Paul,
Ik weet ook dat een Tourniquet niet echt ideaal te noemen is maar wat doe je onder de volgende omstandigheden: Op een afgelegen plek in Schotland aan het rotsklimmen (dichtsbijzijndste huis 15 km, dokter 30 km en ziekenhuis 40km); er valt iemand en de veiligheidslijn was slap dus hij dondert ongeveer 5 meter naar beneden en slaat met zijn been op een uitstekende rots. Gevolg: open beenbreuk met slagaderlijke bloeding. Ik ben zo snel mogelijk naar hem toe geklauterd en aangezien ik de enigste was met enige ervaring kon ik het op mijn eentje opknappen dus: tourniquet aanleggen, zijn harnas vastmaken aan het mijne en gezamelijk zachtjes naar beneden rapellen. Ik kon niet wachten tot de hulpdiensten arriveerden daar het weer slechter aan het worden was en uiteindelijk heeft de reddingshelicopter hem met heel veel moeite aan boord kunnen nemen vanaf een open vlakte; vanaf de rotswand was dat onder die omstandigheden nooit gelukt. (de urgentiearts heeft me nadien alleen maar gefeliciteerd met mijn optreden)
In een huis-tuin-keuken situatie volsta je inderdaad met de standaard drukpunten; hou echter rekening dat je soms in een situatie zit waar de ambu op zich laat wachten en handen te kort komt.
We zijn nu wel heel veel aan het afwijken.
Ciao,
Peter