaft. Het voorstel vanuit de VR was om het in januari 2017 te doen en de tussenliggende periode een soort afbouwregeling te hanteren. En voornamelijk in de vakantie en feestdagen wel een piketrooster te hanteren.

Er werden kortweg twee redenen opgegeven waarom er van het 'harde' piket moest worden afgestapt; in de gehele regio één beleid (wij waren de laatste met een hard piket) en het financiele aspect (we waren te duur).

Uiteraard heeft dit geleid tot weerstand. In de eerste plaats omdat wij vonden dat de uitruk hierdoor niet meer gegarandeerd is en dus de burger hier de dupe van wordt. Daarnaast geeft het voor een aantal vrijwilligers een demotivatie, omdat zij in veel gevallen de auto zullen missen. Financieel zal het voor een aantal lieden ook een aderlating zijn omdat zij vele uren op het rooster vulden met de daarbijkomende uitrukken.

Na een beraad is er besloten om het piket per direct te laten vervallen

Nu 2 weken later is de TS supersnel uitgerukt. Ongeveer 8 uitrukken van gemiddeld niet langzamer dan 2,5 minuut. Enorme winst voor de burger, zou je zeggen. Echter aan de andere kant komen er maar ongeveer 9 á 10 man opdagen en de laatste keer zelfs MAAR 7. Het is nu nog geen vakantie, kermis, feestdag, vaderdag of weet ik veel wat. Maar dat de TS  er in de komende maanden een paar keer niet uit gaat is bijna een zekerheid. Er is nog geen goed vangnet (pre-com-pagers) om snel te kunnen zien of de auto vol komt. Dit betekend dat er eerst geheralarmeerd word en daarna word pas een andere TS gealarmeerd. Kostbare minuten in mijn optiek.

Wij wijgeren om systemen als brandweerrooster te gaan gebruiken of om onderling afspraken te maken. Omdat dit in onze optiek een verkapt piket is en we daar niet in vergoed worden. Daar wilde zij immers vanaf. De VR had veel beter moeten nadenken over de mogelijke gevolgen van het afschaffen en daarmee demotiveren van de vrijwilligers. Nu zal de burger zn vingers gekruist moeten houden tot er wel met pre-coms gewerkt gaat worden en er snel een (vervangende)TS de weg op kan, maar dat gaat nog wel even duren.

Mochten we wel op voldoende sterkte komen dat er 'altijd' genoeg mensen opkomen dan is het maar de vraag of dat goedkoper (bij gemiddeld 4 tot 5 uitrukken in een week) is dan 7 man in piket. Welke winst of verlies heb je dan?

fijne avond

Frank
If everything seems under control, your just not going fast enough


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #112 Gepost op: 1 juni 2016, 12:28:01
Citaat van: oma link=msg=1426171 date=1464352949
Ik lees met verbazing over gemeenteraden waar een stel imbecielen zit te ouwehoeren over vrijwilligers van de brandweer die te duur zijn. Ik denk dan hoe kan een vent of meid die je alleen hoeft te betalen op moment als er daadwerkelijk iets in brand staat al te duur zijn?

Goed punt.  Wat "op de werkvloer" vaak wordt vergeten bij het gezeur over de top is dat, hoewel er inderdaad vaak sprake is van een top die ver van de werkvloer  af staat, de top ook maar moet roeien met de riemen die ze krijgen van "de opdrachtgever" en dat zijn de bestuurders, gemandateerd EN gecontroleerd en bijgestuurd door de gemeenteraden. En juist die laatsten zijn in de pers vaak bezorgd over de brandweerzorg die ze even van te voren net zo makkelijk hebben  gekort. "Wij staan achter de brandweermensen in het veld, de regio doet alles verkeerd", maar ondertussen.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #113 Gepost op: 1 juni 2016, 13:00:36
Citaat van: PBees link=msg=1427114 date=1464776881
Goed punt.  Wat "op de werkvloer" vaak wordt vergeten bij het gezeur over de top is dat, hoewel er inderdaad vaak sprake is van een top die ver van de werkvloer  af staat, de top ook maar moet roeien met de riemen die ze krijgen van "de opdrachtgever" en dat zijn de bestuurders, gemandateerd EN gecontroleerd en bijgestuurd door de gemeenteraden. En juist die laatsten zijn in de pers vaak bezorgd over de brandweerzorg die ze even van te voren net zo makkelijk hebben  gekort. "Wij staan achter de brandweermensen in het veld, de regio doet alles verkeerd", maar ondertussen.

