Reanimatiebeleid zorginstellingen

Auteur Topic: Reanimatiebeleid zorginstellingen  (gelezen 51236 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 15 augustus 2008, 23:50:06
Is dit niet gewoon strafbaar?  ::) Ook in verpleegtehuizen wordt dit beleid blijkbaar gehanteerd... Wat ik van dit forum begreep was dat het juist andersom was. Alleen bij uitdrukkelijk schriftelijk vastgelegd niet reanimatie protocol zou je niet gereanimeerd worden...  :-X

http://www.ad.nl/amersfoort/2531824/Verzorgingshuis_stopt_met_reanimatie.html

vrijdag 15 augustus 2008
Verzorgingshuis stopt met reanimatie
Door LAURA SCHALKWIJK

AMERSFOORT - Bewoners van het St. Pieters en Bloklands Gasthuis in Amersfoort worden niet meer gereanimeerd, tenzij iemand duidelijk aangeeft dat wel te willen.
afbeelding vergroten Judith van Tilburg-Bos en haar bejaarde moeder. FOTO KOEN VERHEIJDEN
In een brief aan de bewoners van het verzorgingshuis en hun familieleden staat als reden dat reanimatie bij 70-plussers zo schadelijk is, dat de levenskwaliteit ernstig kan verminderen.

Bewoners van het tehuis en brancheorganisaties in de zorg reageren geschokt op de brief. ,,Dit lijkt wel een opruimmentaliteit,’’ zegt Judith van Tilburg, wier 85-jarige moeder in het tehuis woont. ,,Schandalig hoe er met onze ouderen wordt omgegaan. Bovendien, als mijn moeder een hartstilstand krijgt, hoe weet het personeel dan dat zij gereanimeerd wil worden?’’

De Nederlandse Hartstichting vindt het ‘belachelijk’ een leeftijdsgrens te stellen aan reanimatie, zoals in de brief staat. ,,Uit recent onderzoek van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam blijkt dat 89 procent van de overlevenden na reanimatie nog zelfstandig kan functioneren,’’ zegt Ank van Drenth, arts bij de hartstichting. ,,Zelfs mensen van boven de 70 jaar.’’

De Nederlandse Vereniging voor Klinische Geriatrie vindt de aankondiging ‘veel te kort door de bocht’. Voorzitter Paul Dautzenberg: ,,Je moet per individu bekijken of reanimatie wenselijk en haalbaar is.’’ Volgens hem weet personeel in verzorgingshuizen niet hoe te handelen in acute situaties. ,,Cursussen waarin zij dat leren kosten tijd, inspanning en geld.’’

Ook de Nederlandse Vereniging voor Verpleeghuisartsen (NVVA) die in verpleeghuizen al jaren een dergelijk beleid voert, reageert verbaasd. ,,In verpleeghuizen is zo’n beleid gerechtvaardigd,’’ zegt NVVA-voorzitter Mieke Draijer. ,,Verpleeghuizen zijn meestal een eindstation. Maar een verzorgingshuis is van een heel andere orde. Daar wonen nog heel veel vitale ouderen.’’

Het Amersfoortse verzorgingshuis zegt dat het beleid is afgesproken in overleg met de cliëntenraad. ,,Bovendien wil het grootste gedeelte van onze bewoners niet meer worden gereanimeerd,’’ zegt woordvoerder André Zegers.




Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2008, 00:03:45
Ze zijn echt niet de enigste hoor, ik ken nog wel een paar verzoringshuizen waar dit beleid gehanteerd wordt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2008, 00:21:27
Ze zijn echt niet de enigste hoor, ik ken nog wel een paar verzoringshuizen waar dit beleid gehanteerd wordt.

Dit moet toch een keus van de bewoner zelf zijn en niet van het tehuis?? Dit is toch de omgekeerde wereld?


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2008, 00:36:14
Er zijn inderdaad véél meer verzorgingshuizen die dit beleid voeren. En als je dan toch gereanimeerd wil worden heb je eigenlijk pech want het aanwezige personeel is vaak ongeoefend.  :-X >:(
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2008, 08:35:40
Voor mij is dit ook niet bijzonder.

