Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen

Auteur Topic: Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen  (gelezen 50096 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #140 Gepost op: 16 juni 2016, 09:27:27
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1430299 date=1466028128
Is een oplossing die in de praktijk goed werkt. Mijn team is niet in het hoofdgebouw in Haarlem gestationeerd maar in Zandvoort waar door onvoldoende beschikbare vrijwilligers overdag een beroepsploeg de uitruk verzorgt. En ja, daar rukken dus regelmatig 6 officieren met een TS uit... Bijkomend voordeel van deze constructie is dat de plannen- en beleidsmakers ook zelf in de praktijk meedraaien.

Beter dan dit kan het niet O0
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Brandslanghaspelhouder

• manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
Reactie #141 Gepost op: 16 juni 2016, 11:11:51
Citaat van: HJ94 link=msg=1429961 date=1465917948
Laatst ben ik aanwezig geweest bij een sessie van Jaap Koen Bijma van Doarpswurk over waarom verenigingen in Nederland minder vrijwilligers kunnen krijgen. Het zit hem in de mens uit de verschillende tijden. In de jaren '70 waren mensen coöperatief en bereid om hun mouwen uit te steken. Tegenwoordig is dat anders met de huidige generatie. Zij willen best helpen, maar dan een klus en niet een lange 'vage' periode. Een toelichting staat in het citaat.

Meer informatie op de bronsite, met een schema. Het klinkt allemaal wat vaag, maar naar mijn idee klopt het.

Het duiden van complete generatie's en de (volgens hun) verschillen hiertussen op kortere termijn krijg ik altijd een beetje de kriebels van.

In mijn beleving weet gewoon bijna niemand af van het bestaan van de vrijwillige brandweer.

Djseb

• Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
Reactie #142 Gepost op: 16 juni 2016, 11:38:19
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1430364 date=1466068311
Het duiden van complete generatie's en de (volgens hun) verschillen hiertussen op kortere termijn krijg ik altijd een beetje de kriebels van.

In mijn beleving weet gewoon bijna niemand af van het bestaan van de vrijwillige brandweer.

Zijn wij Nederlandse burgers zo kortzichtig...  :-X Ik dacht dat het bestaan van de vrijwillige brandweer (met een klein idee van hoe het werkt) wel een beetje tot de algemene kennis hoorde... Of gaat de burger tegenwoordig echt niet verder meer dan: Brandweer = grote rode wagen (kleuter niveau)

guest12562

• Gast
Reactie #143 Gepost op: 16 juni 2016, 13:07:39
Ja de brandweer kaart aan de kazerne en wacht de hele dag op brand  :-\

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #144 Gepost op: 16 juni 2016, 17:16:02
Als het goed is kunnen wij dit jaar 4 nieuwe mensen naar de opleiding sturen, dus dat is best mooi te noemen. Ik vraag me alleen af of de aanstellingseisen niet een beetje zwaar zijn geworden. Nu krijgt een nieuw lid een psychische keuring, aanstellingskeuring enz enz. Vroeger moest je een straal vast kunnen houden, een passie voor de brandweer hebben. En een beetje veel tijd willen spenderen aan de brandweer. Dat was 18 jaar geleden, en zie het is met mij ook goed gekomen zonder psychologisch onderzoek. ::)

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #145 Gepost op: 16 juni 2016, 18:18:27
Een jaar of dertig geleden wist men nog niet welke eisen er moesten worden gesteld aan brandweerlieden.
Men wist in die tijd redelijk wat over de eisen  mbt de selectie van oorlogsvoering (vanwege recrutering en selectie in de tweede werldoorlog) en bijv over mensen achter een draaibank,dan brandweerlieden etc.
Ik heb daar uitvoerig onderzoek naar gedaan omdat bij brandweerlieden  de grens tussen gedisciplineerd optreden in een groep onder leiding en zelfstandig in stress situaties werken heel scherp ligt,je moet beide maar kunnen als brandweerman.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #146 Gepost op: 16 juni 2016, 18:30:32
De computer wist het weer beter oorlogsvoering moet zijn oorlogsvliegers.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #147 Gepost op: 17 juni 2016, 09:41:10
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1430364 date=1466068311

Bijna niemand weet ik niet, maar je stipt een goed punt aan. Veel mensen weten niet van de vrijwillige brandweer af en als zij dat wel weten, dan is hen vaak onduidelijk wat die brandweer dan doet.

Wij horen regelmatig "wat zijn jullie snel ter plaatse; jullie zitten zeker op de kazerne?", terwijl we dan van huis zijn opgekomen. En als je dat dan aangeeft is de volgende vraag: "waar komt de professionele brandweer dan vandaan?". Nou eh... dat zijn wij ook, want we hebben immers dezelfde opleiding gevolgd. Ik heb al vaker geopteerd voor een landelijke of op z'n minst regionale campagne om mensen aan te trekken én om bewustwording te creëren. Wat daar in ieder geval in moet:

- Brandweerlieden zijn mannen én vrouwen
- Vrijwillige brandweerlieden volgen dezelfde opleiding als beroepsbrandweerlieden
- Vrijwilliger zijn kan vaak prima naast de normale werkzaamheden op een dag; je hoeft echt niet alle sociale verplichtingen af te zeggen omdat je uit moet rukken.
- Taken van de brandweer (naast brand ook hulpverlening, reanimatie e.d.)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

oma

• Senior gebruiker
Reactie #148 Gepost op: 1 december 2016, 07:58:40
Citaat
De brandweer in Maarssen-Dorp had eerder deze week bij een woningbrand nooit opgeroepen mogen worden omdat duidelijk was dat deze vrijwillige brandweerpost onderbezet was. Dat zegt burgemeester Marc Witteman van de gemeente Stichtse Vecht.

De vrijwillige brandweer in Maarssen was door onderbezetting niet in staat om uit te rukken naar de brand in de woning aan de Strick van Linschotenstraat.

http://www.ad.nl/dossier-utrecht/burgemeester-ontstemd-over-optreden-brandweer~a24c5887/

oma

• Senior gebruiker
Citaat
De brandweer in Zeewolde blijft te laat komen. Dat blijkt uit cijfers over de eerste helft van dit jaar. Gemiddeld is de brandweer na 14 minuten ter plaatse. Dat is boven de norm van tussen de 8 en 10 minuten, en het is ook langzamer dan vorig jaar.

Zeewolde heeft al jaren problemen om snel uit te rukken bij branden. Dat komt omdat er wordt gewerkt met vrijwilligers. Met een beroepskazerne zou wel veel tijd gewonnen kunnen worden, maar dat kost miljoenen.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/142081/zeewolde-brandweer-blijft-te-laat-komen-in-zeewolde