Het is s'nachts 03:00. Een auto is met hoge snelheid tegen een boom gebotst. Je hebt een pt met een duidelijk instabiliteit maar de heli is niet beschikbaar (ze hebben een bedrijfsuitje bij Preston Palace, 2 plegen zijn al gearresteerd voor openbare dronkenschap en één van de anesthesisten hangt van een kroonluchter in de balzaal ). Je krijgt wel een tweede auto. Deze is al snel terplaatse. Het slachtoffer zit niet mechanish bekneld en kan redelijk snel worden bevrijd d..m.v. de deur openknippen. Daarna is een rapid extrication mogelijk.
A- snurkende ademhaling, trismus aanwezig
B- AF 8, Spo2 86%, beiderzijds gedempt ademgeruis, hyposonore percussie. B (verder) intact.
C- p. 59, RR nog niet gemeten, cap refill 4 seconden, droge huid, wel bleek, buik en bekken= drukpijnlijke kwadraat links boven.
D- avpu=U, motorisch onrustig, pupillenverschil, BM nog niet gemeten.
E- het is winter!
A- onbekend
M- je vindt een medicatie paspoort waaruit blijkt dat de pt. Selokeen en hydrochloorthiazide gebruikt
P- ? hypertensie
L-?
E- auto met hoge snelheid frontaal tegen boom, geen gordel gedragen, kooi vervormd (>50cm).
OK levensredders, even het volgende:
Welke handelingen ga je ter plekke doen?
Welke handelingen doe je in de auto?
Welke handelingen doe je juist NIET?
Maak je er Eerste Hulp Geen Vervoer van?
Waar ga je heen? St Aloyisius pleisterplak centrum is op 8km afstand, maar is wel Level II, Het Patka Shock Trauma Centrum is op 45km afstand.
Ben benieuwd naar jullie meningen...
CM
Met mijn zeer beperkte kennis een poging, en natuurlijk geen echte prof :-(
Een paar vragen die je opties enorm kunnen vergroten of verkleinen..
Scene assement :
1. Meteo, Winter in Nederland kent vele verschijningen, van zacht weer, tot regen, sneeuw, gladheid..
2. Hoe is de MKA op de hoogte gebracht, getuigen, hoeveel tijd is verloren gegaan, hoeveel tijd na het ongeval zijn jullie ter plaatse.. (Delay, afkoeling.)
3. Is brandweer reeds ter plaatse of zijn die aanrijdend..
Primairy Survey, levert in de casus al veel info..
Conclusie HET, verdenking wervelletsel, Airway belemmert, echter niet dicht, Breathing inadequaat, Circulatie, bedreigd, mogelijk inwendige bloeding, (milt ?), u en motorische onrust lijken op letsel van het brein.,
Snelle interventies in het voertuig: Handmatige immobilisatie, Nekkraag, 100% O2, en rapid extraction, met wervelplank zijwaardse rotatie techniek, Als de deur snel er uit, maakt dat de klus iets makkelijker en sneller uit te voeren..
Op de plank, snel de ambu in, daar verder beschermen tegen weer en wind, en verder stabiliseren,
Max 8 minuten, pas in de ambulance infuus, etc..
Hoe weet je de AMPLE gegevens ?, een bewusteloos slachtoffer kan mij dat niet vertellen ?
omstander ? bijrijder ? misschien heb je mogelijk een 2e slachtoffer ??
Zijn er aanwijzingen voor alcohol of uitgaansmiddelen gebruik, wat vertelt je neus.. als niet verkouden bent.. ;-)
Met mijn beperkte kennis, zou ik het een logische keuze vinden, om eerst naar een level II SEH gaan, en daar de boel verder beoordelen, stabiliseren en opnieuw beleid laten maken..