Het dak eraf! wanneer wel en wanneer niet

Auteur Topic: Het dak eraf! wanneer wel en wanneer niet  (gelezen 31682 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #30 Gepost op: 19 juni 2011, 08:30:11
Ok, nu mijn laatste bericht in serie  ;)

Ten eerste over het filmpje van de KED. Misschien details maar als je een filmpje maakt van het toepassen van een KED moet je het wel goed doen. Ik ben nu in opleiding en heb op zich veel aan dit soort filmpjes maar dan wil ik ze wel goed uitgevoerd zien.
De nekkraag wordt bij voorkeur aangebracht vanaf de zijde waar het klitteband komt. ("always look into the clit"  :D )
Verder worden de banden niet in de juiste volgorde vastgemaakt, de banden worden niet goed geleid tijdens het aantrekken en de beenbanden worden niet kruislings bevestigd.

Maar goed, het filmpje is hier slechts bedoeld om diegene die hem niet kent te informeren.

Dan nog even over het knippen.
Zijn er ook ambu-vpk die in plaats van het dak enkel de B stijl laat verwijderen en beide portieren? maakt aan de schade niets uit maar wel in tijd.
Je hebt dan veel meer ruimte om met de ked te werken en de patient op de plank te leggen.

Daarentegen zal ik nooit vergeten hoe een pt zelf de hulpdiensten had gebeld toen hij over de kop geslagen was. Auto stond weer rechtop en hij was maar even op de passagierskant gaan zittenmet zijn benen al buiten boord en de deur open.
Ambu vpk wilde persé dat we toch het dak er af haalden, ondanks een tegensputterende pt die alleen wat last had van een stijve nek.

Tsja, heel discutabel! Het mechanisme is absoluut hoog energetisch en er zijn duidelijke klachten dus reden voor volledig spine in line, inmobiliseren.
Maar als de patient al met de benen buiten de auto zit is de KED nog aan te brengen, vervolgens de plank erachter en gewoon achterover op de plank laten zakken. Hoeft hoogstens de versnellingspook even weggeknipt te worden.

Het is een beetje het klassieke verhaal: Een ongeval, slachtoffer loopt rond, het gaat regenen en wordt door een welwillende omstander in de auto gezet. Vervolgens gaat het dak eraf....
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #31 Gepost op: 19 juni 2011, 08:32:59
Mijn ervaring (en die is dus nog niet heel uitgebreid) is dat de KED op zich nog niet zo heel veel tijd hoeft te kosten. Tuurlijk meer dan een Rapid Extrication maar niet erg lang, als je maar goed weet hoe hij werkt en vooral hoe je hem moet voorbereiden.
Maar volgens mij moet je ook als je het dak laat knippen de KED gebruiken, al is het alleen maar om de patient goed en makkelijk op de plank te krijgen
Inderdaad zijn er onderzoeken geweest tussen patienten waarbij "scoop and run" is toegepast tegenover een groep waarbij uitgebreide inmobilisatie plaats vondt en de verschillen waren minimaal.

Hou dat laatste in gedachten en lees daarna het onderstaande:

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B9vvCSm0EU9OYTUyZTIyOTgtNjlkMS00NmU2LWFhYWItNWU5MTEwNDllNGU2&hl=en&authkey=CMzvgqQJ

Dit is een onderzoek van één van de leden hier. Zij heeft dit gepubliceerd in het kader van haar studie Gezondheidswetenschappen.

Er is een klein aantal patiënten waarbij de KED geïndiceerd is, maar deze groep is toch echt wel klein, m.i. Natuurlijk moeten we niet iedereen meteen uit een wrak "rukken" maar wat meer nuance (zeker gezien bovenstaande) in het verhaal immobiliseren is zeker op zijn plaats.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #32 Gepost op: 19 juni 2011, 08:54:58
Ga het onderzoek zeker lezen, maar nu nog even geen tijd.
Kun je eens op een rijtje zetten wat de echte indicaties zijn voor de KED?

