Het duiden van complete generatie's en de (volgens hun) verschillen hiertussen op kortere termijn krijg ik altijd een beetje de kriebels van.
In mijn beleving weet gewoon bijna niemand af van het bestaan van de vrijwillige brandweer.
Bijna niemand weet ik niet, maar je stipt een goed punt aan. Veel mensen weten niet van de vrijwillige brandweer af en als zij dat wel weten, dan is hen vaak onduidelijk wat die brandweer dan doet.
Wij horen regelmatig "wat zijn jullie snel ter plaatse; jullie zitten zeker op de kazerne?", terwijl we dan van huis zijn opgekomen. En als je dat dan aangeeft is de volgende vraag: "waar komt de professionele brandweer dan vandaan?". Nou eh... dat zijn wij ook, want we hebben immers dezelfde opleiding gevolgd. Ik heb al vaker geopteerd voor een landelijke of op z'n minst regionale campagne om mensen aan te trekken én om bewustwording te creëren. Wat daar in ieder geval in moet:
- Brandweerlieden zijn mannen én vrouwen
- Vrijwillige brandweerlieden volgen dezelfde opleiding als beroepsbrandweerlieden
- Vrijwilliger zijn kan vaak prima naast de normale werkzaamheden op een dag; je hoeft echt niet alle sociale verplichtingen af te zeggen omdat je uit moet rukken.
- Taken van de brandweer (naast brand ook hulpverlening, reanimatie e.d.)