Ambulance kleding

Auteur Topic: Ambulance kleding  (gelezen 21688 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #20 Gepost op: 14 februari 2011, 20:21:36
Wat een verhaal om duidelijk te maken dat de BZK striping, ook wel biza-striping genoemd, beschermd is. Maar het is wel  duidelijk.

De Star of Life kan volgens mij niet meer beschermd worden omdat die al te lang bestaat (maar zie daarvoor de topics over het wel of niet beschermd zijn van dit symbool), evenals de huidige ambulancekleding.
Men zou dus met een nieuw ontwerp moeten komen en dat beschermen...

Kan me nog wel voorstellen dat dat gaat gebeuren, maar dan zal dat ook voor de brandweer moeten denk ik. Al zijn er minder organisaties (volgens mij enkel BHV-organisaties) die daarvan gebruik maken.

Maar nogmaals:
Het je voordoen als professional terwijl je de professie niet beheerst en je als professional bent aangesteld is strafbaar. Op "ambulance"kleding zal dus ook duidelijk moeten staan dat je EHBO-er bent.

Ik ben vóór het beschermen van de kleding vanwege de misverstanden die kunnen onstaan op wel hele kritieke momenten.

Johan
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #21 Gepost op: 15 februari 2011, 14:50:51
In mijn ervaring zijn organisaties die hulpverlening op evenementen doen wel zorgvuldig in de kledij van hun hulpverleners, kobalt geel voor ehbo, aqua-geel voor ambu, artsen en verpleegkundigen, al danniet met functieaanduiding op een hesje.

Ik loop bij een aantal organisaties, waar ook nog wel eigen combinaties kleren gebruikt worden, zo heeft het NRK haar eigen uniform. Bij 1 organisatie lopen de ehbo-ers soms in " ambukleding" maar dan wanneer er directe supervisie is van ambupersoneel/ ALS verpleegkundigen/ Arts.

Ik ben van mening dat de organisaties er over het algemeen zorgvuldig mee omgaan.
Het misbruik van de kleurstelling zit hem meer bij individuen die zich meer voelen dan ze zijn, of geen idee hebben van de impact. Zo ken ik inderdaad ehbo-ers die met liefde in uniform over straat gaan, ehbo of ambu, als ze geen dienst hebben. Ook weet ik dat wij met Carnaval al jaren een figuur hebben in AMBU overall, en er is niks aan te doen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

PN

• werkzaam bij het IFV
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Instituut Fysieke Veiligheid (IFV)
Reactie #22 Gepost op: 5 augustus 2012, 11:15:04
Ik zie veel discussies over de Star of Life (SOL) en dan vooral het gebruik ervan. Ik zie dat de discussies over het algemeen ouder zijn, maar je ziet de Star of Life plots wel erg vaak. In tegenstelling tot wat er wordt beweert is het niet toegestaan de Star of Life te gebruiken, noch op voertuigen, noch op kleding. Het gebruik is voorbehouden aan AmbulanceZorg Nederland. Zij hebben het logo geregistreerd in het merkenregister nr 0653473, registratie 0937338 op 28 april 1999 en is geldig tot 2019. 98uiye
In theory, practice and theory are the same, in practice they are different.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #23 Gepost op: 10 augustus 2012, 18:28:16
Zie even de reactie van Rescue in dit topic.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=37412.0;topicseen
De sol is en blijft dus niet beschermd.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Luer-lock

• AVP
  • Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2012, 20:02:41
Ik zie veel discussies over de Star of Life (SOL) en dan vooral het gebruik ervan. Ik zie dat de discussies over het algemeen ouder zijn, maar je ziet de Star of Life plots wel erg vaak. In tegenstelling tot wat er wordt beweert is het niet toegestaan de Star of Life te gebruiken, noch op voertuigen, noch op kleding. Het gebruik is voorbehouden aan AmbulanceZorg Nederland. Zij hebben het logo geregistreerd in het merkenregister nr 0653473, registratie 0937338 op 28 april 1999 en is geldig tot 2019. 98uiye

@PN: wat wil je hiermee zeggen en bereiken en wat is jouw achtergrond?
Bovenstaande tekst heb je nu in drie verschillende topics geplaatst.
Never underestimate the power of stupid people

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 10 augustus 2012, 22:55:23
We blijven hier on topic over ambulancekleding.