Ik kan reanimeren als een van de weinige medewerkers in het verpleeghuis, waar ik werk.
Dit verpleeghuis heeft een niet-reanimeerbeleid, tenzij de betreffende bewoner uitdrukkelijk aangeeft, dat hij wel gereanimeerd wil worden.
De bewoner of diens vertegenwoordiger ondertekend de zorgovereenkomst bij opname, waarin het niet-reanimeerbeleid geplaatst is.

Maar inderdaad is het ook zo, dat ik niet weet wie wel en niet gereanimeerd mag worden, buiten mijn afdeling om.

Ik kan het zelfs nog sterker zeggen, het is mij en het overige personeel zelfs verboden om bezoek te mogen reanimeren.
Als een bezoeker of bewoner spoedeisende hulp nodig heeft, dan moet ik mijn afdelingshoofd of de verantwoordelijke van het verpleeghuis op laten piepen.
Dit zijn verpleegkundigen.
En ja, voordat die een keer te plaatse is, dan ben je al gauw weer 7-10 minuten verder als je geluk hebt.
Dus dan heb je alsnog voldaan aan het niet-reanimeerbeleid.
Helaas erg hard, maar waar.


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2008, 09:37:07
Ik kan het zelfs nog sterker zeggen, het is mij en het overige personeel zelfs verboden om bezoek te mogen reanimeren.

Dat kan niet. Je overtreedt de wet als je niks doet.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2008, 11:09:04
Ik kom verzorgings en verpleeg te huizen, waar men nog steeds denkt en in hun beleid hebben staan dat alleen verpleegkundigen mogen reanimeren.  
En "dit sprookje" is erg hardnekkig..

En het erg is dat ze dat dus doen zowel bij hun clienten als ook bij bezoekers, maar ook bij personeel en bij monteurs die ergens iets komen repareren het zelfde beleid handteren.
Het is volgens mij strafbaar op basis van de arbowet, op basis van wetboek van strafrecht, en ontoelaatbaar conform kwaliteitswet zorginstellingen, wet BIG en dan ben ik er vast nog wel een paar vergeten..

Als je praat van kwaliteit van leven en het daarom onthouden van levensreddende handelingen, dan heb je het over passieve euthenasie, palliatieve zorg. en volgens bij is daar bij deze doelgroep clienten in z'n geheel geen sprake van.

Je kunt het vaak uitleggen, maar hellaas is het sprookje erg hardnekkig..
Misschien een klusje voor IGZ..


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2008, 11:27:00
Bij mn vorige werkgever was dit ook het beleid. Maar als je naar de gemiddelde leeftijd kijkt wat er woond. Mag iemand van 85 ook overlijden ? De fysiologie van die mensen is het ook niet meer wat het geweest is dus of reanimeren in het uberhoud nut heeft op die leeftijd ?? Vaak hebben die mensen al zo een slechte doorbloeding en dan nog willen reanimeren.

In principe ben ik met het beleid eens, tenzij iemand echt gereanimeerd wil worden.

Dat alleen verpleegkundigen zouden mogen reanimeren in die instellingen is mij niet bekend. Als ik mij goed herinner was dit bij mn vorige werkgever niet zo. Maar in die instellingen werken niet zoveel plegen maar veelal VIGers. Plegen zitten in dat soort instellingen vaak in leidinggevende functies maar vaak ver van het bed. Het is ook geen ziekenhuis, omdat even voorop te stellen.

Uiteraard worden bezoekers, familie, personeelsleden e.d. gewoon gereanimeerd als dat nodig is. Laat daar geen misverstanden over bestaan.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2008, 11:43:40
een bejaarde is dus al afgeschreven en levert de maatschappij niets meer op... Sterker nog... Hij kost de maatschappij alleen maar geld... Het zal allemaal wel te maken hebben met de kwaliteit van het leven maar mag je dan een generiek beleid voeren?? Bejaarden moeten zo snel mogelijk dood??


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2008, 12:27:10
Op mijn werk geldt een niet-reanimeren beleid TENZIJ... anders afgesproken
Wij vragen bij het opnamegesprek of ze wel/niet gereanimeerd willen worden, is het ja, dan wel, is het nee, dan niet.

Nou geldt voor mijn afdeling persoonlijk voor bijna iedereen niet-reanimeren, maar dat is gekoppeld aan de categorie patiënten (palliatieve zorg)

Grt. Jeroen