GRIP 1 Acht kinderen onwel na tocht door bossen - boekel 8-8-2008

Auteur Topic: GRIP 1 Acht kinderen onwel na tocht door bossen - boekel 8-8-2008  (gelezen 5790 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2008, 22:24:51
Zou er niet iemand met pepperspray gespoten "kunnen" hebben?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #11 Gepost op: 8 augustus 2008, 22:46:30
Als je vergiftigd wilt worden door een giftige plant of paddestoel (meestal geen boom), is aanraken niet genoeg, maar moet je die eten. Ik kan me niet voorstellen, dat een hele groep kinderen, begeleid door volwassenen, zo dom is om 's nachts van onbekende planten te gaan eten. Bovendien zou je daarvan inwendige problemen krijgen, geen "last van de ogen", waarvan in de media in eerste instantie melding is gemaakt.

Natuurlijk kan een groep mensen die eerder op de dag hetzelfde gegeten heeft, last krijgen van voedselvergiftiging. Maar ook dan treden er verschijnselen op als misselijkheid, overgeven en diarree, geen zere ogen. Bovendien werd in de media verteld dat dit slechts optrad bij één ploeg tijdens de vossenjacht.

Ik dacht in eerste instantie nog aan de mogelijkheid van een dumping van drugschemicaliën in het bos. Echter: die ruik je eerder dan dat je er last van krijgt. Bovendien had men die dumpsite dan ook terug moeten kunnen vinden.

Daarom vrees ik dat we opnieuw te maken hebben gehad met een geval van massahysterie - één persoon voelt zich niet lekker en zegt dat, de rest gaat bij zichzelf nadenken of hij of zij misschien ook iets voelt, en voor je het weet is door deze groepsdynamiek bijna de hele ploeg ziek. Men steekt elkaar dus niet fysiek maar psychisch aan, met fysieke effecten tot gevolg. Bij kinderen gebeurt dit regelmatig, maar tegenwoordig ook steeds vaker bij volwassenen.

Helaas zie je steeds vaker dat men elkaar opfokt en collectief ergens last van krijgt. Denk maar aan die grootschalige onwelwordingen onlangs in dat nieuwe kantorencomplex in Amersfoort, waarbij ook een groot aantal mensen is afgevoerd naar het ziekenhuis om daar bijna per kerende post weer uit ontslagen te worden. Iets bijzonders ruiken betekent tegenwoordig steeds vaker dat men "onwel" wordt, wat dat akelige woord ook moge betekenen.

Ik vrees dat de enige ziekte die zich daadwerkelijk op grote schaal uitbreidt, hypochondrie is.

Jammer dat er zelden iemand op lokatie is die durft te zeggen "doe eens even normaal en stel je niet aan". Uit angst dan te worden afgestraft door bezorgde familie en vrienden wordt er dan maar meegedaan en wordt iedereen die ook maar iets denkt te voelen, voor de zekerheid (en uit angst voor protesten en klachten) naar het ziekenhuis vervoerd. Wat het vermoeden van de omstanders weer bevestigt dat er toch vast wel echt iets aan de hand was - en van hen dan soms ook weer mensen onwel worden.  Wat dit keer dus inderdaad ook weer gebeurde.

Op het risico af dat er nu opnieuw mensen gaan zeggen dat ik zulke dingen niet mag zeggen, doe ik het toch. Ik wacht met smart tot het gezonde verstand weer terugkeert bij onze vroeger zo nuchtere bevolking. Helaas vrees ik dat dat in deze steeds meer risicomijdende maatschappij waarin men niets meer gewend is, roepen in de woestijn is.



Sluit me ook volledig aan. Hypochondrie? Heet dat zo? I.i.g: massahysterie... klachten zien, klachten daaropvolgend voelen, elkaar gek maken.....je laat een scheet en de ander ook, hoppa, 't is een complot. Op de kleuterschool al eens meegemaakt: 1 kind werd ''onwel'' van de schoolmelk; ineens de gehele klas.(melk was volledig okee, bleek naderhand) Overigens sloeg ik het (zelfs op die leeftijd) gade met stijgende verbazing. Massahysterie gaat nog veel verder, maar daar bestaat hier geen topic over, en nee, ik wens deze niet te starten. :-X ;D


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #13 Gepost op: 8 augustus 2008, 23:06:33
Zou er niet iemand met pepperspray gespoten "kunnen" hebben?


Klinkt ook niet onwaarschijnlijk. Er wordt wel vaker met pepperspray of traangas gerotzooid en dan zijn er ook vaak een hoop mensen die zich niet lekker voelen. Wat de exacte uitwerking is durf ik niet te zeggen maar ik weet wel dat mensen zich van traangas behoorlijk beroerd kunnen voelen. Meestal vind je bij het misbruik met dergelijke gassen ook geen sporen meer terug omdat de verpakking gewoon meegenomen kan worden door de dader. Als brandweer of MOD kun je dan zoeken tot je een ons weegt maar je zult niets meer terugvinden. Pas als de dader zijn daad opbiecht wordt duidelijk dat men een dergelijk middel heeft gebruikt.

Tegelijkertijd vind ik de theorie van Tijgernest over de massahysterie ook wel interessant. Misschien horen we nog wel eens wat er werkelijk loos was, of misschien ook wel niet......
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #14 Gepost op: 8 augustus 2008, 23:18:14
Klinkt ook niet onwaarschijnlijk. Er wordt wel vaker met pepperspray of traangas gerotzooid en dan zijn er ook vaak een hoop mensen die zich niet lekker voelen. Wat de exacte uitwerking is durf ik niet te zeggen maar ik weet wel dat mensen zich van traangas behoorlijk beroerd kunnen voelen. Meestal vind je bij het misbruik met dergelijke gassen ook geen sporen meer terug omdat de verpakking gewoon meegenomen kan worden door de dader. Als brandweer of MOD kun je dan zoeken tot je een ons weegt maar je zult niets meer terugvinden. Pas als de dader zijn daad opbiecht wordt duidelijk dat men een dergelijk middel heeft gebruikt.