PN is van harte uitgenodigd om in dit topic zich verder uit te spreken over de SOL

Ambubroeder

• Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • Be the change you want to see
Reactie #26 Gepost op: 27 september 2016, 19:25:57
Ik reageer even op dit hele oude topic om niet wéér een nieuw topic te hoeven starten:

1 januari start ik met de opleiding tot ambulance verpleegkundige, heel blij mee uiteraard. Nou mag ik over 2 of 3 weken kleding komen passen en uitzoeken en naar ik begreep is er naast een aantal standaard items, ook keus in shirts, korte mouwen, jasjes etc.

Ik vroeg mij af of de collega's al werkzaam op de ambulance mij een beetje een beeld kunnen geven van welke kleding zij het meest dragen en wat zij mij dus aanraden te kiezen.

Ik hoor het graag, waarvoor alvast mijn dank!

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #27 Gepost op: 28 september 2016, 01:37:27
Citaat van: robin89 link=msg=1449553 date=1474997157
Ik reageer even op dit hele oude topic om niet wéér een nieuw topic te hoeven starten:

1 januari start ik met de opleiding tot ambulance verpleegkundige, heel blij mee uiteraard. Nou mag ik over 2 of 3 weken kleding komen passen en uitzoeken en naar ik begreep is er naast een aantal standaard items, ook keus in shirts, korte mouwen, jasjes etc.

Ik vroeg mij af of de collega's al werkzaam op de ambulance mij een beetje een beeld kunnen geven van welke kleding zij het meest dragen en wat zij mij dus aanraden te kiezen.

Ik hoor het graag, waarvoor alvast mijn dank!
  Polos zijn handig met meeste jaargetijden, werkhemden idem, hangt af van persoonlijke voorkeur, onder werkhemden moet weer wel een tshirt worden gedragen, bij wat warmer weer is dat niet altijd handig ivm wartme maar met veel transpireren kan t weer wel handig zijn, alles afhankelijk van eigen voorkeur en beleving ;-)

Shirt met lange mouwen vind ik erg onhandig en niet erg hygienisch, jack etc draag ik weinig, alleen als het echt koud is. Een fleecejack is wel handig als het nog niet echt koud is, nadeel dat deze vaak te warm kan aanvielen , zeker bij een binnenshuis inzet. Bij wiond is een fleecejack niet veel meerwaarde, wind giert er dan gewoon door heen, dan is een pilotjack of parka weer handiger. Regenjas is altijd handig, bij nta weer en als t lente is en een parka/pilotjack te warm is...

Qua riem vind ik een werkriem zoals polite gebruikt erg handig in de praktijk. Ieder dag paar keer je portofoon, gsm, en andere item over riemlus heenschiiven vond ik nl. erg  tijdrovend. met een werkriem heb je alles netjes op geborgen en snel bij de hand. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 28 september 2016, 08:07:14
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1449594 date=1475019447
  Polos zijn handig met meeste jaargetijden, werkhemden idem, hangt af van persoonlijke voorkeur, onder werkhemden moet weer wel een tshirt worden gedragen, bij wat warmer weer is dat niet altijd handig ivm wartme maar met veel transpireren kan t weer wel handig zijn, alles afhankelijk van eigen voorkeur en beleving ;-)

Shirt met lange mouwen vind ik erg onhandig en niet erg hygienisch, jack etc draag ik weinig, alleen als het echt koud is. Een fleecejack is wel handig als het nog niet echt koud is, nadeel dat deze vaak te warm kan aanvielen , zeker bij een binnenshuis inzet. Bij wiond is een fleecejack niet veel meerwaarde, wind giert er dan gewoon door heen, dan is een pilotjack of parka weer handiger. Regenjas is altijd handig, bij nta weer en als t lente is en een parka/pilotjack te warm is...

Qua riem vind ik een werkriem zoals polite gebruikt erg handig in de praktijk. Ieder dag paar keer je portofoon, gsm, en andere item over riemlus heenschiiven vond ik nl. erg  tijdrovend. met een werkriem heb je alles netjes op geborgen en snel bij de hand. ;)

Bij de 2 kleuren polo met strepen zou ik zeker aanraden om een shirt onder te doen. Die gaan giga schuren anders onder je kleren. Aan jas vindt ik een softshell zelf fijner dan een parka.

Ambubroeder

• Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • Be the change you want to see
Reactie #29 Gepost op: 28 september 2016, 14:10:02
Dank voor de tips! Softshell is geloof ik standaard hier, de adere tips over onderkleding neem ik mee! Dank!