Het probleem zit hem toch niet in de nacht maar in de dagbezetting...
Ik begreep de samenhang van de Wassenaarse oplossing en het probleem van het tekort aan personeel in de daguren ook al niet.
Kazerneren doe je als je de eerste TS of redvoertuig pas na 6 of 7 minuten de garage uitrijdt omdat de vrijwilligers niet snel genoeg aan de kazerne kunnen komen. Je kunt dan twee dingen doen, of je haalt de kazerne dichter naar de vrijwilligers of je haalt de vrijwilligers dichter naar de kazerne. Bij kazerneren doe je het laatste dus (er zijn trouwens meer oplossingen om je uitruktijden te verbeteren). Om het tekort voor de daguren op te lossen heb je hele andere maatregelen nodig die een stuk minder eenvoudig zijn.
Overigens is het niet alleen het probleem dat de bureaucratie mensen weg jaagt of er een gebrek aan arbeidsplaatsen in een dorp of stad is. In toenemende mate merk je dat wergevers hun personeel niet meer wil laten gaan tijdens werktijd. In het verleden had je als bedrijf aanzien als je jou "jongens" naar de brandweer liet gaan. Tegenwoordig redeneren de werkgevers heel anders: het kost mij arbeidscapaciteit en daarmee dus geld en met aanzien schiet ik ook niet veel meer op.