Het dak eraf! wanneer wel en wanneer niet

Auteur Topic: Het dak eraf! wanneer wel en wanneer niet  (gelezen 30836 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #160 Gepost op: 18 juli 2011, 20:55:01
Heineken.. Bier zoals bier bedoeld is (voor mensen zonder smaak).

Let op, Heineken heeft best lekker bier, maar hun pils smaakt naar kattenpis. Bon, nu terug on topic.

@ Joffry:Waarom zou de MMA/SEH niet gelukkig zijn met de keuze voor midazolam?

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #161 Gepost op: 18 juli 2011, 21:43:40
Ik denk dat er maar weinig opties meer zijn. De pt moet a) dringend gesedeerd en verslapt worden en b) heeft dringend een craniotomie nodig want hij is aan het inklemmen. In gegeven omstandigheden is dit, vrees ik, een VVDK.
A) tja, wat moet ik er op zeggen, op een gegeven moment zal de trismus wel verdwijnen, alleen is het kalf dan al verdronken
B) Duidelijk hypoxisch, bijventileren is noodzakelijk al zal niet correct bijventileren (lees: "tegenventileren") ook voor extra ICP-verhogingen zorgen
C) Tekenen van inklemming. Infauste prognose?
D) Onrust door hypoxie. Proberen fixeren zal alleen maar nefast zijn.
E) Wat centrale koeling is het enige positieve dat ik me kan inbeelden (weliswaar hier compleet ongecontroleerd dus te vermijden).

Conclusie: ik vrees dat de pt in het beste geval enkel nog goed is als donor...

Dag Loekie,

Excuseer, maar je bent toch wat voorbarig met je opmerkingen. Het lijkt allemaal geneuzel in de marge, maar toch is het noodzakelijk een en ander correct te benoemen.

Allereerst heeft deze patiënt alles behalve behoefte aan sedatie en des te meer aan algehele anesthesie. Het verdiepen van de anesthesie is de eerste maatregel om de intra-craniële druk te controleren. Een acute craniotomie is zelden geïndiceerd, maar een intra-craniële drukmeter geeft veel informatie. Daarnaast is er nog een heel arsenaal aan middelen en methoden om de intra-craniële druk te verlagen. Centrale koeling is de laatste optie.

Loekie

• Forum gebruiker
Reactie #162 Gepost op: 18 juli 2011, 22:06:04
Expert, ik denk dat er sprake is van een babylonische spraakverwarring. Wanneer ik zeg: sederen bedoel ik, zoals jij het noemt, algemene anesthesie. Bon, als ik dit de enige correcte term in Nederland is, het zij zo. Ik zal me aanpassen.

Terug naar de essentie van de casus. Lijkt, op basis van de gegevens die we nu gehad hebben, een slechte prognose niet in de maak?

VPKAalst

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #163 Gepost op: 18 juli 2011, 22:07:34
Ah, OK..... (zeker een Belgisch uitdrukking ;D)

Dacht dat je dat bij ons wel al zou gehoord hebben :-)

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #164 Gepost op: 19 juli 2011, 00:37:30
Hoi Joffry,

De reden om Midazolam te geven is in het kader van onrust. Niet als indicatie voor de kaakklem.

De hypoxie zal zeker bijdragen aan de kaakklem. Maar "trismus door hypoxie" is wat kort door de bocht.  En om die hypoxie adequaat te bestrijden moet een patiënt toch enigszins coöperatief zijn. Het toedienen van Midazolam is op grond van deze redenatie zeker te rechtvaardigen. Je werkt gewoon protocollair.

Je heft een kaakklem niet op door het geven van zuurstof alleen.

Ja voor de onrust is midazolam natuurlijk altijd goed, zeker om de onrustige patient enigzins te immobiliseren en te hanteren op de plank. Als de enige insteek voor midazolam is om een kaakklem op te heffen dan gaat datmet dat middel natuurlijk niet lukken, daarvoor is de broodnodige spierverslapping nodig succinylcholine etc die het MMT heeft, of de anesthesist in het Alloysius schaafwondencentrum...) In de prehospitale setting kunnen we als ambuteam alleen iets aan de hypoxie doen die de kaakklem voor een gedeelte veroorzaakt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #165 Gepost op: 19 juli 2011, 00:44:25
Let op, Heineken heeft best lekker bier, maar hun pils smaakt naar kattenpis. Bon, nu terug on topic.

@ Joffry:Waarom zou de MMA/SEH niet gelukkig zijn met de keuze voor midazolam?

Nou omdat je dan een complicatie kunt veroorzaken en de patient is niet zo gelukkig met de midazolam in een te grote dosis als die apneu etc gaat geven. Je hebt bij een kaakklem geen normale toegang tot de trachea en wanneer je midazolam geeft en de patient krijgt apnoe of stopt met ademhalen en nog erger, patient gaat mogelijk neurologisch braken dan heb je nog steeds geen veilige ademweg. De meeste MMA's zijn niet zo gecharmeerd van de problematiek die midazolam hierdoor geeft. Adequate verslapping is geinduceerd maar die mate van verslapping en sedatie geeft de dormicum nu weer niet. De onrust vermindert natuurlijk wel een groot deel bij 5 mg dormicum IV....

Voor het verminderen van de ICP wordt prehospitaal ook o.a. hypertone zoutoplossing gebruikt (Hyperhaes) maar daar kan Expert vast alles over vertellen want dat middel heeft het MMT bij zich.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

VPKAalst

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #166 Gepost op: 19 juli 2011, 06:06:26
Ik zou Valium hier een kans geven. 5mg IV geeft voldoende sedatie en kan de spieren misschien net voldoende doen ontspannen. Wat denken jullie daarvan?

Mvg,
A

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #167 Gepost op: 19 juli 2011, 08:14:16

Expert, ik denk dat er sprake is van een babylonische spraakverwarring. Wanneer ik zeg: sederen bedoel ik, zoals jij het noemt, algemene anesthesie. Bon, als ik dit de enige correcte term in Nederland is, het zij zo. Ik zal me aanpassen.

En ik maar denken dat onze zuiderburen just puristen waren.

Terug naar de essentie van de casus. Lijkt, op basis van de gegevens die we nu gehad hebben, een slechte prognose niet in de maak?

Dat is maar zeer de vraag. De EMV is 7. Dat duidt natuurlijk op ernstig schedel- hersenlestsel, maar het is zeker niet volstrekt kansloos. Ik ben het absoluut met je eens dat er nu snel iets moet gebeuren en dat de marges voor deze patient nogal krap zijn.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #168 Gepost op: 19 juli 2011, 22:53:14
Ik zou Valium hier een kans geven. 5mg IV geeft voldoende sedatie en kan de spieren misschien net voldoende doen ontspannen. Wat denken jullie daarvan?

Mvg,
A

Valium is een langer werkend middel maar minder sterk dan de dormicum, of het de kaakspieren voldoende kan ontspannen met die dosis is maar zeer de vraag.... verslappende medicatie zoals succinyl kan dat echter wel, met gevolg dat er apneus ontstaan en ademstilstand maar wanneer de mond voldoende geopend kan worden bij adequate verslapping dan kan er wel geintubeerd worden.

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #169 Gepost op: 20 juli 2011, 09:36:02
Wordt het niet tijd om de topic titel te veranderen?  :P
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation