gebiedskennis telefonist(e) 112??

Auteur Topic: gebiedskennis telefonist(e) 112??  (gelezen 10090 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Gepost op: 29 november 2003, 21:53:19
Ik heb gisteren zelf via  het 112 nummer de hulp van een ambu moeten inschakelen, ik had er helemaal geen ervaring mee, en ben eigenlijk een beetje teleurgesteld.
de reden is: dat ik tot drie keer aan toe ben doorverbonden met een telefoniste die niet zoveel met mijn lokatie kon, dit terwijl ik toch duidelijk de gemeente, het dorp, de straatnaam, en op t'laatst zelfs de provincie heb doorgegeven, en iedere keer: een ogenblik mijnheer, nou heb ik niet zoveel verstand van de opbouw van zo'n incident, maar er moet toch een computersysteem te bedenken zijn dat dit niet alleen op de gebiedskennis van de telefonist(e) aankomt.
Probleem is nu dat ik de verbinding maar verbroken heb, en via de ac een ambu heb gevraagd, dit is niet de manier volgens mij,maar via 112 moet je heel wat seconden geduld hebben. ik werd nan mijn verzoek gebeld door iemand van de cpa, deze mijnheer zei dat ik via een mobiele telefoon had gebeld, maar dit is niet zo, het was gewoon de telefoon thuis.
Ik wil dit even kwijt, al is het maar ter lering en vermaak.
Wie kan mij overigens de juiste gang van zaken mededelen bij zo'n 112 melding??
Groeten, Willem




Lukas074

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 30 november 2003, 12:17:21
Ik heb dat ook eens gehad. Er was een fietser door een auto aangereden en was niet aanspreekbaar. 112 Gebeld duidelijk de weg met de kruisingen gezegd, plaats en ook de provincie. Nog gezegd dat ik met mijn bus half op de kruising staat, en dat het bij een verzorgingstehuis was en wat denk je rijden ze gewoon met optische en geluidssignalen door, en later de politie erachter aan. Stond bijna voor de ambulance te zwaaien maar nee hoor, gewoon domweg doorrijden. Heb ik later bij de politie verhaal gehaald en ze hebben een andere locatie doorgekregen en de ambulance ook, want de politie kon niks vinden en heb contacht met de cpa gehad, en wilden de melding later vervallen. Ik geb vervolgens toen ze voorbij reden weer contact met 112 opgenomen en hebben ze een 2e ambu laten komen. Nou sorry hoor maar waar zijn we dan mee bezig.


Pager

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #2 Gepost op: 30 november 2003, 13:31:30
De regio`s worden steeds groter. Het is voor de centralist haast onmogelijk om de regio uit het hoofd te kennen  :-\

Groeten, André


Lukas074

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 30 november 2003, 18:29:00
Maar er zijn toch systemen waar je al de gegevens ik kan voeren, als je alles wordt voor gekouwd is het toch een eitje!!!!!!!!!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 30 november 2003, 19:19:07
als jij je melding duidelijk hebt doorgegeven,dus straatnaam en nummer met een eventuele zijstraat erbij.Dan zou het inderdaad goed moeten gaan,maarja misschien belde jij net op een tijdstip dat het zeer druk was op de CPA. ;)


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #5 Gepost op: 30 november 2003, 20:15:56
Als we het hier toch over hebben... Vanmiddag ging de pieper voor een auto-ongeval met aan de hamburg bij ikea. Wij tp..niks te vinden..voor de zekerheid de rijksweg opgereden staat het ongeval afslag dorderecht...5 kilomter verder dan de ikea.....


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #6 Gepost op: 1 december 2003, 18:37:47
Beste Peter,
Ik was nog niet eens aan de straatnaam toegekomen, het dorp en de gemeente waar wij wonen was het probleem, werd steeds doorgeschakeld, een momentje aub, tot drie keer aan toe, dan geef ik de moed op (had gelukkig een alternatief) moet er niet aan denken dat je zoiets als "leek"overkomt ik heb enige jaren regelmatig in een meldkamer van een hulpverlenings instantie gebivakkeerd, en weet ondertussen echt wel hoe ik een melding door moet geven cq aan moet maken maar dit sloeg nergens op


Michel

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 1 december 2003, 20:01:30
Wat ik zelf doe bij een melding (met mobiele telefoon) is vragen naar de CPA leeuwarden. Waar ik ook in Friesland ben. Op die manier weet de centralist in Driebergen meteen dat ik de meldkamer Leeuwarden moet hebben (die is voor heel Friesland). Het schijnt dat je ook het netnummer vóór 112 kun toetsen en dat je dan direct die meldkamer aan de lijn krijgt. Ik heb het nog niet hoeven proberen.

Groeten van Michel


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #8 Gepost op: 1 december 2003, 20:17:46
Voor wat het bellen met een mobiele telefoon naar 112 betreft, ik begrijp niet dat dat nog steeds niet werkt zoals 0900-8844 (politie). Waar in NL. je dit nummer ook kiest, je krijgt altijd de  telefonisten van de regionale meldkamer, al zij het niet voor spoedeisende meldingen.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Peter M. Mak

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 2 december 2003, 09:27:33
De procedure bij 112 via de mobiel is feitelijk gelijk aan die vanaf een vaste telefoon. Je krijgt in beide gevallen de centralist(e) die zal vragen naar minimaal 3 zaken :
1) Welke hulpdienst is nodig (POL,CPA,BRNDW)
2) Waar bent u / is de lokatie ([woon]plaats,straat,nummer of rijks/provinciale-wegnummer en hectometerpaal)
3) Wat is reden van bellen. (korte omschrijving incident)

Een 15-tal 112-centrales hebben de beschikking over het GMS (Geintegreerd/Gemeenschappelijk Meldkamer Systeem) waarin met de gegeven lokatie-informatie snel kan worden aangegeven welke aanrijroute een hulpdienstvoertuig dient te nemen.  De centralist behoeft niet aan de beller te melden dat de hulpdienst komt, maar doet dit meestal wel.

Soms worden straten met een lokale naam doorgegeven. In het GMS zijn daartoe 5 alternatieven voor een straatnaam mogelijk. Dit is met name bij Rijkswegen heel handig. Denk aan A2 = Rijksweg 65 = Poot van Metz  enz. enz.

Bij een melding vanaf een vaste lijn krijg je automatisch de dichtsbijzijnde meldkamer te pakken en die heeft meestal voldoende lokale kennis in hun meldkamersysteem (en anders het GMS) . Bel je mobiel dan komt de centrale Driebergen van het KLPD aan de lijn. Zij vragen altijd naar waar/wat /wie en zullen doorverbinden naar de regionale (of lokale) centrale met meezenden van de verkregen incidentinformatie.  Het is overigens de bedoeling (gepland 2005) dat ook 112 bij mobiel automatisch schakelt naar de dichtsbijzijnde meldkamer.

Voor meer  informatie zie : www.ito.nl (klik naar producten en GMS)

Basis voor het GMS is het Nationaal Wegenbestand (NWB) verrijkt met o.a. postcode informatie. Dit Nationaal Wegen Bestand is per 3 maanden actueel  en is ontwikkeld en wordt  bijgehouden door de afdeling Basisinformatie  van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat, Postbus 1031, 3000 BA Rotterdam.
Zie hun website :www.rws-avv.nl en klik op Netwerken en Infrastructuur.