Bij het laatste filmpje over de schoorsteenbrand Garderen kun je stevig discussiëren als je kijkt naar veilig werken en de Arbo.
Nu zullen veel mensen roepen dat het niet praktisch is en er te veel regels zijn maar we praten over onze eigen veiligheid. Als je met een ademluchtfles op je rug naar beneden valt dan is de kans op het breken van benen of je rug erg groot. Verstandig om zo te werken?
Er kan hier zomaar een leuke discussie over ontstaan -en die is in het verleden vast ook wel eens gevoerd....
Recentelijk hebben wij een oefening gehad waarbij o.a. de valbescherming aan bod kwam. Er was ook een Rotterdamse beroepsbrandweerman en lid van het hoogtereddingsteam aanwezig en die vertelde dat het wellicht voor 'ongetrainde' personen zelfs veiliger is om zonder valbescherming het dak op te gaan dan met.
Zijn theorie was namelijk dat de hoeveelheid keren dat er mee geoefend wordt (zelden tot zeer zelden) absoluut ontoereikend was om veilig met valbescherming om te kunnen gaan. Om aan dat 'veilige' aantal oefenuren te komen zou er zoveel tijd aan het werken op hoogte besteed moeten worden dat dat zelfs voor een gekazerneerde ploeg vrijwel niet te doen is.
Omdat er door het te weinige oefenen een vorm van schijnveiligheid ontstaat, is het wellicht nog gevaarlijker om mét valbescherming (lees: daklijnen/positioneringsset, geen valbeveiliging bij een redvoertuig) te werken dan zonder. Indien de drager namelijk dreigt te vallen en daarbij zich vastgrijpt aan één van de lijnen die normaliter als beveiliging dienen, wordt juist de beveiliging ontgrendeld. Vraag me niet hoe dat exact werkt, maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij dat beter weet dan ik...
Op het moment dat je op een dak zonder valbeveiliging werkt, weet je dat er extra voorzichtig opgetreden moet worden. Een val wordt dan immers niet gestopt. Op die manier neem je ook geen extra risico's, die je misschien bij gebruik van een daklijnenset wel zou nemen. En inderdaad: als in dit geval met valbescherming gewerkt had moeten worden, had het huis hoogstwaarschijnlijk afgeschreven kunnen zijn