eerste hulp op vakantie

Auteur Topic: eerste hulp op vakantie  (gelezen 4604 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Gepost op: 14 augustus 2008, 19:38:28
Nou mensen, net weer terug van 2 weken vakantie in Ierland. Gezellig met 4 vrienden rondtrekken met de rugzak.

Maar ja, heb ik natuurlijk toch wel weer wat te vertellen over toen we in Galway (het zuiden waren) de stad aan het bezichtigen waren.


We liepen voorbij de Mac Donalds waar we 3 vrouwen van indiase afkomst druk  zagen staan praten en ook nog een die op de grond zat te huilen. Maar goed, wij dus doorlopen en opeens horen we gegil achter ons.

Dus we draaien ons om en we zien dat de vrouw die eerst op de grond zat nu bewegingsloos op de grond ligt en dat die andere vrouwen haar vasthouden, schudden en proberen wakker te krijgen.

Ik ga naar de vrouwen toe en probeer mw. aan te spreken en te schudden, geen reactie en die vrouwen om me heen zijn allemaal aan het roepen, gillen, schudden en proberen haar water te laten drinken. Het was een heel hectische situatie naar mijn idee maar ik probeerde wel rustig te blijven.

Het SO was wel heel snel aan het ademen en had geen convulsies OID. De vrouwen bleven maar gillen en het SO vastpakken en telkens maar proberen om haar water te geven. Op een gegeven moment heb ik dus ook het bekertje weggegooit. Op mijn vragen aan die andere vrouwen of ze diabeet was, epilepsie had, etc. werdt geen antwoord gegeven.

Uiteindelijk toch maar een omstander 112 laten bellen om een ambulance omdat de situatie zo hectisch was. Toen kwamen er toevallig 2 doctoren langs die mij meehielpen. Op een gegeven moment dacht ik dat het SO geen adem meer haalde en omdat ik dat ook niet goed kon controleren (geluid, mensen die aan het SO zaten, etc), wou ik op een gegeven moment gaan reanimeren, maar gelukkig constateerde de doctoren dat er nog een pols was en toen haalde ze ook weer adem.. Reanimatie heeft dus gelukkig niet gehoeven.


Toen wilden ik en de 2 doctoren het SO in de stabiele zijligging leggen, maar weer zaten die vrouwen aan het SO. Mijn vrienden hebben hun toen op afstand gehouden en de politie en later de ambulance arriveerde (heel snel overigens). Na een overdracht van het SO aan de paramedics, helpen met het SO in de ambu te krijgen en het opgeven van persoonlijke gegevens aan de politie konden we onze weg weer vervolgen..


I vond het wel een ingrijpend iets, ondanks dat het uiteindelijk toch 'alleen maar' iemand is die flauwviel. Vooral de hectiek, alles in het engels, het bijna hebben moeten starten met een reanimatie en de vrouwen die meer kwaad dan goed deden (geheel te begrijpen dat die mensen zo kunnen reageren natuurlijk). Daarom wou ik het even kwijt hier.


CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2008, 20:21:23
Tja het is altijd ingrijpend als je zoiets meemaakt.

Mocht je nog wat kwijt willen.  Gewoon weer hier posten.

Praat er over want dat helpt altijd


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2008, 20:29:35
Dus je hebt je adrenaline-boost wel weer gehad  ;)  Goed gehandeld!  O0


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2008, 21:27:54
Goede actie !
Ik verbaas me er ook wel eens over hoor hoe omstanders kunen reageren, vooral mensen uit andere culturen als de westerse kunnen nogal theatraal optreden heb ik wel ervaren, voor ons westerlingen is bijvoorbeeld zo'n bekertje water absoluut ongepast en zelfs gevaarlijk.
Maar ja hoeveel westerlingen zie je niet aan het gevallen oude vrouwtje sleuren om die weer overeind te zetten zonder zich zorgen te maken over evt fracturen....
In ieder geval weer een ervaring rijker !

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2008, 22:59:56
Dat bekertje water zou ik toch echt niet niet-westers willen noemen.

Ik ben het ook hier ten lande geregeld tegen gekomen.


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2008, 07:57:56
eerst water de rest komt later  ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2008, 09:58:59
MM een gevalletje van hysterische hyperventilatie aanval?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2008, 10:20:45
Ik ben toevallig ook begin augustus in Galway geweest, tijdens de Galway Races (paarden) maar toen stond het verkeer zo vast dat die Ambu niet echt snel vooruit zou zijn gekomen. Toch een mooie stad dat Galway overigens
Verder heb je goed gehandeld, ondanks de hinder en tegenwerking van de omstanders.......volgens mij had je er beter aan gedaan om dat bekertje water niet zomaar weg te gooien maar in de gezichten van die hysterische dames maar dat terzijde.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2008, 22:31:34
Ik ben toevallig ook begin augustus in Galway geweest, tijdens de Galway Races (paarden) maar toen stond het verkeer zo vast dat die Ambu niet echt snel vooruit zou zijn gekomen. Toch een mooie stad dat Galway overigens
Verder heb je goed gehandeld, ondanks de hinder en tegenwerking van de omstanders.......volgens mij had je er beter aan gedaan om dat bekertje water niet zomaar weg te gooien maar in de gezichten van die hysterische dames maar dat terzijde.

Goh da's toevallig, het was inderdaad een heel gebeuren die races  :o Het bekertje water was helaas geen Spa, dus kon ik het niet in het gezicht gooien ;D


Maar iedereen bedankt voor hun reactie!
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


apje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
  • he jij hier
Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2008, 09:02:08
Ik ben toevallig ook begin augustus in Galway geweest, tijdens de Galway Races (paarden) maar toen stond het verkeer zo vast dat die Ambu niet echt snel vooruit zou zijn gekomen. Toch een mooie stad dat Galway overigens
Verder heb je goed gehandeld, ondanks de hinder en tegenwerking van de omstanders.......volgens mij had je er beter aan gedaan om dat bekertje water niet zomaar weg te gooien maar in de gezichten van die hysterische dames maar dat terzijde.

idd werkt perfect dat water :)
kent u mij dat u mij nog kent zodat u weet wie ik ben?