Mee eens. Als er uit de gemeentelijke potten minder aan de VR wordt gegeven kan het VR MT niet zoveel besteden. Maar hebben ze dat al eens klip en klaar uitgesproken aan het DB? Kort weergegeven Bijvoorbeeld: "Als u de VR kort met 5 % dit jaar en 10 % volgend jaar melden wij u dat we met ingang van ..... die en die posten moeten sluiten, die en die redvoertuigen buiten dienst zetten en er geen grootschalige oefeningen meer worden opgezet? Wij willen daar als MT geen verantwoording meer voor nemen. Bij grote incidenten in deze regio zullen wij de pers op kritische vragen ook duidelijk aangeven waarom we dit incident niet aan konden pakken zoals we wilden."  Of durven ze dat niet, bang om het pluche en de dienstauto te moeten inleveren? Daar zit ook veel pijn bij de repressieve medewerkers, dat de MT leden mooi praten richting werkvloer maar bij de vergaderingen met meel in de mond spreken.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #114 Gepost op: 1 juni 2016, 13:04:16
Wta je vooral ziet is dat er met name overdag problemen zijn met opkomst. Een van de redenen is dat men niet vaak meer in dezelfde plaats woont als werkt. Als brandweer kun je hier flexibel mee omgaan (en je ziet dit mondjesmaat gebeuren) zo hebben wij een aantal vrijwilligers die overdag in een ander korps mee uitrukken.
Daarnaast zie je dat er voor de vrijwilligers van alles geregeld is alleen voor de werkgevers nog niets. Als je vraagt wat zijn de voordelen van een vrijwilliger in dienst krijg je antwoorden als gratis BHV-er (cursusje a 200 p jr) en een fitte medewerker (kan een ander in sportschool ook)
Als de overheid hier nu eens landelijk iets voor verzint voor alle hulpverleningsvrijwilligers die opgeroepen kunnen worden bijv. belastingvoordeel o.i.d. wordt het misschien eens aantrekkelijk om een vrijwilliger in dienst te nemen en kun je samen met overdag uitrukken in andere plaats echt een slag maken naar mijn idee.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #115 Gepost op: 2 juni 2016, 11:36:02
Citaat van: JAB link=msg=1427117 date=1464778836
 Of durven ze dat niet, bang om het pluche en de dienstauto te moeten inleveren? Daar zit ook veel pijn bij de repressieve medewerkers, dat de MT leden mooi praten richting werkvloer maar bij de vergaderingen met meel in de mond spreken.
Volgens mij komt het beide voor bij veel regios, soms zeggen ze dat het echt niet anders kan en soms zeggen ze niks . Ik ken niet alle regios maar  bijna overal wordt wel eens een opmerking gemaakt dat "het zo niet verder kan" maar ook dat er op gepaste tijden  gewoon niets gezegd wordt, soms uit "pluche overwegingen" maar ook wel gevallend dat ook het MT er zelf moedeloos van wordt. Ik vind dat laatste overigens eigenlijk minstens zo slechte zaak, je staat verdorie voor je korps en je mensen, als je moedeloos wordt van tegenslagen moet je niet op die stoel gaan zitten. Dan liever iemand die  aan zijn/haar eigen belang werkt want zo iemand heeft toch ook grote belangen bij een goede organisatie, als je  niets weet op te bouwen of te handhaven gooi je toch je eigen ruiten in.


guest12562

  • Gast
Reactie #116 Gepost op: 2 juni 2016, 12:03:53
Dat is zeker een punt, ik zou graag zien dat de managers op hun resultaten worden afgerekend en voor hun werk gaan staan, dan kan ook beter in kaart worden gebracht waar het mis gaat. Dan zal er ook uit komen dat er meer geld naar de veiligheidsregio's moet of dat de verdeling anders moet worden om veiligheid te garanderen. Dat veiligheid niet op papier te regelen is maar dat het op straat moet kloppen.

Daarnaast houden nu ook korpsen met kunst en vliegwerk hun broek en zal het met minimale middelen net wel of niet lukken, dan zal een voertuig niet buiten dienst gaan omdat men eigenlijk het uiterste doet om deze in dienst te houden. Terwijl dit eigenlijk niet kon, hierdoor ontstaat eigenlijk een scheef beeld en geeft aan dat de situatie nog slechter is in de praktijk, maar vanwege dit soort acties komt dit niet naar voren. Eigenlijk kan het dus niet. Gevolg is als dat weer te vaak gebeurd dat men dat op een gegeven moment ook niet meer kan waarmaken, omdat er te veel verwacht wordt. Op een gegeven moment komt er echt geen water meer uit de zeem, dan is deze echt uitgewrongen.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #118 Gepost op: 3 juni 2016, 12:28:18
Weet iemand of al die personen in de lange lijst alarmeringen bij GRIP zoals adviseurs, officieren en managers van brandweer, ambulance, ghor,  bevolkingszorg, enz op zomerse dagen gratis beschikbaar zijn omdat ze een groot managershart hebben of krijgen ze een piketvergoeding om in geval van nood bij marginale brandjes of lekkende waterleidingen te komen scenariodenken?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #119 Gepost op: 3 juni 2016, 12:46:14
Citaat van: oma link=msg=1427552 date=1464949698
Weet iemand of al die personen in de lange lijst alarmeringen bij GRIP zoals adviseurs, officieren en managers van brandweer, ambulance, ghor,  bevolkingszorg, enz op zomerse dagen gratis beschikbaar zijn omdat ze een groot managershart hebben of krijgen ze een piketvergoeding om in geval van nood bij marginale brandjes of lekkende waterleidingen te komen scenariodenken?

Wat denkt u?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding