Mag een mens nog wel sterven?
door Ronald van Nordennen. vrijdag 05 september 2008 | 03:39 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 05 september 2008 | 09:11
Ik heb me erover verbaasd dat Nederland in één keer op zijn kop staat door het reanimatiebeleid binnen een verzorgingshuis in Amersfoort. Het verzorgingshuis is met zijn bewoners in gesprek gegaan over het wel of niet reanimeren bij een hartstilstand.
Na overleg met de cliëntenraad (heel netjes) heeft men het besluit genomen dat de bewoners kunnen aangeven of zij wel of niet gereanimeerd willen worden. Als bewoners aangeven dit niet te willen, wordt dit ook niet gedaan. Volgens mij verdiende dit verzorgingshuis daarvoor een compliment.
Maar Nederland laat zich horen en realiseert zich daarbij ook niet dat heel veel verzorgingshuizen dit beleid al lang hebben doorgevoerd. De politiek valt eroverheen, het zou 'opruimbeleid' zijn. Wat een grove en absoluut belachelijke uitspraak. Mensen die zich dag en nacht inzetten voor de ouderen in onze maatschappij, betichten van het gemakkelijk 'opruimen' van bewoners. Denkt de politiek nou werkelijk dat het hier om gaat? Zelfs een emeritus-hoogleraar, prof. dr. Dick H. Sipsma die in het BD van vrijdag 22 augustus aangeeft het onjuist te vinden als dit collectieve beleid binnen een verzorgingshuis wordt gevoerd, doet er aan mee.
Wat nou collectief beleid, er wordt keurig aan mensen gevraagd wat men wil: reanimatie of niet. En alsof mensen dit zelf niet kunnen aangeven als zij op leeftijd zijn.
Ik hoop trouwens Sipsma niet aan mijn bed te krijgen als arts, als ik negentig jaar ben, een hartstilstand krijg en aangegeven heb te willen sterven, als dit zou gebeuren. Hij gaat nog reanimeren ook, om de twee dochters die in het buitenland zitten nog de kans te geven terug te komen.
Ik vind het een schande als deze medische behandeling wordt uitgevoerd terwijl mensen hebben aangegeven dit niet te willen. Met reanimeren denken mensen gemakkelijk aan succesverhalen. Niets is minder waar. Het merendeel van de reanimaties mislukt en het deel dat lukt, gaat later vaak gepaard met ernstige handicaps, vooral op hoge leeftijd. En natuurlijk, als mensen na de goede informatie te hebben ontvangen, aangeven gereanimeerd te willen worden, dan moet dit ook gestart worden. Maar mag een mens ook zeggen: 'Nee dokter liever niet, laat mij maar gaan als dat gebeurt.'
De vraag die na het lezen van al deze commotie constant in mijn hoofd naar boven komt: geven wij mensen nog wel de kans om dood te gaan?
Ronald van Nordennen is verpleeghuisarts/ouderenarts
http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/opinie/3662865/Mag-een-mens-nog-wel-sterven.ece