Ik wil er wel op reageren. Op het moment dat er letsel is aan t'onderlichaam dan gaat dit niet zelden gepaard met fysiek inwendige letsel. Waarvoor, wij als hulpverleners, niets kunnen betekenen. Daarvoor heb je een compleet OK nodig. Daarom wordt er gekozen om een snelle bevrijding te doen middels een "Rapid Extrication" Ik ben er ook niet bij geweest maar je suggereert in je stuk dat er zomaar lukraak is getrokken aan t slachtoffer. Dat is absoluut niet de bedoeling, maar soms moeten mensen wel snel worden vervoerd. Wij zijn ooit begonnen met uitgebreid een auto aan gort te laten knippen maar dat kost tijd, en dezelfde tijd kost levens. Daarom is het accent verschoven naar gericht handelen en snelheid. Ik begrijp natuurlijk dat het niet leuk is vooe de rode kolom, jullie hebben dan een beperkte rol maar soms is het noodzakelijk om een slachtoffer snel weg te hebben.
Om antwoord te geven op het oorspronkelijk bericht, ik laat het afhangen van de toestand van het slachtoffer. Heb je een volledig ABC stabiele patient met duidelijk CWK klachten, al dan niet gepaard met uitval, dan laat ik uitgebreid knippen. Is er sprake van verstoorde parameters of afwijkingen in mijn buik-bekken onderzoek in de Cdan gaat het feestje mooi niet door en dan wordt het een Rapid. Sowieso ben ik geen voorstander van een KED, want dat kost gruwelijk veel tijd en stress bij een pt. Bovendien, er is een groot onderzoek gaande waaruit voorlopig blijkt dat er veel te veel nadruk is gelegd op het CWK verhaal. Juist ten nadele van de rest.
Carl.
Duidelijke beredenering en ik ben het ook zeker met je eens. Niet leuk voor de rode kolom valt ook wel mee, ik hoef liever ook niet te knippen etc.
Maar in vele gevallen hoeft het hele dak er niet af, bij beknellingen bij het onderlichaam kan de spreider wonderen verrichten en een deur + middenstijl verwijderen is naar mijn mening toch wel erg makkelijk en niet heel tijdrovend. Helemaal niet als de brw al haar spullen al klaar heeft liggen terwijl de vpk nog bezig is de pt te stabiliseren.
Éénmaal een "mooie" noodredding gedaan bij een volvo S60 die frontaal met +- 80 op een boom was geklapt. Pt was in eerste instantie aanspreekbaar maar zijn onderbenen zaten compleet vast tussen de bodem en zijn stuurkolom. Beide benen nog wel zichbaar gelukkig.
We gingen na overleg met de vpk aan de gang maar vlak nadat we begonnen met de zijkant open knippen viel de hartslag van pt weg en hebben we letterlijk en figuurlijk het dak alleen voor open gerost en naar achter gevouwen en met de spreider, schaar en 1 ram de pt bevrijdt en kon men de reanimatie die al toen de pt nog zat begonnen is, voortgezet worden op de grond.
patient niet stabiel? Dan rapid extrication.
Patient echt bekneld, dan helaas knippen. Kost altijd meer tijd dan men denkt.
Patient met echt verdacht nekletsel? Als patient stabiel en voldoende ruimte: dan KED gebruiken.
Als patient stabiel en niet voldoende ruimte: ruimte maken door de brandweer.
Knippen is slechts in minderheid van de gevallen noodzakelijk.
Ambulancemensen moeten natuurlijk wel oefenen met de KED, minstens 1 keer per maand om een beetje vaardigheid en tempo te houden.
Als je nooit zelf oefent met de KED blijf je een beginner met dat ding.
En verder: het wachten is op de eerste verzekeraar die een ambulanceverpleegkundige civiel aanspreekt op onnodig knippen. Knippen staat namelijk nergens als verplichting in het protocol en ook de verzekeraars zijn tegenwoordig aardig op de hoogte van de laatste CWK-richtijnen en het daarbij ondersteunende wetenschappelijke bewijs.
Kortom: bij mij alleen knippen als het echt nodig is.
Goed uitgelegd, we zitten absoluut op één lijn. Soms is het ook gewoon echt niet nodig en dan verandert een auto met lichte schade in een cabrio , terwijl de pt ook "simpel"geplankt afgevoerd had kunnen worden.
Daarentegen zal ik nooit vergeten hoe een pt zelf de hulpdiensten had gebeld toen hij over de kop geslagen was. Auto stond weer rechtop en hij was maar even op de passagierskant gaan zittenmet zijn benen al buiten boord en de deur open.
Ambu vpk wilde persé dat we toch het dak er af haalden, ondanks een tegensputterende pt die alleen wat last had van een stijve nek.