Tegelijkertijd vind ik de theorie van Tijgernest over de massahysterie ook wel interessant. Misschien horen we nog wel eens wat er werkelijk loos was, of misschien ook wel niet......
Tijdens een vossenjacht die door de    
 camping was georganiseerd werden twaalf
 kinderen en twee volwassenen onwel.Ze  
 werden met verlammingsverschijnselen  
 aan armen en benen naar ziekenhuizen  
 gebracht.Ook waren er oogklachten


Geen pepperspray. Verlammingsverschijnselen? Collectieve angst, zeker bij mensjes van die leeftijd. Echter, ik kan er zwaar naast zitten, ook ik gis maar wat.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #15 Gepost op: 8 augustus 2008, 23:42:04
Klinkt ook niet onwaarschijnlijk. Er wordt wel vaker met pepperspray of traangas gerotzooid en dan zijn er ook vaak een hoop mensen die zich niet lekker voelen. Wat de exacte uitwerking is durf ik niet te zeggen maar ik weet wel dat mensen zich van traangas behoorlijk beroerd kunnen voelen. Meestal vind je bij het misbruik met dergelijke gassen ook geen sporen meer terug omdat de verpakking gewoon meegenomen kan worden door de dader. Als brandweer of MOD kun je dan zoeken tot je een ons weegt maar je zult niets meer terugvinden. Pas als de dader zijn daad opbiecht wordt duidelijk dat men een dergelijk middel heeft gebruikt.

Als AGS (en als voormalig militair met lijfelijke ervaring met traangas - beslist niet alleen zere ogen maar ook een fors pepergevoel in je snotterende loopneus die best een poosje kan voortduren) kan ik mededelen dat:
- traangas wel "gas" heet, maar in feite bestaat uit kleine deeltjes. Persoonlijk ondervonden na een opdracht om een maskeroefenruimte van Defensie, die "gasloos" leek, aan te moeten vegen. Daardoor wervelen de deeltjes weer op: succes verzekerd!
- de aanwezigheid van traangas in de lucht kan worden aangetoond met de ECAM of de Multi-IMS (maar dan weet je helaas niet, wát je meet)
- aanwezigheid van restproducten/spoortjes van traangas kan worden aangetoond door een veegproef te nemen, die vervolgens door de MOD kan worden geanalyseerd.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #16 Gepost op: 9 augustus 2008, 00:06:15
- traangas wel "gas" heet, maar in feite bestaat uit kleine deeltjes.
- aanwezigheid van restproducten/spoortjes van traangas kan worden aangetoond door een veegproef te nemen, die vervolgens door de MOD kan worden geanalyseerd.

Ja, dat is waar ook. Ik heb zelf een keer met mijn handen over een tafel heen geveegd waar wat druppeltjes traangas waren achtergebleven. Vervolgens wreef ik mijzelf een keer door het gezicht en ja hoor, het feest was compleet....dat heb ik geweten.

Ik ben trouwens wel benieuwd of er ook daadwerkelijk veegproeven en andere monsters zijn genomen. Ik neem aan van wel. Als er dan niets is gevonden lijkt het verhaal van de traangas en pepperspray naar de prullenbak te kunnen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #17 Gepost op: 9 augustus 2008, 00:15:16
Als AGS (en als voormalig militair met lijfelijke ervaring met traangas - beslist niet alleen zere ogen maar ook een fors pepergevoel in je snotterende loopneus die best een poosje kan voortduren) kan ik mededelen dat:
- traangas wel "gas" heet, maar in feite bestaat uit kleine deeltjes. Persoonlijk ondervonden na een opdracht om een maskeroefenruimte van Defensie, die "gasloos" leek, aan te moeten vegen. Daardoor wervelen de deeltjes weer op: succes verzekerd!

 :o

Wat had jij gedaan omdat te verdienen...? ;)
Dat soort klusjes werden in mijn tijd overgelaten aan de echte lijntrekkers tijdens mijn diensttijd. ;D


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #18 Gepost op: 9 augustus 2008, 00:37:46
Vraagje: worden er ook bij de "slachtoffers" bepaalde proeven/testen genomen?

Bijvoorbeeld monsters van de handen, mond/neus/keelholte, en/of speeksel, waardoor een eventuele besmetting van buitenaf aangetoond danwel afgewezen kan worden?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #19 Gepost op: 9 augustus 2008, 22:53:40
:o Wat had jij gedaan omdat te verdienen...? ;)
Dat soort klusjes werden in mijn tijd overgelaten aan de echte lijntrekkers tijdens mijn diensttijd. ;D

"grapje" van het kader. Maar achteraf ben ik ze dankbaar voor deze ervaring - daar pluk ik nu als AGS de vruchten van. (Ik had ze dat graag nog eens verteld).

Heb zelf éénmaal bij een melding van een meerpersoons onwelwording (prikkelende lucht, tranende ogen en loopneus) waarbij mijn meetapparatuur iets aangaf maar de uitslag niet duidelijk was, uiteindelijk mijn ademlucht afgezet (de OVD hield de boel op en fungeerde als mijn veiligheidsman) en gesnuffeld. Direct het bekende maskeroefenruimte-gevoel (en meerdere uren een lichte loopneus).
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter