In zijn algemeenheid vraag ik me echt af of er nog veel mensen zijn die bij de vrijwillige brandweer willen en/of kunnen. Dat bedoel ik niet negatief, maar ik doel meer op het feit dat er maar weinig mensen zich nog aanmelden. Of door gebrek aan interesse of gedrevenheid dan wel door het simpele feit dat er weinig bedrijven meer voor open (kunnen) staan.
Ik merk over het algemeen jonge mensen zijn die het proberen, maar die of niet door de keuringen/testen komen dan wel afvallen in het opleidingsstadium of later door verandering van baan.
Als het zo is kan dat worden verklaard uit een aantal oorzaken.
De vrijwillige brandweer is o.a. ontstaan uit een soort saamhorigheidsgevoel, burenhulp etc. voor het algemeen belang in (kleinere) gemeenschappen. Tegenwoordig worden deze vrijwilligers tegen een toch beperkte vergoeding vrij vaak en steeds meer buiten die gemeenschappen ook ingezet en niet allen voor woning etc. branden maar ook voor de gevaarlijker branden met hogere risico's.
Waren het vroeger de bekende bakker en de melkboer of de dorpssmit die bekenden meestal vanuit de dagelijkse omgang kwamen helpen in geval van nood, deze relaties zijn tegenwoordig sterk vervaagd of compleet afwezig.
Ook is er het grote verschil tussen beloning en waardering tussen vroeger en tegenwoordig en dat zal in een aantal gevallen ook niet al te motiverend werken.
Een "hobby en/of gedrevenheid" past op den duur niet al te makkelijk in een keurslijf met allerlei regels en regeltjes, waarvan er ondertussen steeds meer worden bedacht.
Ook de meeste vrijwilligers worden natuurlijk steeds wijzer en mondiger en laten zich niet alles meer0 aanleunen.