Geweldig, wat een goed onderbouwde reacties.... Dank allen!
Maar even op een rijtje zettend; (bedenk mijn referentiekader: net begonnen in het werkveld)
-Er zijn dus onderzoeken genoeg naar schade en nadelige effecten van zowel de nekspalk als de KED en ander bevrijdingsmiddelen. Maar het protocol is en blijft duidelijk. En daar zal je op aangesproken worden in geval het toch niet helemaal zo goed gaat als gedacht. Dus een HET icm één of meerdere in het protocol genoemde symptomen is aanleiding tot inmobilisatie met de beschikbare middelen. Wie ben ik dan om de hulpmiddelen niet toe te passen als daar alle reden toe is?
-Het aanleggen dat moet juist gebeuren, maar dat is met elk hulpmiddel. Alleen op de juiste manier toegepast wérkt een hulpmiddel.
-@Rescue: kun je de 5 fouten op het plaatje eens noemen?
-
Het dak van het voertuig er af, is vaak de meest gekozen oplossing voor een bevrijding van een patient, echter heel vaak onnodig en als je uitgaat van een mogelijk aanwezig wervelletsel, vaak ook nog een risicovolle, en arbeidsintensief.. terwijl er vaak nog wel 10 andere methodes wel werken en minder risico met zich mee brengen..
Leer mensen de juiste technieken en inzichten, en geef ze daarbij de goede tools, waaronder een schaar en ducktape, en padding, en je brengt patienten redelijk comfortabel, en correct geimmobiliseerd naar het ziekenhuis, waarbij veel risico's beperkt..
Kun je de 10 andere methodes eens noemen?
En ik ben erg benieuwd wat ik met schaar en ducttape kan!
En google is inderdaad mijn grote vriend maar nu even niet. Ben wat beperkt in tijd (volop aan de studie) dus is er misschien iemand die even kort kan uitleggen wat de Canadian Spine Rules inhouden?
Ik kon geen beknopt overzicht vinden...
Maar terug naar de vraagstelling: Het dak eraf, wanneer wel en wanneer niet?
Hoe halen jullie iemand -in geval van "stay and play"- uit de auto? Is dit op een goede manier mogelijk zonder knipwerk? En dan doel ik op een patient die alle redenen heeft voor inmobilisatie, spine in line.
Hoelang doet de brandweer (en dan een reeele tijd, niet de optimistische tijd die de BV opgeeft
![peace please 98uiye](https://www.hulpverleningsforum.nl/Smileys/default/f045.gif)
) over het wegknippen van de B stijl?
Is alleen de B stijl wegknippen een goed alternatief voor het dak eraf?
Is eigenlijk wel leuk, ik dacht hier een eevoudige vraag te stellen, en binnen korte tijd meer duidelijkheid te krijgen maar ik krijg alleen maar meer vragen! Is goed, zo worden mijn hersenen weer eens flink aan het werk gezet.
![Afro O0](https://www.hulpverleningsforum.nl/Smileys/default/afro.gif)