Veiligheid op vliegvelden

Auteur Topic: Veiligheid op vliegvelden  (gelezen 3505 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Kanarie

  • Gast
Gepost op: 10 augustus 2008, 23:22:55
Op de terugreis van mijn vakantie stond ik op het vliegveld voor de beveiliging naar de gates. Dus: bij het inpakken al de schaar uit mijn verbandtasje gehaald en in de koffer gestopt, op het vliegveld flesje water leeggegooid bij de WC's, tas op de band, jas op de band, klaar om door de metaaldetector te gaan... Vraagt die meneer ineens (in het Engels) of ik mijn schoenen uit wil doen! Pardon? Wat is er met mijn schoenen? Dus ik kijk wat verbaasd naar hem en laat mijn schoenen zien. Of ik ze uit wil doen en op de band zetten... dat heb ik toen maar gedaan en op blote voeten door de metaaldetector gegaan. Ik was helemaal van m'n apropot, voelde me ineens heel naakt op de een of andere manier, vroeg me af waarom... drugs kan ook in je broekzak; moet ik me volgende keer dan helemaal uitkleden voor die man? Na het passeren van het poortje heb ik verdwaasd en chagrijnig mijn schoenen weer aangedaan, paspoort opgeborgen, jas aangetrokken en kwam er halverwege de gang achter dat ik in de commotie mijn rugzak op de band had laten liggen. Gelukkig lag hij er nog.

Nu vraag ik mij af: er staat overal wat je wel en niet mee mag nemen in je baggage. Staat ook ergens wat de te verwachten procedures zijn?




C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2008, 00:32:43
Ik begrijp je volkomen. Ik ging vorig jaar naar Stockholm, mijn zusje van 4 mocht niet met Spa blauw vliegveld in, maar wel net voor de gate drinken kopen en alsnog met dat flesje het vliegtuig in ?
De meeste van ons hebben op SBS6 gezien, dat met een beetje lef en kennis je zo bij een vliegtuig komt. ( Undercover in Nederland, dacht ik )
Maar ze hadden volgens mij hadden ze 2 maanden lang op tv lopen zeuren dat alles in zakjes moest.
Maar schoenen uit ? Die kende ik nog niet  :D

mvg,
Chris


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2008, 10:13:32
Was twee jaar geleden ook al in Engeland dat je je schoenen uit moest...

Allemaal dankzij één incident... : http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Reid_(terrorist)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2008, 10:53:38
In maart 2007 moesten wij ook onze kistjes uit doen, klein vliegveldje in Ivalo, Finland. Werden grondig geïnspecteerd  :P


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2008, 11:06:45
2 weken geleden heb ik me erg lopen verbazen over de "oogst" van flessen bij de beveiliging. Literflessen Martini en Cognac (verzegeld dus nieuw) onaangebroken flessen frisdrank, terwijl iedereen toch weet dat je geen vloeistoffen mee mag nemen naar de gate. Ik vermoed wel dat er tegenwoordig toch ook een commerciele reden bij de inbeslagname van flesjes drinken zit, net als bij concerten: je wordt gedwongen om in de Tax-free zone voor de gate nog duurdere nieuwe flesjes te kopen zeker als het warm en benauwd is. Ik erger me wel eraan dat je tegenwoordig zelfs je riem helemaal uit je broek moet halen, om dan met je broek half op je enkels door het detectiepoortje te schuifelen. Let dan extra op je bagage omdat er duistere figuren zijn die dat moment gebruiken om hun slag te slaan en je tas te jatten. Maar ik heb wel eens een beveiliger meegemaakt die mijn Magnums herkende als veiligheids-schoenen en ik hoefde ze toen niet uit te trekken.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2008, 11:09:38
Ik erger me wel eraan dat je tegenwoordig zelfs je riem helemaal uit je broek moet halen, om dan met je broek half op je enkels door het detectiepoortje te schuifelen.


Hahahaha, herkenbaar!!!  ;D ;D ;D


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2008, 11:28:33
De grootste ergernis was toch wel vlak na 11 september 2001 dat men het toen nodig vond dat ik mijn beurs moest openen zodat de beveiliger tussen mijn muntgeld ging neuzen terwijl mijn vrouw in haar borsten werd geknepen, ook nergens voor nodig dus.
Overigens ben ik ook ooit eens betrapt, had ik een pincet vergeten in mijn handbagage, toen werd ik dus als een grote criminele verdachte scheef aangekeken, omdat ik toch zo'n levensgevaarlijk dodelijk wapen met me mee voerde, tjonge tjonge. Overdreven gedoe soms.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2008, 16:26:49
Ik vermoed wel dat er tegenwoordig toch ook een commerciele reden bij de inbeslagname van flesjes drinken zit, net als bij concerten: je wordt gedwongen om in de Tax-free zone voor de gate nog duurdere nieuwe flesjes te kopen zeker als het warm en benauwd is.

ik denk dat dit een anderen reden heeft... als men dranken van buiten het vliegveld mee neemt kan men er brandbare/explosieve vloieistoffen in doen... en aangezien men wel een aansteker mee mag nemen richting gates heb je weer een risico... de dranken, al dan niet in flesjes, die je kan kopen achter de douane zijn "veilig"


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2008, 16:41:39
Voornamelijk de grote schoenen moeten worden uitgetrokken omdat hier dingen in te verbergen zijn.  In de schoen of in de hak.
Met grote schoenen bedoel ik niet de maat  :D  maar wandelschoenen, hoge schoenen enz


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2008, 20:59:02
Ik heb ook een keer mijn schoenen moeten uittrekken bij de safety-check. Het waren Magnums (soort kisten dus) met nog een metalen cambreur (verstevigingsplaatje in normaal Nederlands) in de zool. Die dingen zijn daarom geloof ik wel 3x door de scanner geweest ;D

Had je mogelijk hoge schoenen aan Kanarie? Dat zou dan de reden geweest kunnen zijn dat je ze uit moest trekken.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s