Een fijnmazig systeem van burgerhulpverleners met de juiste pbm's en materialen. Dat hebben we al, genaamd:
de Vrijwillige Brandweer.
Nu nog zorgen dat de veiligheidsregio genoeg ondersteuning biedt om mensen gemotiveerd te houden, het aantal vrijwilligers op peil te houden, opleidingen tot specialismen op peil te houden (niet pas opleiden als er een tekort is) en in gesprek gaan met weinig beschikbaar/gemotiveerde mensen, of bedanken voor de gedane inzet.
En dat is wel een groot punt van aandacht. Er zijn voldoende mogelijkheden om inzichtelijk te krijgen of er genoeg personeel beschikbaar is: brandweerrooster, PreCom etc. Helaas is ook in de VRU de bezetting op posten in de meldkamer nog niet zichtbaar, terwijl dat toch mogelijk moet zijn. Als je ziet dat de bezetting krap is, kan er direct een tweede post mee gealarmeerd worden.
Daarnaast: ik ben enorm voorstander van een 6-minutenregeling. Het komt vaker voor dat bij een prio 1 melding een voertuig binnen 6 minuten nog niet is uitgerukt. Dan zou er automatisch een post bij gealarmeerd moeten worden. Nu is het aan de betreffende post om zichzelf onderbezet te melden. Sommige doen dat na 4 minuten, bij andere posten gaat er soms dik 10 minuten overheen voor ze zich afmelden.
Inmiddels worden bij ons in de regio vrijwilligers in algemene dienst aangesteld; niet meer per post. Dat is alvast een stapje voorwaarts, nu alleen nog zorgen dat het beter inzichtelijk wordt wie waar werkt en woont, wie een dag op een post zou kunnen werken etc.