In het handelingsschemaboek staat het simpelweg als volgt:

"Patienten met stabiele vitale functies die verdacht worden van wervelletsel en zitten in een stoel (bijv. in een auto) en waarbij de bevrijding veel manipulatie vergt"

Veel manipulatie heb je volgens mij altijd, of het dak eraf gaat of niet, er wordt behoorlijk gemaniplueerd, dus mijn insteek zou zijn: altijd de KED bij verdenking wervelletsel tenzij Rapid Extrication noodzakelijk is.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #33 Gepost op: 19 juni 2011, 13:41:24
Dag CM, Hoefhaan en andere discussieleden,

CM, ik onderschrijf jouw posting echt van harte met betrekking tot hypothermie. Hypothermie is verraderlijk! Dat is voor iedereen duidelijk. Ondanks die wetenschap is er vaak overdreven veel onvoldoende onderbouwde aandacht voor letsel van de wervelkolom. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn.

In de medische vakliteratuur is met betrekking tot Cervicale Wervel Kolom Immobilisatie (CWKI) een veel aangehaalde review gepubliceerd door Kwan et al. Zij pleit voor een meer selectieve benadering van slachtoffers met de verdenking op letsel van de cervicale wervelkolom.

http://pdm.medicine.wisc.edu/Volume_20/issue_1/kwan.pdf

Het is belangrijk te beseffen dat pre-hospitale CWKI eerder een historische basis heeft dan een wetenschappelijke onderbouwing. Het device wordt vooral toegepast uit angst om eventueel bestaand letsel te verergeren, dan wel te missen. Een niet onbelangrijk argument is het medico-legale aspect. Dit heeft tot gevolg dat CWKI liberaal en weinig kritisch wordt toegepast bij vrijwel ieder traumaslachtoffer zonder dat hiervoor voldoende onderbouwing is.

CWKI is geen onschuldige procedure en zoals iedere handeling in de serieuze geneeskunde zijn ook hiervan min of meer ernstige complicaties beschreven. Met name van de harde halskragen is compressie van de luchtweg, afname van het longvolume, verhoogde kans op aspiratie en ernstig ongemak beschreven bij gezonde vrijwilligers!

“This systematic review supports the well-recognized understanding that spinal immobilization is associated with improved reduction in spinal mobility as well as adverse outcomes such as ventilatory restriction, ischemic pain, and discomfort. The widespread effort to establish the practice of selective immobilization during the prehospital phase is welcome”.

In het prestigieuze New England Journal of Medicine (NEJM) werd ook door Stiell aandacht gevraagd voor dit onderwerp. Hij onderzocht eigenlijk twee afzonderlijke methoden van lichamelijk onderzoek die nadere radiologische evaluatie (CT) van cervicale wervelkolom rechtvaardigen. CT-diagnostiek is duur en de patiënt is onderhevig stralenbelasting. Een dergelijk onderzoek moet men goed kunnen motiveren in deze tijd van beperkte middelen.

Stiell vergeleek de Canadian C-Spine Rule (CCSR) met de Nexus Low-Risk Criteria (NLRC). Beide methoden bieden een eenvoudig handvat voor de ambulanceverpleegkundige om de aanwezigheid van cervicaal letsel in te kunnen schatten, waarbij de CCSR meer betrouwbaar is. Dat kan leidend zijn in de keuze die moet worden gemaakt door de ambulanceverpleegkundige in de pre-hospitale setting.

http://hsc.unm.edu/emermed/resident_readings/EDArticles_PDF/Trauma/NEJM_03-%20CAN%20C-Spine%20v%20Nexus.pdf

Hoe moet je hier nu mee omgaan? Ze zien je al aankomen op de SEH, waarbij je een patiënt presenteert die op grond van de huidige beeldvorming misschien in aanmerking komt voor CWKI, en waarbij jij aangeeft dat het op grond van de huidige inzichten niet is te motiveren. Heel de SEH schiet acuut in de vlekken en in koor wordt er geroepen; “Afleidend letsel”. Zoals je in het artikel van Stiell kunt lezen is het begrip afleidend letsel vaag omschreven en niet gedefinieerd. Het wordt direct aangegrepen om te kiezen voor CWKI, onder het mom van, “toch maar even een nekspalk aanleggen, want je weet maar nooit”.

