Het dak eraf! wanneer wel en wanneer niet

Auteur Topic: Het dak eraf! wanneer wel en wanneer niet  (gelezen 30725 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 6 juli 2011, 10:36:13
Een vaccuum matras heeft veel voordelen op langere transport, zeker voor multi-trauma patienten  > Meer dan 2 uur..,

Een vacuum matras is kwetsbaarder dan een wervelplank, en al deze lek is, (ik heb er al drie lek zien gaan), heb je niets meer..

Een vacuum matras is alleen een transport optie en geen bevrijdings en reddings optie, een wervelplank heeft meer functionaliteiten en is daarmee een tool, die voor vele inzetten geschikt is..

Nadeel van een vacuum matras, is dat je niet overal meer zicht en toegang hebt op de patient,  Een wond die weer gaat bloeden, urine die laat lopen, verdwijnt in de kom van de matras. Op een wervelplank valt dat direct op..

Als de keuze is of/of en niet als een extra optie, kies ik absoluut voor een wervelplank, omdat deze me veel meer keuzes biedt...  Als je iemand op een wervelplank langdurig wilt vervoeren, kan je het met extra padding, een stuk comfortabeler maken..

Een vacuum matras word metname in UK, en canada ook vaak incombinatie gebruikt met een wervelspalk oregon spine splint) of een compleet backboard.  Een volledige immobilisatie met alleen een vacuum matras is nagenoeg onmogelijk.

Er zit ook een enorm kwaliteitverschil tussen vacuummatrassen,  Ik heb Ferno vacuum matrassen al veel keren zien falen..  Ik ben zelf redelijk onder de indruk van de REDVAC, matrassen, metname over de hufterproofheid van het materiaal..
Maar misschien is dat iets voor een apart topic ?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 6 juli 2011, 11:25:14
Deze combinatie wil ik eigenlijk nog een keer gaan testen...

Dit zou de voordelen van een wervelplank en vacuummatras combineren..

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 11 juli 2011, 08:58:36
Deze combinatie wil ik eigenlijk nog een keer gaan testen...

Dit zou de voordelen van een wervelplank en vacuummatras combineren..

Goedemorgen Rescue,

Dit is inderdaad een mooie wervelplank, die een aantal belangrijke voordelen lijkt te hebben ten opzichte de gebruikelijke planken. Maar begrijp ik nou goed dat jij slachtoffers zelfstandig plankt en spint?

Groet,

Expert.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #93 Gepost op: 11 juli 2011, 09:35:21
Goedemorgen Rescue,

Dit is inderdaad een mooie wervelplank, die een aantal belangrijke voordelen lijkt te hebben ten opzichte de gebruikelijke planken. Maar begrijp ik nou goed dat jij slachtoffers zelfstandig plankt en spint?

Groet,

Expert.

Goede morgen Expert,

Zoals iedereen hier waarschijnlijk weet, is het immobiliseren van traumaslachtoffers, en het correct fixeren op een wervelplank een teamvaardigheid..  En daarin geef ik sinds 1996 al les op dit onderwerp, en mijn eerste nederlandsetalige reader is van 1996 op dit onderwerp..

Als je bedoeld of ik met met de verschillende teams werk leiding geef en eind verantwoordelijk bent voor de medische zorg aan trauma slachtoffers, dan doe ik dat zelfstandig, als "de leading medic" en als teammanager.
Er is daarvoor een kwaliteitsysteem in plaats, waarin IGZ toezicht op houdt en ketenpartners regelmatig feedback opgeven..

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 11 juli 2011, 16:30:43

Als je bedoeld of ik met met de verschillende teams werk leiding geef en eind verantwoordelijk bent voor de medische zorg aan trauma slachtoffers, dan doe ik dat zelfstandig, als "de leading medic" en als teammanager.
Er is daarvoor een kwaliteitsysteem in plaats, waarin IGZ toezicht op houdt en ketenpartners regelmatig feedback opgeven..

Vanuit welke authoriteit ben jij dan medisch eindverantwoordelijk voor de zorg aan traumaslachtoffers?

Expert.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 11 juli 2011, 16:44:34
Vanuit welke authoriteit ben jij dan medisch eindverantwoordelijk voor de zorg aan traumaslachtoffers?

Expert.

Misschien persoonlijke vragen, even PM...

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 11 juli 2011, 18:09:45

Expert.

Misschien persoonlijke vragen, even PM...

Rescue,

Je neemt zelf een redelijk resoluut standpunt in op een openbaar forum. Ik vraag je nu op dit zelfde forum hoe ik dit nou moet zien.

Expert.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #97 Gepost op: 11 juli 2011, 18:50:41
Je hebt reeds een P.M..  

De autoriteit word geleverd door de werkgever / opdrachtgevers, gechecked door IGZ en besproken met ketenpartners, er is een kwaliteitsplan aanwezig, ik geef leiding aan een team...   Verder is in de basis dienstverlening geen sprake van wettelijk voorbehouden handelingen..  
Daar waar in de verschillende diensten, wettelijk voorbehouden handelingen plaats vinden, is er altijd een verantwoordelijk arts, daadwerkelijk aanwezig..

Van wie zou ik nog meer autoriteit nodig hebben..  De gene die dat belangrijk vinden vinden mij deskundig genoeg..

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #98 Gepost op: 11 juli 2011, 21:09:16
Verder is in de basis dienstverlening geen sprake van wettelijk voorbehouden handelingen..  
Daar waar in de verschillende diensten, wettelijk voorbehouden handelingen plaats vinden, is er altijd een verantwoordelijk arts, daadwerkelijk aanwezig..

Alleen ben jij dan dus niet de 'leading medic', maar is de betreffende arts 'leading medic'... of ben ik nu helemaal abuis?

Dat je als teammanager organisatorisch gezien de baas bent in deze setting (dus niet t.a.v. de medische handelingen, maar voor de 'randvoorwaarden') heeft daar toch niets mee te maken?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 11 juli 2011, 21:34:17
Planken en spinnen zijn géén voorbehouden handelingen en daarbij kan Rescue dus prima de leading medic zijn.