Ik denk dat we allemaal mee eens zijn met de uitspraken van Joffry. Dat is een mooie basis voor een verdere discussie (en ik kan volgende week met vakantie zonder dat er ruzie in de tent is
).
Ok, ik ga er nieuwe leven inblazen:
Het is s'nachts 03:00. Een auto is met hoge snelheid tegen een boom gebotst. Je hebt een pt met een duidelijk instabiliteit maar de heli is niet beschikbaar (ze hebben een bedrijfsuitje bij Preston Palace, 2 plegen zijn al gearresteerd voor openbare dronkenschap en één van de anesthesisten hangt van een kroonluchter in de balzaal
). Je krijgt wel een tweede auto. Deze is al snel terplaatse. Het slachtoffer zit niet mechanish bekneld en kan redelijk snel worden bevrijd d..m.v. de deur openknippen. Daarna is een rapid extrication mogelijk.
A- snurkende ademhaling, trismus aanwezig
B- AF 8, Spo2 86%, beiderzijds gedempt ademgeruis, hyposonore percussie. B (verder) intact.
C- p. 59, RR nog niet gemeten, cap refill 4 seconden, droge huid, wel bleek, buik en bekken= drukpijnlijke kwadraat links boven.
D- avpu=U, motorisch onrustig, pupillenverschil, BM nog niet gemeten.
E- het is winter!
A- onbekend
M- je vindt een medicatie paspoort waaruit blijkt dat de pt. Selokeen en hydrochloorthiazide gebruikt
P- ? hypertensie
L-?
E- auto met hoge snelheid frontaal tegen boom, geen gordel gedragen, kooi vervormd (>50cm).
OK levensredders, even het volgende:
Welke handelingen ga je ter plekke doen?
Welke handelingen doe je in de auto?
Welke handelingen doe je juist NIET?
Maak je er Eerste Hulp Geen Vervoer van?Waar ga je heen? St Aloyisius pleisterplak centrum is op 8km afstand, maar is wel Level II, Het Patka Shock Trauma Centrum is op 45km afstand.
Ben benieuwd naar jullie meningen...
CM