GRIP 1 Acht kinderen onwel na tocht door bossen - boekel 8-8-2008

Auteur Topic: GRIP 1 Acht kinderen onwel na tocht door bossen - boekel 8-8-2008  (gelezen 5774 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #20 Gepost op: 9 augustus 2008, 23:01:34
Vraagje: worden er ook bij de "slachtoffers" bepaalde proeven/testen genomen?
Bijvoorbeeld monsters van de handen, mond/neus/keelholte, en/of speeksel, waardoor een eventuele besmetting van buitenaf aangetoond danwel afgewezen kan worden?

Nog nooit gehoord dat dit wordt gedaan. Het effect wordt in frisse lucht ook snel minder - al kan het snottereffect enige tijd duren.

Als ik in de media de symptomen lees, denk ik niet aan traangas of pepperspray. Er is nergens melding gemaakt van gesnotter, loopneuzen en prikkeling, alleen van zere ogen (en allerlei andere dingen die geen enkele relatie hebben met traangas of pepperspray).

Als iemand trouwens het effect van pepperspray op de ogen wil voelen: doe zo dom als ik. Maak eerst een spaans peper open om de zaadjes te verzamelen voor nieuwe plantjes en vergeet dan je handen te wassen voordat je in je ogen wrijft.
Je kunt met één scherpe peper trouwens een hele ruimte van zelfgemaakte pepperspray voorzien, maar dat ga ik niet uitleggen, want ik wil niet de oorzaak zijn van onwelwordingen op diverse lokaties.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 12 augustus 2008, 00:00:58
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article1058820.ece/Gissen_naar_oorzaak_onwelwordingen_Boekel

Gissen naar oorzaak onwelwordingen Boekel

(Novum) - De oorzaak van het onwel worden van acht kinderen op een camping in Boekel blijft ongewis. De verrichte onderzoeken hebben geen aanknopingspunten opgeleverd. Dat heeft de Brabantse gemeente maandag bekendgemaakt.
Lees het artikel
Parship.nl - De online relatieservice

Alle slachtoffers zijn intussen ontslagen uit het ziekenhuis en terug op de camping. Eerder was al bekend dat zij het goed maakten. Burgemeester Hans Haas gaf vrijdag al aan dat hij vermoedde dat de oorzaak niet achterhaald zou worden.

Acht kinderen van 12 tot 14 jaar belandden donderdagavond in het ziekenhuis nadat ze tijdens een vossenjacht in een bos naast de camping niet lekker werden. Ze kregen onder meer last van hun ogen.

Metingen door de brandweer in het bos toonden geen gevaarlijke stoffen aan die het onwel worden van de kinderen zouden kunnen verklaren. Het bos is nooit afgesloten geweest; het advies om het bos te mijden is ook niet meer van kracht.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 12 augustus 2008, 20:53:09
Mogelijk massahysterie in Boekel


maandag 11 augustus 2008 | 22:30

BOEKEL – Massahysterie heeft mogelijk een rol gespeeld in Boekel, waar donderdagnacht veertien campinggasten onwel werden bij een vossenjacht in het bos. ‘Bij de afweging van mogelijke oorzaken moet dat zeker worden meegewogen”, zegt Henk Jans, arts bij de GGD.

Jans meent dat het ziek worden van twaalf kinderen en twee volwassenen niet terug te voeren is op fysieke oorzaken. Onderzoek van het bloed van enkele kinderen bracht die niet aan het licht.

lees verder: http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/3542328/Mogelijk-massahysterie-in-Boekel.ece
----------------------------------------------------------------------------------

Oorzaak onwel worden kinderen blijft onduidelijk


ANP gepubliceerd op 12 augustus 2008 02:45, bijgewerkt op 22:59

BOEKEL - GGD-arts sluit niet uit dat de spanning van lopen in een donker bos bij Boekel de kinderen te veel werd.

Het blijft onduidelijk waardoor twaalf kinderen donderdagavond tijdens een speurtocht in een bos bij Boekel onwel zijn geworden. De gemeente heeft dat maandag gemeld.

In het bos was een vossenjacht uitgezet waaraan ongeveer vijftig kinderen tussen 12 en 14 jaar en hun begeleiders deelnamen. Twaalf kinderen voelden zich niet goed en hadden last van hun ogen. Zij werden met spoed naar ziekenhuizen in Nijmegen, Helmond en Oss gebracht. Later meldden zich nog twee volwassenen met dezelfde klachten.

lees verder: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1054484.ece/Oorzaak_onwel_worden_kinderen_blijft_onduidelijk
Samen sterk in de hulpverlening!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #23 Gepost op: 13 augustus 2008, 06:19:53
Tijdens een vossenjacht die door de    
 camping was georganiseerd werden twaalf
 kinderen en twee volwassenen onwel.Ze  
 werden met verlammingsverschijnselen  
 aan armen en benen naar ziekenhuizen  
 gebracht.Ook waren er oogklachten


Geen pepperspray. Verlammingsverschijnselen? Collectieve angst, zeker bij mensjes van die leeftijd. Echter, ik kan er zwaar naast zitten, ook ik gis maar wat.


Niet dus...?  8)


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #24 Gepost op: 14 augustus 2008, 11:20:07
Vast paddestoelen  ^-^


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 14 augustus 2008, 11:26:01
Vast paddestoelen  ^-^

 ^-^

Zouden deze verschijnselen ook niet kunnen komen door in aanraking te zijn geweest met een plant of boom die giftige stoffen af geeft? Ik denk bijvoorbeeld aan giftige paddenstoelen en er zijn vast nog meer enge bomen/planten/struiken etc te bedenken? Is er toxicologisch onderzoek gedaan bij de slachtoffers?

Als je vergiftigd wilt worden door een giftige plant of paddestoel (meestal geen boom), is aanraken niet genoeg, maar moet je die eten. Ik kan me niet voorstellen, dat een hele groep kinderen, begeleid door volwassenen, zo dom is om 's nachts van onbekende planten te gaan eten. Bovendien zou je daarvan inwendige problemen krijgen, geen "last van de ogen", waarvan in de media in eerste instantie melding is gemaakt.
Samen sterk in de hulpverlening!