Daarmee wordt de patiënt gestigmatiseerd, neemt de bevrijding van het slachtoffer heel veel tijd in beslag, wordt hypotherm, ligt ie veel te lang op een backboard, loopt kans op allerlei complicaties en is uiteindelijk onderhevig aan kostbaar onderzoek en onnodige straling. En dat allemaal om een niet bewezen handeling, die wel bewezen nadelige effecten heeft.

“Het dak eraf” moet je dus goed kunnen motiveren. Het is volledig afhankelijk van de situatie en de toestand van je patiënt. Indien het slachtoffer een probleem heeft in de ABCD, is er geen ruimte voor tijdrovende bevrijdingstechnieken en is snelheid geboden. Indien het slachtoffer ABC stabiel is, een normaal bewustzijn heeft, niet bewusteloos is geweest en er geen sprake is van klachten van de wervelkolom en er geen sprake is van paresthesieën, dan kun je met de overige criteria zoals geformuleerd in de CCSR het aanleggen van nekspalk op zijn zachts gezegd ter discussie stellen. Indien de patiënt wel binnen de criteria voor nader onderzoek valt dan is CWKI aangewezen en moet je snelheid en bescherming tegen elkaar afwegen. Balancing your risks and options!

Hoefhaan, je vraag is zeer terecht en niet zo eenvoudig te beantwoorden omdat het heel complexe situaties betreft. Veel beslismomenten. Wat het LPA biedt is een richtlijn. Een raamwerk waarbinnen je medisch handelen is geprotocolleerd, maar dat ontslaat je nimmer van de verantwoordelijkheid om zelf heel kritisch te blijven. Dat je dat bent heb je min of meer bewezen door deze vraag hier te poneren.

Zoals reeds eerder terecht werd aangehaald denk ik dat er sprake moet zijn van nuance. Gebruik je gezond verstand! Gewoon je kop erbij houden en domme dingen doen. Het is een onderdeel van het werk, net als het vermogen daarmee om te gaan.

“Just guidelines, no substitute for common sense.

Hoefhaan, dat is de beste tip die ik je kan geven als H-MMT arts.

Groet,

Expert.

PS; De KED spalk gebruik ik zelden. Tijdrovend onding. Soms erg handig om een proximale femur fractuur te stabiliseren. Buikgrodel om het bekken en de lengte van de spalk langs de laterale zijde van het gefractureerde femur.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #34 Gepost op: 19 juni 2011, 17:28:45
Kijk, dat is een duidelijk onderbouwd geheel, bedankt Expert!


Indien het slachtoffer ABC stabiel is, een normaal bewustzijn heeft, niet bewusteloos is geweest en er geen sprake is van klachten van de wervelkolom en er geen sprake is van paresthesieën, dan kun je met de overige criteria zoals geformuleerd in de CCSR het aanleggen van nekspalk op zijn zachts gezegd ter discussie stellen.

Ik zie/hoor het om mij heen wel gebeuren, een patient zoals in dit citaat besproken toch volledig geinmobiliseerd. Dan vraag ik me af: met welke diagnose ga je presenteren? Puur op basis van het mechanisme? Ok, daar kan ik inkomen bij zeer duidelijk afleidend letsel of forse intoxicatie (zie de genoemde punten in LPA) Maar anders zou ik zeggen; laat het SO zelf uitstappen indien er geen andere letsels zijn.

