Op de terugreis van mijn vakantie stond ik op het vliegveld voor de beveiliging naar de gates. Dus: bij het inpakken al de schaar uit mijn verbandtasje gehaald en in de koffer gestopt, op het vliegveld flesje water leeggegooid bij de WC's, tas op de band, jas op de band, klaar om door de metaaldetector te gaan... Vraagt die meneer ineens (in het Engels) of ik mijn schoenen uit wil doen! Pardon? Wat is er met mijn schoenen? Dus ik kijk wat verbaasd naar hem en laat mijn schoenen zien. Of ik ze uit wil doen en op de band zetten... dat heb ik toen maar gedaan en op blote voeten door de metaaldetector gegaan. Ik was helemaal van m'n apropot, voelde me ineens heel naakt op de een of andere manier, vroeg me af waarom... drugs kan ook in je broekzak; moet ik me volgende keer dan helemaal uitkleden voor die man? Na het passeren van het poortje heb ik verdwaasd en chagrijnig mijn schoenen weer aangedaan, paspoort opgeborgen, jas aangetrokken en kwam er halverwege de gang achter dat ik in de commotie mijn rugzak op de band had laten liggen. Gelukkig lag hij er nog.
Nu vraag ik mij af: er staat overal wat je wel en niet mee mag nemen in je baggage. Staat ook ergens wat de te verwachten procedures zijn?