Maar dan over het dak of niet. Ok, duidelijk dus: als een patient is zoals hier genoemd geen knipwerk.
Maar dan de patient die na manuele immobilisatie aangeeft pijn midden op de rug te hebben. Is het dan niet het makkelijkst en het beste om alleen de B stijl weg te knippen? Kost de minste tijd dus de minste vertraging en manipuleren wordt zoveel als mogelijk voorkomen.

Ik heb van de week weer staan oefenen met de KED en dan is het vrij lastig om in een standaard auto (of in dit geval zelfs een wat hogere auto) iemand goed richting portier te krijgen zonder de WK tov. het bekken te manipuleren. De meeste auto's hebben een vrij lage dakbalk waardoor het hoofd iets zal moeten zakken (onmogelijk in een KED) of de romp wat naar buiten moet kantelen om er onderdoor te komen.
Anderzijds: Is wat manipulatie van de WK tov het bekken zo'n probleem? De kans dat zich daar een fractuur bevindt is mijns inziens vrij klein. En hoe je de patient ook uit de auto haalt: er is altijd sprake van manipulatie van de WK tov het bekken. Tenzij het dak eraf gaat, en dan hebben we weer te maken met het tijdaspect.

Toch heb ik het gevoel dat de KED wel belangrijk is. Het is volgens mij de beste manier van inmobilisatie in een auto. (even de onderzoeken daargelaten, we worden nu nog getrained om zoveel mogelijk Spine in Line te hanteren en dus gebruik te maken van de hulpmiddelen. De onderzoeken hebben nog niet geleid tot een duidelijk ander beleid)


Kan ik een voorzichtige conclusie trekken, of laat ik het zo stellen: een rijtje stellingen deponeren:

-Bevrijding van een patient zonder klachten is niet nodig, deze stapt zelf uit na gedegen onderzoek

-Bevrijding van een patient met WK klachten kan het beste geschieden dmv een KED en ZO NODIG het wegknippen van de B-stijl en het verwijderen van de deuren. Vereiste voor het gebruik van de KED is het goed getrained zijn van de gebruiker

-Bevrijding van een patient met WK klachten en ABCD instabiliteit kan het beste geschieden dmv de Rapid Extrication methode, en dan bij voorkeur met een nekspalk icm dekenrol

(lees waar staat WK klachten: daadwerkelijke WK klachten, duidelijk afleidend letsel of intoxicatie)

Ik zou me kunnen voorstellen dat het dak eraf gaat in geval van een tweepersoonsauto (sportwagens etc) en wat eerder bij een driedeurs auto waar geen portier meer achter de B stijl zit. (en dan alleen bij duidelijke verdenking WK letsel, niet alleen obv mechanisme maar ook op basis van klachten)
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #35 Gepost op: 20 juni 2011, 15:43:55
Mijn dank aan de zeer duidelijke en begrip opwekkende reacties. Duidelijke links, voorbeelden en zelfs voor mij als mannetje van het Rode gedeelte, erg begrijpelijk.

Dank Hoefhaan en Expert!
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #36 Gepost op: 22 juni 2011, 09:51:17
Dag CM, Hoefhaan en andere discussieleden,

CM, ik onderschrijf jouw posting echt van harte met betrekking tot hypothermie. Hypothermie is verraderlijk! Dat is voor iedereen duidelijk. Ondanks die wetenschap is er vaak overdreven veel onvoldoende onderbouwde aandacht voor letsel van de wervelkolom. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn.

In de medische vakliteratuur is met betrekking tot Cervicale Wervel Kolom Immobilisatie (CWKI) een veel aangehaalde review gepubliceerd door Kwan et al. Zij pleit voor een meer selectieve benadering van slachtoffers met de verdenking op letsel van de cervicale wervelkolom.

http://pdm.medicine.wisc.edu/Volume_20/issue_1/kwan.pdf

Het is belangrijk te beseffen dat pre-hospitale CWKI eerder een historische basis heeft dan een wetenschappelijke onderbouwing. Het device wordt vooral toegepast uit angst om eventueel bestaand letsel te verergeren, dan wel te missen. Een niet onbelangrijk argument is het medico-legale aspect. Dit heeft tot gevolg dat CWKI liberaal en weinig kritisch wordt toegepast bij vrijwel ieder traumaslachtoffer zonder dat hiervoor voldoende onderbouwing is.

CWKI is geen onschuldige procedure en zoals iedere handeling in de serieuze geneeskunde zijn ook hiervan min of meer ernstige complicaties beschreven. Met name van de harde halskragen is compressie van de luchtweg, afname van het longvolume, verhoogde kans op aspiratie en ernstig ongemak beschreven bij gezonde vrijwilligers!

“This systematic review supports the well-recognized understanding that spinal immobilization is associated with improved reduction in spinal mobility as well as adverse outcomes such as ventilatory restriction, ischemic pain, and discomfort. The widespread effort to establish the practice of selective immobilization during the prehospital phase is welcome”.

In het prestigieuze New England Journal of Medicine (NEJM) werd ook door Stiell aandacht gevraagd voor dit onderwerp. Hij onderzocht eigenlijk twee afzonderlijke methoden van lichamelijk onderzoek die nadere radiologische evaluatie (CT) van cervicale wervelkolom rechtvaardigen. CT-diagnostiek is duur en de patiënt is onderhevig stralenbelasting. Een dergelijk onderzoek moet men goed kunnen motiveren in deze tijd van beperkte middelen.

Stiell vergeleek de Canadian C-Spine Rule (CCSR) met de Nexus Low-Risk Criteria (NLRC). Beide methoden bieden een eenvoudig handvat voor de ambulanceverpleegkundige om de aanwezigheid van cervicaal letsel in te kunnen schatten, waarbij de CCSR meer betrouwbaar is. Dat kan leidend zijn in de keuze die moet worden gemaakt door de ambulanceverpleegkundige in de pre-hospitale setting.

http://hsc.unm.edu/emermed/resident_readings/EDArticles_PDF/Trauma/NEJM_03-%20CAN%20C-Spine%20v%20Nexus.pdf

Hoe moet je hier nu mee omgaan? Ze zien je al aankomen op de SEH, waarbij je een patiënt presenteert die op grond van de huidige beeldvorming misschien in aanmerking komt voor CWKI, en waarbij jij aangeeft dat het op grond van de huidige inzichten niet is te motiveren. Heel de SEH schiet acuut in de vlekken en in koor wordt er geroepen; “Afleidend letsel”. Zoals je in het artikel van Stiell kunt lezen is het begrip afleidend letsel vaag omschreven en niet gedefinieerd. Het wordt direct aangegrepen om te kiezen voor CWKI, onder het mom van, “toch maar even een nekspalk aanleggen, want je weet maar nooit”.

Daarmee wordt de patiënt gestigmatiseerd, neemt de bevrijding van het slachtoffer heel veel tijd in beslag, wordt hypotherm, ligt ie veel te lang op een backboard, loopt kans op allerlei complicaties en is uiteindelijk onderhevig aan kostbaar onderzoek en onnodige straling. En dat allemaal om een niet bewezen handeling, die wel bewezen nadelige effecten heeft.

“Het dak eraf” moet je dus goed kunnen motiveren. Het is volledig afhankelijk van de situatie en de toestand van je patiënt. Indien het slachtoffer een probleem heeft in de ABCD, is er geen ruimte voor tijdrovende bevrijdingstechnieken en is snelheid geboden. Indien het slachtoffer ABC stabiel is, een normaal bewustzijn heeft, niet bewusteloos is geweest en er geen sprake is van klachten van de wervelkolom en er geen sprake is van paresthesieën, dan kun je met de overige criteria zoals geformuleerd in de CCSR het aanleggen van nekspalk op zijn zachts gezegd ter discussie stellen. Indien de patiënt wel binnen de criteria voor nader onderzoek valt dan is CWKI aangewezen en moet je snelheid en bescherming tegen elkaar afwegen. Balancing your risks and options!

Hoefhaan, je vraag is zeer terecht en niet zo eenvoudig te beantwoorden omdat het heel complexe situaties betreft. Veel beslismomenten. Wat het LPA biedt is een richtlijn. Een raamwerk waarbinnen je medisch handelen is geprotocolleerd, maar dat ontslaat je nimmer van de verantwoordelijkheid om zelf heel kritisch te blijven. Dat je dat bent heb je min of meer bewezen door deze vraag hier te poneren.

Zoals reeds eerder terecht werd aangehaald denk ik dat er sprake moet zijn van nuance. Gebruik je gezond verstand! Gewoon je kop erbij houden en domme dingen doen. Het is een onderdeel van het werk, net als het vermogen daarmee om te gaan.

“Just guidelines, no substitute for common sense.

Hoefhaan, dat is de beste tip die ik je kan geven als H-MMT arts.

Groet,

Expert.

PS; De KED spalk gebruik ik zelden. Tijdrovend onding. Soms erg handig om een proximale femur fractuur te stabiliseren. Buikgrodel om het bekken en de lengte van de spalk langs de laterale zijde van het gefractureerde femur.

Welkom terug! Met deze post weet ik weer waarom wij je zo gemist hebben!!

HoefHaan, ik kan mijn mening geven maar er is al eentje voor me geweest en ik kan niets meer toevoegen..... oh ja, dat hij vaker mag posten ;)

Mmm,, toch in de verleiding gekomen.....

Wij hebben recent onderzoek gedaan naar de incidentie van wervelkolom letsel in onze regio. Het onderzoek is uitgevoerd door 2 studenten van de HAN in Nijmegen. Van de totale patiëntenpopulatie (n-2616) heeft <10% daadwerkelijk letsel gehad. Letsel is, in deze studie, gedefinieerd als fractuur danwel luxatie danwel hematoomvorming. Dat betekent dat meer dan 9 van de 10 patiënten onnodig op een wervelplank hebben gelegen (de KED is niet meegenomen in het onderzoek). Het is natuurlijk retrospectief en ik ben de laatste die commentaar levert op de werkwijze van collega's maar de resultaten geven wel aan waarom enige nuance op zijn plaats is. Zeker gezien het gevaar van de pathologische driehoek van hypothermie, coagulopathie en acidose bij een trauma patient.

Persoonlijk ben ik een voorstander van het toepassen van de Canadian Spine Rules in zijn geheel. Het is simpel, effectief en veel beter verankerd in EBM (Evidence Based Medicine) dan het LPA. Dat is nou eenmaal de consequenties van een compromis commissie. Het polder model is niet het enige (noch het beste) model.

C.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #37 Gepost op: 22 juni 2011, 22:51:49
Ik lees in deze topics toch redelijk vaak dat de Ked spalk een onding is en tijdrovend.
Dat de term als "onding" wordt gebruikt vind in verbazingwekkend, dat het iets meer tijd in beslag neemt ben ik het er mee eens. Maar..........  waarom vind men deze spalk een onding?

Wij hebben de laatste tijd veel geoefend met het aanbrengen van de KED spalk. In de oefeningen hebben we gebruik gemaakt van lotus slachtoffers, die al meerdere malen door ons uit auto's zijn gehaald, samen met de brandweer. Nadat we de oefening hadden gedaan en de lotus dmv. de KED spalkuit de auto hebben gehaald, ben ik naar ze toe gegaan en gevraagd wat hun bevindingen van de KED spalk zijn. De lotus geeft duidelijk aan dat er veel minder aan het slachtoffer wordt gemanipuleerd. Ze konden duidelijk het verschil merken met het op de plank leggen zonder ked spalk. De KED spalk leg je aan met twee ambu mensen die weten waar ze mee bezig zijn. Als je CWK letsel vermoed en je maakt gebruik van de KED spalk, dan heb je meteen de CWK gefixeerd door de KED, ipv op de plank trekken zonder fixatie van de cwk( alleen de nekkraag is niet voldoende). Ik weet ook wel dat de brandweer goed geinstrueerd moet worden, maar in de praktijk kom je vaak tegen dat het niet helemaal gelijk gaat. Als lotus mensen al het verschil merken dan vraag ik mij af hoe patiënten dit zullen ervaren. En wie zijn wij dan om te zeggen dat het ondingen zijn............. :-\
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #38 Gepost op: 22 juni 2011, 23:51:57
Ik lees in deze topics toch redelijk vaak dat de Ked spalk een onding is en tijdrovend.
Dat de term als "onding" wordt gebruikt vind in verbazingwekkend, dat het iets meer tijd in beslag neemt ben ik het er mee eens. Maar..........  waarom vind men deze spalk een onding?

Wij hebben de laatste tijd veel geoefend met het aanbrengen van de KED spalk. In de oefeningen hebben we gebruik gemaakt van lotus slachtoffers, die al meerdere malen door ons uit auto's zijn gehaald, samen met de brandweer. Nadat we de oefening hadden gedaan en de lotus dmv. de KED spalkuit de auto hebben gehaald, ben ik naar ze toe gegaan en gevraagd wat hun bevindingen van de KED spalk zijn. De lotus geeft duidelijk aan dat er veel minder aan het slachtoffer wordt gemanipuleerd. Ze konden duidelijk het verschil merken met het op de plank leggen zonder ked spalk. De KED spalk leg je aan met twee ambu mensen die weten waar ze mee bezig zijn. Als je CWK letsel vermoed en je maakt gebruik van de KED spalk, dan heb je meteen de CWK gefixeerd door de KED, ipv op de plank trekken zonder fixatie van de cwk( alleen de nekkraag is niet voldoende). Ik weet ook wel dat de brandweer goed geinstrueerd moet worden, maar in de praktijk kom je vaak tegen dat het niet helemaal gelijk gaat. Als lotus mensen al het verschil merken dan vraag ik mij af hoe patiënten dit zullen ervaren. En wie zijn wij dan om te zeggen dat het ondingen zijn............. :-\

Ik gebruik de KED spalk voornamelijk bij bevrijden van bij patienten met nerologische uitval bij CWK letsel-verdenking zonder een scoop-and-run situatie. Dat zijn ook de situaties waarbij veelal het dak van de auto eraf moet. In veel andere gevallen is dat totaal niet nodig. wat dat betreft is er bij sommige ambuplegen een soort knip-verslaving/geilheid te bespeuren, voornamelijk door alle brandweer inzet etc die daarbij komt kijken, veel sensatie..weinig wol....

In veel CWK-pijn situaties bij low energy ongevallen is de oorzaak spierpijn in schouder/nek t.g.v. de voor en achterwaarste beweging en de schoudergordel die wordt aangetrokken door de  gordelspanner. Tevens is stress een niet te vergeten factor en de mediahypes rond CWK klachten in het verleden alsmede aansprakelijkheidscenarios van vermeende daders bij auto-ongevallen (vergrote zieligheidsfactor om zo als slachtoffer ipv als veroorzaker gezien te worden..). De door CM aangehaalde Canadian Spine Rules hanteer ik sinds het in het onderzoeksrapport verkrijgbaar was, en tot tevredenheid mag ik wel zeggen ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #39 Gepost op: 23 juni 2011, 08:06:29
De door CM aangehaalde Canadian Spine Rules hanteer ik sinds het in het onderzoeksrapport verkrijgbaar was, en tot tevredenheid mag ik wel zeggen ;-)

Wat dan wel weer grappig is dat men tegenwoordig via evidence based medicine (EBM) besluit een totaal niet EBM behandeling te geven... Sterker nog, kijkend naar de evidence wordt misschien zelfs het principe "First do no harm" geschaad.